Gå til innhold

Familiegjenforening endte i drap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vel, i så fall er problemet ikke at cellene er for gode, men at det er umenneskelig fælt der de kommer fra.

Eller mener du at hvis Røkke begår kriminelle handlinger så skal ha få en gull-celle, siden han er vant med luksus?

Med vennlig hilsen

Men om det er så fælt der de kommer fra, så må det vel være en bra straff å bli sendt tilbake, i fengsel der.

Kanskje det vil få de til å tenke seg om en ekstra gang før de begår straffbare handlinger.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• keinstein

20

• amerikafareren

15

• Hawkwind

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men om det er så fælt der de kommer fra, så må det vel være en bra straff å bli sendt tilbake, i fengsel der.

Kanskje det vil få de til å tenke seg om en ekstra gang før de begår straffbare handlinger.

Men poenget er at "de landene" kan ikke fengsle dem for det de har gjort i Norge! De landene kan bare fengsle dem for det de har begått i "de landene", med mindre vi snakker om internasjonale forbrytelser som folkemord.

Med vennlig hilsen

amerikafareren
Skrevet

Du skriver: "ikke minst krav til at kvinner fra ymse fremmedkulturelle miljøer skal og må være sosialt aktive også utenfor egen kultur;"

Har du tenkt over hva du egentlig skriver?

Har du slike krav til norske kvinner også?

Det står i Koranen at mødre er barnas veiviser inn i fremtiden. Det er et godt argument mot muslimske menn som prøver å holde sine koner hjemme.

Det er selvfølgelig et krav for alle kvinner at de får ferdes fritt i samfunnet. Vi som er født på denne siden av verden for en god stund siden er nok mere klare over det enn de som flytter hit. Det finnes menn som importerer kvinner som kveg og stenger dem inne. Menn har alltid vist herskesyke overfor kvinner og det er det ikke slutt på.

Skrevet

Det nærmste danskene har kommet er at en tyrkiskfødt knivstikker nå har fått 5 år fengsel og er blitt fratatt sitt danske statsborgerskap og utvist for livstid etter soning. Det er sensasjonelt.

Skrevet

Men poenget er at "de landene" kan ikke fengsle dem for det de har gjort i Norge! De landene kan bare fengsle dem for det de har begått i "de landene", med mindre vi snakker om internasjonale forbrytelser som folkemord.

Med vennlig hilsen

Synes stadig det er snakk om å få utlevert normenn til Norge, som har begått kriminelle handlinger i f.eks. Pakistan.

Problemet er kanskje at disse landene er glad for å bli kvitt sine kriminelle, og vil helst ikke ha de tilbake.

Skrevet

Synes stadig det er snakk om å få utlevert normenn til Norge, som har begått kriminelle handlinger i f.eks. Pakistan.

Problemet er kanskje at disse landene er glad for å bli kvitt sine kriminelle, og vil helst ikke ha de tilbake.

Det kan skje fordi det er frivillig. Nordmennene går med på å bli fengslet i Norge, og derfor kan vi fengsle dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror ikke tvang fungerer bedre mot innvandrere enn mot nordmenn.

Jeg tror ikke noen seriøst vil foreslå tvungen skolegang for nordmenn som ikke har gode karakterer fra ungdomsskolen?

Med vennlig hilsen

Tvungen opplæring på basisnivå vil jeg nok være tilhenger av til en viss grad.

Men ikke på kunnskaper utover barne- og ungdomsskolenivå.

Nå har vel langt på vei de fleste som kommer hit denne type basiskunnskaper fra eget hjemland; så det som gjenstår da er primært språk.

Den samfunnsforståelse man har behov for vil man plukke opp om man har en sosial arena utenfor husets fire vegger - men et basiskurs i samfunnskunnskap ville muligens vært tjenelig for de som kommer fra kulturer som er svært annerledes enn den vi har.

Mye av greia her er jo at det er en god del mennesker; primært kvinner; som mer eller mindre er fanger eller slaver i eget hjem.

Som mangler helt elementære kunnskaper til å bryte ut av livssituasjoner som er ødeleggende for dem.

De mest oppegående og kløktige greier seg selvsagt - ikke minst takket være landets krisesentre - men andre er på langt nær så heldige.

Men selvsagt, jeg er farget av min bakgrunn og min kultur. Som tilsier at kunnskap er det vesentligste verktøy man har for å klare seg.

For andre kulturer er kanskje uvitenhet og slaveri i hjemmet et bedre alternativ?

Skrevet

Tvungen opplæring på basisnivå vil jeg nok være tilhenger av til en viss grad.

Men ikke på kunnskaper utover barne- og ungdomsskolenivå.

Nå har vel langt på vei de fleste som kommer hit denne type basiskunnskaper fra eget hjemland; så det som gjenstår da er primært språk.

Den samfunnsforståelse man har behov for vil man plukke opp om man har en sosial arena utenfor husets fire vegger - men et basiskurs i samfunnskunnskap ville muligens vært tjenelig for de som kommer fra kulturer som er svært annerledes enn den vi har.

Mye av greia her er jo at det er en god del mennesker; primært kvinner; som mer eller mindre er fanger eller slaver i eget hjem.

Som mangler helt elementære kunnskaper til å bryte ut av livssituasjoner som er ødeleggende for dem.

De mest oppegående og kløktige greier seg selvsagt - ikke minst takket være landets krisesentre - men andre er på langt nær så heldige.

Men selvsagt, jeg er farget av min bakgrunn og min kultur. Som tilsier at kunnskap er det vesentligste verktøy man har for å klare seg.

For andre kulturer er kanskje uvitenhet og slaveri i hjemmet et bedre alternativ?

Hei,

Tror du virkelig at vi som er motstandere av tvang, mener at uvitenhet er positivt?

Poenget er at man ikke oppnår noe ved å ha en klasse full av umotiverte mennesker. Det er, for øvrig, kø for å komme på norskundervisning.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sorry, er ikke vant med sympati:)

hehe - jeg så du missforstod i farta!

Skrevet

hehe - jeg så du missforstod i farta!

I store kriger angriper mann i hytt og pine:)

Skrevet

I store kriger angriper mann i hytt og pine:)

jepp - i hytt og gevær :)

Skrevet

Innlegget mitt er korrekt adressert, fordi du tilsynelatende skjærer alle som uttaler seg i integreringsspørsmål over en kam og ikke nøler med å kalle dem høyrevridde og ekstreme og kommer med diverse andre ikke så positive antydninger om sympatier.

Det oppleves som du tillegger folk meninger som de ikke nødvenigvis har.

Godt sasgt. Her har du et par veldig gode innlegg.

Skrevet

Hei,

Tror du virkelig at vi som er motstandere av tvang, mener at uvitenhet er positivt?

Poenget er at man ikke oppnår noe ved å ha en klasse full av umotiverte mennesker. Det er, for øvrig, kø for å komme på norskundervisning.

Med vennlig hilsen

Tja, man kan gjøre slike tiltak motiverende.

Å stille visse minimumskrav for å oppnå statsborgerskap for mennesker som vil bosette seg her i landet er helt klart motiverende.

Men å forsøke å iverksette denne type tiltak etter at statsborgerskap er gitt; vil ikke fungere - det er greit nok.

For selv om målgruppen jeg primært snakker om her - innvandrerkvinner - kan være ganske så motiverte, vil for mange av dem bli motarbeidet.

Av ektemenn som ikke vil ha likestilte partnere.

Av kvinner høyere opp i storfamiliehierarkiet som ikke ønsker at de som er lavere på rangstigen skal få mer kunnskap og større frihet - da det kan true deres egen posisjon i storfamilien.

Men om man ikke setter iverk tiltak i en eller annen form, vil det stadig bli slik at kvinner fra andre kulturlandskap enn det vestlige mishandles, voldtas og drepes i langt høyere grad enn andre kvinner.

Vi vil fortsatt ha mange kvinner bosatt her i landet som behandles verre enn dyr, og som ikke har kunnskap eller reelle muligheter til å komme ut av denne situasjonen.

Og vi vil fortsatt ha barn som vokser opp i sterkt dysfunksjonelle hjem som ender opp som sosiale tapere og/eller kriminelle fordi foreldrene ikke er i stand til å veilede sine egne barn - mor fordi hun ikke kan språket eller forstår samfunnet; far fordi han anser det å være morens oppgave å oppdra barna.

For min del ser jeg på dette som en særdeles ugunstig situasjon - som fortrinnsvis burde blitt grepet fatt i for flere tiår siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...