Gå til innhold

Sminke og korte skjørt blir forbudt i Indonesia

Anbefalte innlegg

Skrevet

eehhhh...

kanskje er jeg enig?

men det høres militant og forenklet ut. historien har vist meg at en dualistisk og imperialistisk holdning ikke fører noe godt med seg. i verden i dag er en eskalering av konfliktene og de ringvirkningene det får ugunstig, også for det som tydeligvis er din sak og ditt endelige mål.

er vi ikke ferdige med alle krigene?

Hverken India eller Hong Kong har blitt verre av britenes herjinger.

Hong Kong var en øde klippe i en øde økonomi.

India var krig og kaos over det hele. Britene bygget opp landet til det det er i dag. Pakistan ville ikke ta del i framskrittet, men ville heller ha det som i gamle dager, og det har de fått. Maken til hjerneflukt finnes knapt, muligens i Midtøsten hvor intelligensen samles i Israel.

Men kong Leopold var ingen berikelse for noen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• keinstein

11

• ylvali1365381015

10

• Prozak

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva skjer om jeg kommer ditt i miniskjørt og med tung sminke på?blir jeg steina da?

3 dager i fengsel. Via en religiøs domstol uten forsvarer og rettigheter.

Gjest minniemussus
Skrevet

3 dager i fengsel. Via en religiøs domstol uten forsvarer og rettigheter.

Spøk eller alvor?

mener du at de går løs på turister også?

Skrevet

Spøk eller alvor?

mener du at de går løs på turister også?

Det blir neppe noen unntak for turister nei. Dette er noe som sees i hele verden. En middelaldersk styreform og sammfunnsdoktine som virker helt absurd på oss i vesten. Det kreves bare at makthaverne ikke liker det de ser for å iverksette kontroll og undertrykking. I Saudi-Arabia har de gått helt av skaftet og ignorerer både menneskerettigheter, vitenskap og sunn fornuft. Det siste påfunnet av de lærde der er at jorda egentlig er flat, fordi det står i koranen. Kvinner undertrykkes fordi det står i koranen, selv om de som gjør det vet det er galt. Ved å bryte islams regler, selv det minste, sees på som at de forkaster hele koranen. Islam skal følges til punkt og prikke, ellers er det blasfemi. Absurd og uforståelig for oss.

ylvali1365381015
Skrevet

slik har det vært over alt oppgjennom historien. kvinnene er et bra barometer på ståa i samfunnet slik sett.

Skrevet

slik har det vært over alt oppgjennom historien. kvinnene er et bra barometer på ståa i samfunnet slik sett.

Jo bedre kvinnenes situasjon og rettigheter er, jo høyere sivilisasjon var visst påstanden et sted. Kvinner i Norge under vikingtida hadde meget høy status. Slavekvinner ikke så høy.

Skrevet

oppfattes det som et forsvar?

jeg prøver bare å nyansere litt.

jeg tar avstand fra det. nå er det sagt.

men jeg får helt fnatt av svartmalingen og den unyanserte debatten her. svart-hvitt. demonisering av en religion og dessuten alle folkeslag som ikke kommer innunder det man definerer som vår vestlige kulturkrets.

det blir for enkelt og lite troverdig.

jeg får større tillit til balanserte og velbegrunnede argumenter som går på enkeltsaker.

og i denne enkeltsaken er jeg enig med dere. men jeg trekker ikke konklusjoner om andre sider ved politikken eller folkeslaget som sådan eller deres evner til empati, kjærlighet, høflighet osv, osv.

det nivået mange her kjører i debatter er ren demonisering. det har vi set så mange ganger før, i øst og vest. er bare overrasket over hvor lett det er for noen å overse bjelken i eget øye...

mvh,

"svart-hvitt. demonisering av en religion og dessuten alle folkeslag som ikke kommer innunder det man definerer som vår vestlige kulturkrets. det blir for enkelt og lite troverdig."

_Folkeslag_ er ikke poenget her. Religion, og ingenting annet - i en kultur som muliggør at en religion styrer lov og rett. Islam ER undertrykkende, og inneholder utallige elementer av usympatiske, krakilske, ekstreme og meningsløse lover og regler som den vestlige verden vokste fra for 500 år siden. Dette gjelder også "moderne" islam, og dermed muslimer som overhodet ikke er troende til å drive med verken æresdrap eller terrorisme. DERFOR er det helt legitimt å kritisere denne religionen, og kulturen som kommer som en direkte følge av den. At f.eks kristendommen, ifølge bibelen, også er undertrykkende er totalt irrelevant. Kristendommen styrer ingen stat, og ingen er nødt til å underkaste seg den.

Jeg aksepterer _aldri_ islams kvinnesyn, tabu-syn eller andre ting - uansett om Ali på hjørnet er en hyggelig og omgjengelig person på alle områder hvor jeg har noe med ham å gjøre. Akkurat som jeg aldri aksepterer eller respekterer jehovas vitner, mormoner, ortodokse jøder eller andre religioner med undertrykkelse som hovedpulsåre.

"......................................"

ylvali1365381015
Skrevet

Hverken India eller Hong Kong har blitt verre av britenes herjinger.

Hong Kong var en øde klippe i en øde økonomi.

India var krig og kaos over det hele. Britene bygget opp landet til det det er i dag. Pakistan ville ikke ta del i framskrittet, men ville heller ha det som i gamle dager, og det har de fått. Maken til hjerneflukt finnes knapt, muligens i Midtøsten hvor intelligensen samles i Israel.

Men kong Leopold var ingen berikelse for noen.

du har tydeligvis litt mer krigshistorie inne enn meg. kong leopold kan jeg ikke engang huske.

når det er sagt synes jeg det er grunnleggende galt slik europeerne har turet fram i historien. man kan jo blendes av sin hellige misjon, man ser sjelden klart hvilket paradigme man befinner seg i- det blir ettertidens dom.

setter forøvrig veldig stor pris på svarene dine. du holder deg i det minste for god til å sjikanere dem som kommer med kritiske inspill.

:-) mvh,

ylvali1365381015
Skrevet

ja, sier jeg jo! :)

det kan jeg ikke skjønne.

vel,vel.

Skrevet

enig til en viss grad.

men jeg vet nok egentlig for lite om islam til å være så bombastisk som du er. når jeg hører folk som er så entydig ute etter å sverte en gitt gruppering blir jeg mistenksom. det ligger i min natur. du må passe deg så du ikke forenkler til det ekstreme, det er jo akkurat det du misliker med islam?

jeg mener imidlertid det faller på sin egen urimelighet å påstå at islam ikke bryr seg om noen. er det noe som helst positivt å si om nettopp slike kulturer, må det jo være familiebåndene og de eldres posisjon i samfunnet- på tross av at de ikke lenger er produktive eller kjøpesterke. (som er problemet med vårt samfunns degradereing av eldre mennesker)

mvh,

Du sier du vet lite om islam, men likevel har du skrevet utallige innlegg her inne som kritiserer de som kritiserer islam, samt skrevet støtteerklæringer til islam. Det henger ikke på greip.

Videre er det ikke slik at vi SKAL forstå og akseptere alle kulturer. "Alle" kritiserte apartheid i sør-afrika. Var ikke det riktig? Burde vi vist mer forståelse for rasismen?

Selvfølgelig fins det positive ting i den islamske kulturen, men de er så få at de på langt nær oppveier for alt det negative.

Videre viser islam/muslimer ingen vilje til å endre seg. I motsetning til bl.a. kristendommen som er vesentlig endret siden den ble grunnlag. Det er altså enklere å endre feil og mangler i det kristne/sekulære vesten enn i muslimske land.

ylvali1365381015
Skrevet

Du sier du vet lite om islam, men likevel har du skrevet utallige innlegg her inne som kritiserer de som kritiserer islam, samt skrevet støtteerklæringer til islam. Det henger ikke på greip.

Videre er det ikke slik at vi SKAL forstå og akseptere alle kulturer. "Alle" kritiserte apartheid i sør-afrika. Var ikke det riktig? Burde vi vist mer forståelse for rasismen?

Selvfølgelig fins det positive ting i den islamske kulturen, men de er så få at de på langt nær oppveier for alt det negative.

Videre viser islam/muslimer ingen vilje til å endre seg. I motsetning til bl.a. kristendommen som er vesentlig endret siden den ble grunnlag. Det er altså enklere å endre feil og mangler i det kristne/sekulære vesten enn i muslimske land.

herregud. er det slik du oppfatter min trang til å moderere de mest innbitte hisserne? som en ren støtte-erklæring til islam? er verden virkelig blitt så enkel? skumle greier. her blir man plassert i en av to leire, ganske lynkjapt. for det finnes bare to klart definerte og motsatte posisjoner her, er det sånn å forstå? den som ikke aktivt er mot er for, liksom? rene bush-retorikken, jo...

verre enn den kalde krigen, dette.

og vi ser jo hvor de blendet seg på begge sider av avgrunnen.

nei, spar meg petter "smart".

du må jo få lese mine innlegg med briller på om du vil. men jeg bruker ikke de brillene.

mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...