Salia Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Heisann. Jeg lurer på hvor lang tid jeg kan regne med før virkestoffene i Depo-Provera er ute av kroppen min? Jeg har brukt sprøytene som prevensjon nå i snart 3 år (Desember vil ble 3 år), og jeg skulle tatt neste sprøyte i slutten av august. Jeg leste på nettet nå at en bivirkning av disse sprøytene når de er tatt i mer enn 2 år er tap av beintetthet. Jeg er i risikosonen for osteoporose fra før (min mormor og min tante begge med diagnose) og er naturlig nok litt bekymret. Min daværende lege spurte aldri om jeg hadde osteoporose i familien eller nevnte ingen type bivirkninger utenom kansje litt vektøkning og tap av mentruasjon. Jeg har tapt menstruasjon og etter å ha sluttet å røyke gått opp over 20 kilo på 5-6 mndr. Jeg vet ikke om dette er riktig forum å spørre, men håper jeg kan få et svar likevel. Og hvis det er noe jeg kan gjøre for å få disse stoffene ut av systemet mitt fortere vil jeg gjerne vite det også. På forhånd takk. Mvh Marianne 0 Siter
NeaNoor Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 http://www.kamille.no/helse/article1694.ece Her står det at det kan ta ett år før hormonene er ute av kroppen. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Jo, du er kommet på rett plass. Dessverre opplyser du ikke din alder. Bekymringen omkring osteoporose i relasjon til Depo-Provera gjelder spesielt unge kvinner som ikke har bygget opp skjelettet til den maksimale styrke. Hvis du er fornøyd med prevensjonsmetoden og gjerne vil fortsette, kunne det være en ide å få målt bensubstansen for å se hvordan du ligger an. Ligger du lavt og sterkt ønsker å fortsette med metoden, kan du plusse på med litt østrogen, for eksempel 1 mg progynova eller tilsvarende plaster (25-35 mikrogram). Hvis du velger å stoppe med depo-provera kan det gå opp til ett år før det er ute av kroppen. Bruker du i stedet p-pille vil det rette opp situasjonen ganske raskt. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.