Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i slutten av 30-årene og har hatt en veldig stabil og forutsigbar mens-syklus frem til nå - 28 dager. Min partner og jeg bestemte oss tidligere i sommer for å prøve å få nummer 2. De siste 2 månedene har syklusen plutselig endret seg. Forrige periode gikk jeg 4 dager over før mens kom, denne måneden skulle jeg hatt mens for over en uke siden. Fortsatt ingenting. Ingen store endringer i livet, har vært avslappet i forhold til å prøve å bli gravid men må innrømme at jeg blir litt frustrert over dette. Har hatt mye mensmurringer. Graviditetstest negativ. Når burde jeg ta kontakt med lege? Alderen tatt i betrakning ønsker jeg å få sjekket dette opp på et tidlig tidspunkt.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244388-ustabil-syklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I din alder er det ikke helt uvanlig at syklus endrer seg som er forvarsel om at overgangsalderen nærmer seg, men det kan gå mange år før det stopper opp. Vi regner en syklus innenfor 35 dager som normalt. Hvis det har gått mer enn det i 6 måneder, synes jeg du skal søke lege for å utelukke sjeldnere årsaker til uregelmessig eggløsning (visse hormonforstyrrelser). Er det alderen som melder seg, har man dessverre ikke så mye å tilby, men vær tålmodig, eldre trenger lengre tid til å bli gravid. Hvor sjansen (for å få til vellykket graviditet) per syklus er ca 35% hos en på 20 år, faller den til 12% hos en på 35 år og til 5 % hos en på 40 år.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244388-ustabil-syklus/#findComment-1900954
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...