Gå til innhold

Sopp, moderne kvinneproblem?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

Jeg leser og leser her inne et utall innlegg om problemet sopp og det fra "eldre", yngre, gravide osv. (jeg vet at det under graviditeter er normalt)

Kan ikke minnes at jeg hørte så mye om det i "min ungdom".(er ikke så gammel :)

Jeg har faktisk aldri hatt sopp selv, ikke en gang i svangerskapene mine.

Jeg er "normalt" renslig føler jeg, dusjer selvsakt regelmessig, men bruker klut om jeg er trøtt eller sliten en kveld.

Men jeg bruker aldri såpe og har ikke gjort det på mange, mange år, ant. siden jeg var jentunge.

Min halvdel sier jeg er uforskammet ren, "jeg bør jo ikke dusje jeg".

Hvorfor er det så mye sopp i dag?

Jeg tror vi er for renslige og bruker for mye såpe (jeg har ingen tro på Greves mm)

Hva tror du?

Har du selv vært en av de plagede?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, sopp skyldes visstnok for hyppig vasking, i følge legen min. Såpe er ikke bra for underlivet.

I tillegg kan g-streng, barbering eller trange bukser visstnok føre til sopp. Underlivet trenger luft, og en litt vid bomullstruse som kan vaskes på høy temperatur er det beste (selv om det ikke er spesielt sexy. Hår skaper et luftlag mellom huden og klærne.

I tillegg kan bruk av antibiotika gi sopp.

Gjest Stringtrusa
Skrevet

Stringtrusa og shaving har skylda leste jeg i en artikkel.

Det er ikke sunt å gå med en strek gnikkende frem og tilbake oppi skrittet der det er masse bakterier. Og jo mindre hår, dess mindre beskyttelse og rett på hud og slimhinner for bakteriene.

En grusom mote, og ekstremt urenslig.

Skrevet

Jeg får sopp av kondombruk. Har aldri hatt problemer med det ellers. Vasker meg kun med rent vann, bruker vanlige bomullstruser.

Skrevet

Langt inni hodet husker jeg at kvinner i middelhavsland bruker yoghurt blandet med vann og skyller seg nedentil med. Også på sår hud og solbrenthet har jeg selv brukt det. Men det må vaskes av igjen etter en stund.

Kan det være noe i det?

Melkesyrebakterier?

Skal finnes naturlig i skjeden?

Skrevet

Jeg var også veldig plaget og fikk råd av lege om å kutte ut alt av underlivsvaskemidler (inkl slike som er for intimhygiene), og bare bruke vann.

Etter det har jeg nesten aldri hatt sopp.

Skrevet

Bare en gang pga av en lang forebyggende antibiotikakur som varte i 8 mnd.

Skrevet

Har aldri hatt sopp. Har gått på en del antibiotikakurer før jeg tok mandlene, hadde ikke sopp da heller. Brukte i perioder mye truseinnlegg, like soppfri.

Dusjer daglig og bruker intimsåpe stort sett hver gang. Fremdeles ikke sopp.

Tror det er individuelt hvor mottakelige vi for soppen.

Skrevet

Stringtrusa og shaving har skylda leste jeg i en artikkel.

Det er ikke sunt å gå med en strek gnikkende frem og tilbake oppi skrittet der det er masse bakterier. Og jo mindre hår, dess mindre beskyttelse og rett på hud og slimhinner for bakteriene.

En grusom mote, og ekstremt urenslig.

Jeg brukte for noen år siden stringtruse i flere år og er også stort sett glattbarbert, har aldri hatt sopp.

Skrevet

Jeg er en av de som har vært plaget ja. Mer enn en gang. Men har bare brukt Canesten kur to ganger. De andre gangene har ikke plagene vært så voldsomme. Første gang var det legen som sa det til meg en gang under en underlivsundersøkelse. Men jeg hadde ikke merket noen ting, så han sa at da trengte jeg ikke gjøre noe og det ville gå over av seg selv. Og det gjorde det :)

Skrevet

Har vært endel plaget med det.

Roa seg da jeg vokste fra stringtrusene og gikk fra vanlig såpe til underlivssåpe. Nå er det stort sett bare en sjelden gang ved for tørr sex.

Gjest girl with no name
Skrevet

Jeg var også veldig plaget og fikk råd av lege om å kutte ut alt av underlivsvaskemidler (inkl slike som er for intimhygiene), og bare bruke vann.

Etter det har jeg nesten aldri hatt sopp.

Men blir du ren da da? Synes ikke jeg får vekk lukt jeg da, hvis jeg ikke bruker Lactacyd. Men det er kanskje bare i overgangen til bare vann?

Skrevet

Jeg anser meg for å være veldig renslig og dusjer både en og to ganger for dag. Sopp har jeg hatt to ganger i mitt liv og det var etter pencillinkurer som tok knekken på de gode bakteriene i underlivet. Jeg tror rett og slett noen er mer mottagelig for soppinfeksjoner enn andre.

Det var nok like mye sopp før, men man snakket kanskje ikke om det da? Det er ikke så mange år siden man, diskret, bak kjøpmannens disk, fikk kjøpt bind innpakket i gråpapirposer...

Gjest heffalumpen
Skrevet

Har aldri hatt sopp. Vet ikke hva det er. Vasker meg daglig med vanlig flytende dusjsåpe med nøytra/hudvennlig ph. Hadde ikke følt meg ren, hvis jeg ikke hadde brukt såpe.

Skrevet

Men blir du ren da da? Synes ikke jeg får vekk lukt jeg da, hvis jeg ikke bruker Lactacyd. Men det er kanskje bare i overgangen til bare vann?

Tja, var innom en og annen sexpartner opp gjennom årene og alle inkludert min nåværende på sjuende året har sagt det er fullstendig rent og pent.

Det hender jeg bruker dr. greves etter sex, for sæd er rett og slett ikke det enkleste å få bort med bare vann. Og blir det liggende der lukter det iallefall ikke rent.

Skrevet

Jeg anser meg for å være veldig renslig og dusjer både en og to ganger for dag. Sopp har jeg hatt to ganger i mitt liv og det var etter pencillinkurer som tok knekken på de gode bakteriene i underlivet. Jeg tror rett og slett noen er mer mottagelig for soppinfeksjoner enn andre.

Det var nok like mye sopp før, men man snakket kanskje ikke om det da? Det er ikke så mange år siden man, diskret, bak kjøpmannens disk, fikk kjøpt bind innpakket i gråpapirposer...

På vestlandet i 1995 fikk jeg p-pillene mine innpakket i gråpapir før de ble lagt i apotekposen :)

Skrevet

Jeg tror også det har blitt et større problem nå. Grunnene tror jeg er bl.a.:

Syntetisk undertøy.

G-streng.

Mer sukker i dietten (sopp lever av sukker).

Overdreven vasking.

Vasking med såpe.

Noen får også sopp av diverse medikamenter. F.eks. kortison øker sjansen for å få sopp.

Skrevet

HAr vært litt plaget før... Men gav seg etter at jeg sluttet med Dr. Greve, og gikk over til apotekets såpe (ACO?). Leste her inne på DOL, at mange hadde fått sopp av Dr. Greve (de mistenkte det iallefall...).

Skrevet

Har vært utrolig mye plaget med sopp.

Men det ga seg da jeg kuttet ut colaen, gitt.

Skrevet

På vestlandet i 1995 fikk jeg p-pillene mine innpakket i gråpapir før de ble lagt i apotekposen :)

Hehe, rare greier :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...