Gå til innhold

EPLEKAKE - min mors oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lovte å skaffe den - og i dag har jeg spist den også - med vaniljesaus til - - - mmmm:

3 egg og 3 del sukker - vispes

sikt i 4 del hvetemel og 3 ts bakepulver.

Til slutt har du i 75 gr smeltet margarin og 1 dl melk

Ha oppi rund smurt form med epler i biter som du stikker nedi og strø på kanel og perlsukker.

Stekes i 180 grader i ca 40 minutter.

Den er gøøøørgod med krem til, is til eller vaniljesaus eller bare som den er ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsket også slik eplekake, helt til jeg begynte å jobbe i barnehage. Der begynte det å jobbe en ny fyr som var sendt dit av aetat (jobbtrening het det, og DET trengte han). Han var skikkelig ekkel og barnslig, godt over 30 år.

En dag vi hadde planleggingsdag, var det noen som laget denne gode eplekaken oppi en form som det var rester av brent fisk oppi. Noen hadde steket fisk oppi den og hadde ikke vasket den skikkelig. Så da jeg smaket på den syns jeg at jeg kjennte en ekkel råtten smak og tenkte å være hyggelig med denne fyren som var på "attføring" (tror det var det de kallte det) og fortelle ham om denne smaken på eplekaken... Han humret litt før han utbrøt: "Jeg kaller det ikke eplekake. Jeg kaller det snotte-kake (buse-kake), fordi konsistensen på kaken minner om snott!"... og så gikk han å spillte gitar istedet. På den tiden var jeg 10 uker på vei, og resten av pausen satt jeg på do og kastet opp... etter det har jeg aldri klart å spise det... og eplekake som egentlig er så godt!

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Ja, jeg kommer nok til og bli feit når jeg blir eldre... *sukk* er for mye god mat..!!

damn you cream temptress, why must you torment me! :)

Skrevet

Perfekt timing, nå som eplene i hagen begynner å bli godmodne.

hare1365380455
Skrevet

Jeg elsket også slik eplekake, helt til jeg begynte å jobbe i barnehage. Der begynte det å jobbe en ny fyr som var sendt dit av aetat (jobbtrening het det, og DET trengte han). Han var skikkelig ekkel og barnslig, godt over 30 år.

En dag vi hadde planleggingsdag, var det noen som laget denne gode eplekaken oppi en form som det var rester av brent fisk oppi. Noen hadde steket fisk oppi den og hadde ikke vasket den skikkelig. Så da jeg smaket på den syns jeg at jeg kjennte en ekkel råtten smak og tenkte å være hyggelig med denne fyren som var på "attføring" (tror det var det de kallte det) og fortelle ham om denne smaken på eplekaken... Han humret litt før han utbrøt: "Jeg kaller det ikke eplekake. Jeg kaller det snotte-kake (buse-kake), fordi konsistensen på kaken minner om snott!"... og så gikk han å spillte gitar istedet. På den tiden var jeg 10 uker på vei, og resten av pausen satt jeg på do og kastet opp... etter det har jeg aldri klart å spise det... og eplekake som egentlig er så godt!

Usj så ekkelt.

Skrevet

Kanskje det blir eplekake på oss i kveld da, den hørtes jo fryktelig god ut.

Skrevet

Kanskje det blir eplekake på oss i kveld da, den hørtes jo fryktelig god ut.

...og jeg vil ha rapport! :)

Skrevet

...og jeg vil ha rapport! :)

Da må du vente til i kveld, jeg har ikke epler, og har ingen planer om å bruke energi på ut av huset :o)

Så da tar man opp mobilen og sender sambo på handling. Han kan fint lokkes med kake.

Skrevet

Da må du vente til i kveld, jeg har ikke epler, og har ingen planer om å bruke energi på ut av huset :o)

Så da tar man opp mobilen og sender sambo på handling. Han kan fint lokkes med kake.

jeg er her sikkert også i kveld - hoho

Skrevet

Tusen takk!! :-) Så kjempegrei du er som husket det!

Her blir det å handle inn epler, og prøve denne herligheten :-)

Noen spesielle epler å anbefale?

Skrevet

Tusen takk!! :-) Så kjempegrei du er som husket det!

Her blir det å handle inn epler, og prøve denne herligheten :-)

Noen spesielle epler å anbefale?

nei - i grunn ikke....:) små syrlige kansje?

ostepop1365380989
Skrevet

Denne oppskrifta så god ut.

Jeg skal prøve den idag så skal jeg og kjæresten min kose oss med varm eplekake og is i ettermiddag! ;)

Skrevet

Denne oppskrifta så god ut.

Jeg skal prøve den idag så skal jeg og kjæresten min kose oss med varm eplekake og is i ettermiddag! ;)

rapport forventes! :)

Skrevet

Mmmm. Hørtes nydelig ut!

Den er nå skrevet ut. Uff, der røk det slankeforsettet mitt - igjen! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...