Gå til innhold

akupungtur mot overvekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Pinpetten
Skrevet

Kan akupungtur hjelpe med å få opp forbrenningen? (er litt overvektig) og mot uren hud? Synest alle snakker så godt om akupungtur, men har alltid vært skeptisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skepsis er veldig sunt. Akupunktur er best for lommeboka til loslitte husmødre som trenger noen svarte kroner. Utenom det er det lite å hente.

Men trimsykkel er bra. Hold pulsen på 120 i 30 min.

Skrevet

Skepsis er veldig sunt. Akupunktur er best for lommeboka til loslitte husmødre som trenger noen svarte kroner. Utenom det er det lite å hente.

Men trimsykkel er bra. Hold pulsen på 120 i 30 min.

Akupunktur har dokumentert effekt, i motsetning til diverse andre alternative behandlingsformer. Om det hjelper mot overvekt aner jeg ikke, men det hjelper garantert mot mange andre ting!

Skrevet

Akupunktur har dokumentert effekt, i motsetning til diverse andre alternative behandlingsformer. Om det hjelper mot overvekt aner jeg ikke, men det hjelper garantert mot mange andre ting!

Er det egentlig så godt dokumentert i doble blindtester og større undersøkelser? Eller er det "muligens" en virkning?

Skrevet

Er det egentlig så godt dokumentert i doble blindtester og større undersøkelser? Eller er det "muligens" en virkning?

Da Snuppa var baby hadde hun kollik og vi prøvde omlegging av kosthold, lett massasje, fotsoneterapi og kiropraktor til ingen nytte. Så prøvde vi akupunktur. Etter første behandling var bedringen enorm og etter andre gang var kolliken borte...!

Skrevet

Da Snuppa var baby hadde hun kollik og vi prøvde omlegging av kosthold, lett massasje, fotsoneterapi og kiropraktor til ingen nytte. Så prøvde vi akupunktur. Etter første behandling var bedringen enorm og etter andre gang var kolliken borte...!

Jeg tror deg, men er vi sikre på om ikke den hadde blitt borte uten akupunktur?

Jeg kan vel tenke meg at du ikke bryr deg om det, men rent vitenskapelig er det intressant, både for å finne årsaker til kolikk og evt behandling for det.

Siden akupunktører kan kurere symptomene uten å vite hvilken sykdom eller tilstand som forårsaker den er meget tvilsomt.

Ta f eks hodepine, det er ikke en sykdom, men et symptom. La oss si at det er 50 ulike sykdommer som kan forårsake hodepine, hvordan kan akupunktøren eller f eks en homeopat vite hvilken sykdom det dreier seg om når ikke leger kan finne det?

Der ligger det en sterk logisk brist.

Skrevet

Jeg kan vel tenke meg at du ikke bryr deg om det, men rent vitenskapelig er det intressant, både for å finne årsaker til kolikk og evt behandling for det.

Siden akupunktører kan kurere symptomene uten å vite hvilken sykdom eller tilstand som forårsaker den er meget tvilsomt.

Ta f eks hodepine, det er ikke en sykdom, men et symptom. La oss si at det er 50 ulike sykdommer som kan forårsake hodepine, hvordan kan akupunktøren eller f eks en homeopat vite hvilken sykdom det dreier seg om når ikke leger kan finne det?

Vi prøvde homøopati mot halsbetennelser på Snuppa også, da var hun 1 1/2 år og himmel og hav så dårlig hun ble! Så høy feber som den kvelden etter at hun hadde tatt to doser har hun vel aldri hatt. Vi stoppet kuren etter samråd med homøopaten og feberen forsvant fort.

Prøvde etterpå en kur som virket så lenge den pågikk og deretter en tredje som ikke ga noen virkning. Da ga vi opp og fikk tatt mandlene istedet, med meget godt resultat. :o)

Skrevet

Vi prøvde homøopati mot halsbetennelser på Snuppa også, da var hun 1 1/2 år og himmel og hav så dårlig hun ble! Så høy feber som den kvelden etter at hun hadde tatt to doser har hun vel aldri hatt. Vi stoppet kuren etter samråd med homøopaten og feberen forsvant fort.

Prøvde etterpå en kur som virket så lenge den pågikk og deretter en tredje som ikke ga noen virkning. Da ga vi opp og fikk tatt mandlene istedet, med meget godt resultat. :o)

Hvis du tester homeopatmedisin når du er helt frisk så skjer det ingenting i kroppen etter at du har tatt pillene, ingen som helst fysiologisk endring i det hele tatt som kan tilskrives medisinen. Du kan spise 100 eller 1000 tabletter, og det skjer fremdeles ingenting. Hvordan kan det da fungere? En hvilken som helst annen skolemedisin ville du fått sterke og høyst forutsigbare reaksjoner på.

Gjest man skal ikke tro, man skal vite...
Skrevet

hehe du tror du vet hva du snakker om?? Akupunktørene finner årsaken og behandler den, LEGER behandler symptomene :)

Skrevet

hehe du tror du vet hva du snakker om?? Akupunktørene finner årsaken og behandler den, LEGER behandler symptomene :)

Det der skjønte jeg ikke. Men det var vel ikke meningen heller?

Skrevet

Akupunktur kan hjelpe deg ved å svekke matlysten og tørsten.

Gjest girl with no name
Skrevet

Det der skjønte jeg ikke. Men det var vel ikke meningen heller?

SKJØNTE du ikke det? At det er bedre å ta ondet ved roten enn å behandle symptomer slik leger gjør???? Leger gir piller, som har bivirkninger, så gir de ei ny pille mot bivirkningene, men denne nye pillen har andre bivirkninger som en tredje pille hjelper mot osv...

Når det gjelder benbrudd og synlige fysiske skader så gjør leger en bra jobb. Men på diagnostikk er de elendige. Mange alternative behandlere kan oppdage ubalanser i indre organer lenge før det blir sykdom, og på et tidlig stadium kan det rettes opp. En lege oppdager ikke ubalansen før denhar blitt sykdom, og må repareres. Det er som med biler, mye bedre å vedlikeholde før det blir skader av det, og en må reparere isteden.

Gjest girl with no name
Skrevet

Hvis du tester homeopatmedisin når du er helt frisk så skjer det ingenting i kroppen etter at du har tatt pillene, ingen som helst fysiologisk endring i det hele tatt som kan tilskrives medisinen. Du kan spise 100 eller 1000 tabletter, og det skjer fremdeles ingenting. Hvordan kan det da fungere? En hvilken som helst annen skolemedisin ville du fått sterke og høyst forutsigbare reaksjoner på.

Ja, nettopp! Skolemedisin kan være skadelig hvis det er stilt feil diagnose eller en får feil dose eller en tar medisin mens en er frisk. Homopatmedisin virker hvis den trengs, er du frisk gjør den allikevel ikke skade. Argumenterte du for eller mot skolemedisin her?

Skrevet

Jeg mener det er foretatt blindtester, uten at jeg kan garantere det (husker ikke hvor jeg leste det). Forøvrig har jeg prøvd mye mot bekkenløsningssmerter (ultralyd, strøm, fysioterapi bl.a.) Det som har fungert aller best er akupunktur. Smertene forsvant som dugg for solen! Må også legge til at virkningen ikke varte så lenge jeg skulle ønske, men jeg ble iallefall mye bedre.

Jeg har en søster som ikke har noen som helst tro på alternativ medisin. Hun ble tilbudt akupunktur dagen etter hun hadde født. Hun kom seg nemlig ikke opp av senga pga grusomme bekkensmerter. Da hadde hun så vondt at hun dreit i alle prinsipper ;-)

En kort stund etter at nålene var satt, var ryggen god igjen. Hun har endret mening om akupunktur, for å si det sånn ;)

Jeg fikk akupunktur for etterrier etter andre og tredje fødsel. Siden jeg hadde "overaktiv" livmor, hadde jeg kjempevondt. Det var så ille at jeg svimte av når etterriene begynte (verre enn riene ved fødsel). Med det samme nålene var satt, forsvant smertene. De tok seg gradvis opp igjen når det nærmet seg et par timer etter siste behandling. Akupunkturbehandlingen hadde overraskende god effekt!

Ved den siste fødselen min fikk jeg også akupunktur. Der er jeg usikker på om dette hjalp. Vanskelig å vurdere om smertene ville vært sterkere uten nålene eller ikke...

Virker ikke akupunktur litt logisk også da? Man stimulerer nerver i kroppen og får dem til å virke som de skal?

Skrevet

SKJØNTE du ikke det? At det er bedre å ta ondet ved roten enn å behandle symptomer slik leger gjør???? Leger gir piller, som har bivirkninger, så gir de ei ny pille mot bivirkningene, men denne nye pillen har andre bivirkninger som en tredje pille hjelper mot osv...

Når det gjelder benbrudd og synlige fysiske skader så gjør leger en bra jobb. Men på diagnostikk er de elendige. Mange alternative behandlere kan oppdage ubalanser i indre organer lenge før det blir sykdom, og på et tidlig stadium kan det rettes opp. En lege oppdager ikke ubalansen før denhar blitt sykdom, og må repareres. Det er som med biler, mye bedre å vedlikeholde før det blir skader av det, og en må reparere isteden.

Jeg skjønner mindre og mindre. Ubalanse???? Høyst udokumentert og tåkete am: mumbo-jumbo.

Min unge lege gjør en utmerket jobb, effektivt og forutsigbart. Jeg forstår alt hun gjør og alt hun sier. Det hun sier har stemt veldig bra. Dokumentert effekt og forutsigbart resulatet som kan måles og sees med blotte øye.

Når effekt ikke kan sammenlignes, ikke forståes ut fra moderne viten, ikke sees og ikke forutsies, da blir det trolldom i bushen. Trolldom tror jeg ikke på og har aldri opplevd.

Skrevet

Akupunktur er bl.a. innført som et av mange tilbud om smertelindring på norske offentlige sykehus sine fødeklinikker. Det hadde vel knapt vært tilfelle, dersom det var så "humbug" som du vil ha det til.

Skrevet

Akupunktur er bl.a. innført som et av mange tilbud om smertelindring på norske offentlige sykehus sine fødeklinikker. Det hadde vel knapt vært tilfelle, dersom det var så "humbug" som du vil ha det til.

Jeg trodde ebstemt at det var tvil om det var palcebo. Men jeg finner ikke noen artikler fra medisinske tidsskrifter eller blindtester som kan bekrefte. Derimot en masse "kanskje", "tilsynelatende" "muligens" osv, som jeg mer vil kalle diplomati enn vitenskap.

Skrevet

Jeg trodde ebstemt at det var tvil om det var palcebo. Men jeg finner ikke noen artikler fra medisinske tidsskrifter eller blindtester som kan bekrefte. Derimot en masse "kanskje", "tilsynelatende" "muligens" osv, som jeg mer vil kalle diplomati enn vitenskap.

Så du mener at tradisjonell skolemedisin funker så fantastisk bra ved alle sykdomstilstander, og at alle alternativer er overflødige?

Gjest man skal ikke tro, man skal vite
Skrevet

Jeg skjønner mindre og mindre. Ubalanse???? Høyst udokumentert og tåkete am: mumbo-jumbo.

Min unge lege gjør en utmerket jobb, effektivt og forutsigbart. Jeg forstår alt hun gjør og alt hun sier. Det hun sier har stemt veldig bra. Dokumentert effekt og forutsigbart resulatet som kan måles og sees med blotte øye.

Når effekt ikke kan sammenlignes, ikke forståes ut fra moderne viten, ikke sees og ikke forutsies, da blir det trolldom i bushen. Trolldom tror jeg ikke på og har aldri opplevd.

du har ikke prøvet akupunktur, med andre ord hehe

Skrevet

Nei, det er ikke noe å satse på. Jeg prøvde et opplegg en gang i 80-åra. Da hadde jeg lest om Moskva-Marit som hadde hatt så fin effekt av dette. Jeg bestilte time samme sted som henne, dvs. hos en vietnamesisk lege i Lillestrøm. Han var visst både almennlege og akupunktør.

Opplegget var faste i 8 uker og besøk hos ham noen ganger samtidig. Fikk nåler med strøm på og et par som satt i ørene hele tiden.

Klart jeg gikk ned i de ukene jeg fastet, men jeg ble ganske slapp og gikk fort opp igjen.

Har bitt på slike ting flere ganger..

Det er alltids en mulighet for at andre kan ha nytte av dette, så jeg snakker bare for meg selv når jeg sier at det ikke hjelper.

Det som hjelper best for meg er å være forsiktig med stivelsen. Dette har fungert veldig bra i flere år nå.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...