Gå til innhold

Hvordan få til å ta meg sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Kjæresten min orker ikke mer nå hvis ikke jeg skjerper meg, så jeg håper noen tar seg tid til å gi noen kloke ord.

Jeg vil så gjerne være alt for han, men jeg greier ikke å holde fred om utseendet mitt. Jeg er så usikker at jeg blir direkte kvalm når vi ser på tv og pene damer vrikker rundt på skjermen; jeg vil så gjerne være den "øverste" for han. Han er jo over alle for meg. Dette gjør at jeg blir mutt, trist, gjemmer meg bort. Dette er ikke "tenårings-klaging", men jeg er seriøst ikke noe å se på. Skulle bare ønske han syntes det. Han sier han ikke synes film-damene er pene - men hallo, jeg er ikke dum. Selvfølgelig må han få synes andre er pene. Ønsker bare jeg var øverst.

Jeg vil slutte å klage over mora hans, men det er så vanskelig, for hun sier så mye sårende om meg at det er vanskelig å ikke bry seg om.

Jeg vil også slutte å klage til han om hvordan søstra hans er. Det er jo ikke hans feil, men disse to behandler emg som om jeg skulle være mindre verdt, fordi jeg ikke er pen, har pene klær, sminker meg mye osv.

Og slutte å klage over at han ikke gjør noe med det, at han ikke gir så mye i forhold til meg, men heller være så sjarmerende og snill at han VIL gjøre det.

Ond sirkel dette. Kan noen vise meg veien ut...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24437-hvordan-f%C3%A5-til-%C3%A5-ta-meg-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det er slitsomt å ta seg sammen. Vi kan skjerpe oss for en kort tid, men når det å skjerpe seg blir et evig krav, kan det gå på selvtilliten løs.

Hvordan du virker på andre henger sammen med om du føler deg godtatt for den du er.

Har du snakket med andre, utenforstående personer om problemet?

Jeg tror du skal gå utenfor familien, venner. Ta kontakt med en terapeut. Det behøver ikke bli langvarige konsultasjoner.

Slike samtaler kan hjelpe deg til å flytte fokus vekk fra det negative og til det som er dine styrker og flotte sider.

Det er jeg overbevist om at du har, men de kommer for lite frem nå.

Du må bare innse at det finnes MASSE damer som er penere enn deg. Det synes kjæresten din også. Men poenget er: Han velger likavel å være sammen med deg, fordi du er den du er! Snu litt på flisa, tenk på åssen det ville vært hvis han bare var sammen med deg på grunn av utseendet ditt. At han ga blanke i hva slags person du egentlig er. Det ville vært mye verre.

Det er for de aller flestes tilfelle, regner ikke med at jeg blir sammen med Demi Moore noen gang:-), alltid noen som ser bedre ut enn den en er sammen med. Og det er fint og sunt! Da har en noe pent å kikke på:-) Ikke dermed sagt at vi ville bytta ut den andre om muligheten bøy seg.

Du må bare innse at det finnes MASSE damer som er penere enn deg. Det synes kjæresten din også. Men poenget er: Han velger likavel å være sammen med deg, fordi du er den du er! Snu litt på flisa, tenk på åssen det ville vært hvis han bare var sammen med deg på grunn av utseendet ditt. At han ga blanke i hva slags person du egentlig er. Det ville vært mye verre.

Det er for de aller flestes tilfelle, regner ikke med at jeg blir sammen med Demi Moore noen gang:-), alltid noen som ser bedre ut enn den en er sammen med. Og det er fint og sunt! Da har en noe pent å kikke på:-) Ikke dermed sagt at vi ville bytta ut den andre om muligheten bøy seg.

Grei tale og kloke ord, musikeren.

Trudelutt og god påske, forresten ! :-)

Er sikker på at det vil hjelpe på selvtilliten din og forholdet om han vil gi deg komplimenter. Komplimenter som er ekte og ikke noe som bare blir sagt for å få fred.

Alle har noe ved utseende sitt som partneren liker. Dette kan han jo øve seg opp på å uttrykke. Alle er ikke like flinke på det området. En idè kan være at du begynner med å si noe du liker ved utseende hans. Slik at det kanskje går et lys opp for ham.

Annonse

hei

jeg var en stund utrolig opptatt av utseendet mitt og maste i tide og utide om at jeg burde slanke meg og ta brystoperasjon og jeg vet ikke hva. en dag sa mannen min at han var bare så lei av å høre om det, for han dreit jo i det!

så bestemt jeg meg for å like meg selv som jeg er, og det fungerer faktisk. har ikke sagt ett ord til ham om det etterpå, og det viktigste: jeg føler meg faktisk ganske bra. alle har noe som er fint med de, og jeg er enig med musikeren: han er jo sammen med deg, så det må jo være deg han liker!

når det gjelder svigermor og svigerinne så hadde jeg bedt dem holde kjeft, de har vel ingenting med å kritisere deg! har selv en ganske ram svigermor, og jeg har gitt klar beskjed om at hun kan bare holde all negativitet for seg selv, ellers ser hun ikke meg eller barnebarna sine mer!

lykke til, og prøv å se de fine tingene med deg selv istedenfor å fokusere på de negative!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...