Gå til innhold

Steve Irvin er død

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Ja, ut i fra det inntrykket han valgte å gi av seg selv i programmene, så ser jeg på han som en tulling."

Da ignorerer du altså fakta, og velger å tro det du vil. Da er det liksom ikke så mye mer å diskutere.

Etter din egen definisjon er du dermed en tulling fordi du dykker, og jeg en tulling fordi jeg klatrer. Uavhengig av sikring etc. Hvorfor? En ukyndig person som nærmer seg en krokodille er en tulling. En kyndig person som arbeider med krokodiller, som nærmer seg en krokodille, er akkurat like mye tulling som du når du dykker og følger sikkerhetsprosedyrene. Så enkelt er det faktisk.

"........................................"

Dykking er fryktelig farlig i utgangspunktet.

99% av ulykker med det skyldes at regler er brutt. Slurv og uvitenhet. Men så er det 1% igjen...

En bekjent ble skadet i hjernen for livet da han var nede på Blücher uten spesialsutstyr, ren dumhet. han visste trolig bedre.

En krokodille er uforutsigbar, og selv eksperter har fått revet av seg armer og bein. Det er nok at de glir på sleip grunn.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• flisa

3

• Hawkwind

3

• keinstein

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Prozak, nå leste du ikke det jeg skrev. Ja, skrev at om du er en tulling, kommer an på hvordan du sikrer deg. *Teskje*

Sikrer du deg, er du ikke en tulling. Sikrer du deg ikke, så er du en tulling.

Jeg er ikke en tulling når jeg dykker, nettopp fordi jeg følger tabeller, sjekker vær og strøm, og sørger for å dykke i organiserte former.

Når jeg vurderer en person jeg ser i et program, så vurderer jeg selvsagt ut i fra hva jeg ser. Jeg foretar ikke gjennomgående studier om vedkommende for å finne ut om de er en ekspert på reptiler først.

Nå er det du som ikke leser hva _jeg_ skriver, tror jeg.

Dykker/klatrer som ikke vet hva h*n driver med, og ikke har peiling på sikkerhet = tulling.

Dykker/klatrer som vet hva h*n driver med, og følger de sikkerhetsrutiner som er gjengs praksis = ikke en tulling, men muligens "dumdristig".

NB: "Dumdristig" er ment i sammenlikning med å sitte i sofaen med puter rundt deg, som blir en slags motpol.

Videre:

Person som driver med krokodiller, uten erfaring, uten skolering, uten peiling = tulling.

Person som driver med krokodiller, med livslang erfaring og faglig ekspertise (noe som innebærer den formen for "sikring" som er mulig å ha) = ikke en tulling. Dumdristig? Det kan man si, akkurat som med dykkeren/klatreren. Potensielle konsekvenser er ganske like, hvis noe skulle gå galt.

_Heldigvis_ er det noen mennesker som lever av å risikere livet på måter som gjør at noen kaller dem tullinger. Uten disse, så hadde verden vært et fattigere og mindre kunnskapsfullt sted.

"........................................."

Skrevet

Dykking er fryktelig farlig i utgangspunktet.

99% av ulykker med det skyldes at regler er brutt. Slurv og uvitenhet. Men så er det 1% igjen...

En bekjent ble skadet i hjernen for livet da han var nede på Blücher uten spesialsutstyr, ren dumhet. han visste trolig bedre.

En krokodille er uforutsigbar, og selv eksperter har fått revet av seg armer og bein. Det er nok at de glir på sleip grunn.

Selvfølgelig er det forskjell i grad av risiko - det skulle da bare mangle. Men man kan altså ikke si at noe som er 60% risikabelt er noe man ikke skal gjøre, mens noe som er 40% risikabelt er helt greit.

Vrakdykking er utrolig farlig, og innebærer risikoer som ikke eksiterer når du dykker på korallrev. I tillegg til de vanlige risikoene: Menneskelig feil, slurv med utstyr/rutiner, feil på utstyr etc. Å skli på en våt gressflekk kan sammenliknes med slurv med rutiner, selv om det i seg selv kan være mer uforutsigbart selvfølgelig.

All kalkulert risiko, som fører til et eller annet positivt, er en god ting. Mine tidligere kalkulerte risikoer med å kjøre for fort på motorsykkel, nesten omkomme, havne på sykehus etc., er _ikke_ en risiko som egentlig førte til så mye positivt. F.eks. Heller ikke fjellklatring, annet enn at jeg blir i veldig god form av det.

"........................................"

Skrevet

Tja, han visste hva han gjorde da.

I forhold til reptiler, var han en av de virkelig store autoritetene på å håndtere disse skapningene; muligens den beste på feltet.

Kunnskapen om slanger var på omtrent samme nivå.

Og tv-showene var definitivt dramatisert for å produsere størt mulig underholdningsverdi.

Har lest om fyren og sett en del av programmene. Det jeg vet har han i løpet av rundt 40 års nærkontakt med slanger og reptiler hatt særdeles få uheldige opplevelser - hvilket i seg selv er en dokumentasjon på fyrens kunnskapsnivå.

Har hørt om en episode hvor han ble bitt av en giftslange som var noe dramatisk - men det er vel og den eneste episoden jeg vet om som han hadde i løpet av et langt liv nær farlige dyr.

Okke som - verden har mistet en stor autoritet på dette med å forstå dyr, forstå naturen og ta vare på naturen.

Og en kvinne har mistet en ektmemann, to barn har mistet sin far.

Du vet nok mye mer om denne mannen enn det jeg gjør. Det eneste jeg vet om fyren er det jeg har sett i programmene hans, og det er ikke grenser for hvor mange ganger jeg har sittet oppgitt og sett en mann med verdens mest teatralske stemme og framtoning slåss med livsfarlige dyr på flere hundre kilo.

Om han var så sinnssyk som han framsto i programmene sine vites naturligvis ikke, jeg vet ingenting om mannen utover hva jeg har sett på tv, men det var slik han framstilte seg selv på tv.

Ja, han hadde kone og datter. Det har også folk som kaster seg ut fra ekstremt lave bygninger i fallskjerm.

Det er ikke merkelig når de dør. Det merkelig er at de blir så gamle som denne Steve Irvin ble.

Skrevet

Du vet nok mye mer om denne mannen enn det jeg gjør. Det eneste jeg vet om fyren er det jeg har sett i programmene hans, og det er ikke grenser for hvor mange ganger jeg har sittet oppgitt og sett en mann med verdens mest teatralske stemme og framtoning slåss med livsfarlige dyr på flere hundre kilo.

Om han var så sinnssyk som han framsto i programmene sine vites naturligvis ikke, jeg vet ingenting om mannen utover hva jeg har sett på tv, men det var slik han framstilte seg selv på tv.

Ja, han hadde kone og datter. Det har også folk som kaster seg ut fra ekstremt lave bygninger i fallskjerm.

Det er ikke merkelig når de dør. Det merkelig er at de blir så gamle som denne Steve Irvin ble.

Hehe - har lest litt om fyren.

Han har vokst opp med såkalt farlige dyr - og begynte vel å pleie omgang med slike før han lærte å lese.

Pappaen hans som også drev med reptiler og slik, såvidt jeg har skjønt.

Så selv om han showet og sto på, hadde han bedre kontroll på det enn hva som man som utenforstående kunne få inntrykk av.

Han hadde langt bedre kunnskap og kontroll enn rosinhjernene som driver med basehopping og den slags.

For han drev med dette på daglig basis hele livet - og tok sjelden reell risiko; selv om det kunne se sånn ut.

Du kan sammenligne fyren med linedansere på sirkus - bare med en langt større grad av kunnskap og kontroll på det han holdt på med (grunnet større erfaring og langt bedre trening).

Skrevet

Hehe - har lest litt om fyren.

Han har vokst opp med såkalt farlige dyr - og begynte vel å pleie omgang med slike før han lærte å lese.

Pappaen hans som også drev med reptiler og slik, såvidt jeg har skjønt.

Så selv om han showet og sto på, hadde han bedre kontroll på det enn hva som man som utenforstående kunne få inntrykk av.

Han hadde langt bedre kunnskap og kontroll enn rosinhjernene som driver med basehopping og den slags.

For han drev med dette på daglig basis hele livet - og tok sjelden reell risiko; selv om det kunne se sånn ut.

Du kan sammenligne fyren med linedansere på sirkus - bare med en langt større grad av kunnskap og kontroll på det han holdt på med (grunnet større erfaring og langt bedre trening).

Jo, altså: Jeg tviler ikke på at han visste hva han drev med. Han levde tross alt et relativt langt liv til tross for sine omgangsvenner - altså livsfarlige krokodiller og slanger, og de færreste av oss hadde vel overlevd en dag i hans sko.

Men i går kunne vi flere steder lese at folk var så overrasket over at fyren døde. Ok, det er muligens overraskende (og nesten ironisk) at fyren døde etter å ha blitt stukket av en pigghå, men at en som lever et liv blant livsfarlige reptiler, uansett hvilke kunnskaper han innehar om dyrene, til slutt dør på grunn av sin livsstil, er omtrent like overraskende som at Jokke døde av heroin.

Skrevet

Jo, altså: Jeg tviler ikke på at han visste hva han drev med. Han levde tross alt et relativt langt liv til tross for sine omgangsvenner - altså livsfarlige krokodiller og slanger, og de færreste av oss hadde vel overlevd en dag i hans sko.

Men i går kunne vi flere steder lese at folk var så overrasket over at fyren døde. Ok, det er muligens overraskende (og nesten ironisk) at fyren døde etter å ha blitt stukket av en pigghå, men at en som lever et liv blant livsfarlige reptiler, uansett hvilke kunnskaper han innehar om dyrene, til slutt dør på grunn av sin livsstil, er omtrent like overraskende som at Jokke døde av heroin.

Det overrasket meg ganske mye.

Hadde fått inntrykk av at han nå konsentrerte seg mer om dyr som ikke var fullt så livsfarlige å omgås - lenge siden sist jeg så -nye- programmer hvor han pleide omgang med de raskeste av giftslangene blant annet.

Krokodillene han hadde i zoo'et sitt var alle dyr han kjente ut og inn - så de representerte ikke risikomomenter for ham.

Og de programmene han har fått omtale om for å lage de siste årene har vært hval og pingvin.

Og nå pigghå - en av de mest sedate og minst aggresive skapningene man finner i sjøen utenfor Australia. Og et relativt vanlig dyr for dykkere å oppsøke for fredelig samkvem.

Hans død er vel det andre registrerte dødsfallet i historien grunnet angrep av dette dyret; såvidt jeg har skjønt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...