Gå til innhold

Hm - hva kaller jenter musa si nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble spurt i går av ei svensk jente, som nødig ville virke frekk nå som hun skal bo i Norge et år.

Hun kalte sin for muff, "min muff". Jeg er usikker på hva unge jenter bruker nå, når de verken skal virke frekke eller barnslige/teite.Hun er i femtenårsalderen.

Mine voksne jenter sier "tissen min" når de snakker med hverandre, "musa mi" når de snakker til gutter/jenter de kjenner, fitta når de snakker i sammenhenger hvor det er naturlig.

Men når en vanlig femtenåring (ikke storby) skal bruke et ord om kjønnet sitt til ei venninne, hva bruker hun da???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Musa" er vel ingen dårlig gjetning?

"....................................."

Skrevet

"Musa" er det beste ordet.

"Fitta" kan oppfattes som vulgært.

"Tissen" høres bare pedofilt ut når voksne mennesker bruker det ordet om sitt eget / andre voksnes kjønnsorgan.

Nei, "musa" er best. ;-)

Mvh

Skrevet

Hvordan i all verden vet du hva dine voksne døtre kaller kjønnsorganet sitt når de snakker med gutter?

Og hva betyr "en vanlig femtenåring (ikke storby)"? Det er ikke noe galt altså, jeg lurer bare på hva som skiller min femtenåring (som bor i landets største by), fra vanlige femtenåringer.

Skrevet

Hvordan i all verden vet du hva dine voksne døtre kaller kjønnsorganet sitt når de snakker med gutter?

Og hva betyr "en vanlig femtenåring (ikke storby)"? Det er ikke noe galt altså, jeg lurer bare på hva som skiller min femtenåring (som bor i landets største by), fra vanlige femtenåringer.

Det _er_ forskjell på språket på by og land, det er ikke til å komme unna. Min kjære er født og oppvokst på landet, mens jeg tilbrakte barndommen i byen og det er rett som det er at vi finner forskjeller i språket vårt (ikke bare dialekt-forskjeller).

Skrevet

¨Ho har vel spurt sine voksne døtre da vel -det hadde jeg også gjort hadde jeg lurt på det samme :)

Gjest uten nick idag ja!!!
Skrevet

snadder boksen, snasen eller musa.

Skrevet

Jeg kan jo formulere meg litt annerledes mht det med storby.

Med rimelig god kontakt begge steder, syns jeg nok at storbyungdom er større i kjeften (les: fælere) enn f.eks. bygdeungdom.

Hvordan det har seg med mellomstore byer veit jeg ikke.

:)

Men jeg har så klart ikke noen sosiologisk/språkrealatert u.søkelse å støtte meg til her.

Forøvrig bekrefter jeg det Flisa antydet: jeg spurte døtrene mine om hva slags ord de brukte.

;)

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg kan jo formulere meg litt annerledes mht det med storby.

Med rimelig god kontakt begge steder, syns jeg nok at storbyungdom er større i kjeften (les: fælere) enn f.eks. bygdeungdom.

Hvordan det har seg med mellomstore byer veit jeg ikke.

:)

Men jeg har så klart ikke noen sosiologisk/språkrealatert u.søkelse å støtte meg til her.

Forøvrig bekrefter jeg det Flisa antydet: jeg spurte døtrene mine om hva slags ord de brukte.

;)

Tja.... Jeg er helt enig i at det er forskjell fra by og bygd i språket, men min erfaring er at det er mer "grovere" prat på land enn i by.

Og jeg har bodd på/i begge steder ;o)

Skrevet

"gamla"

*LOL*:)

Unnskyld...

(mente ikke å le, men det hørtes bare litt komisk ut :))

Skrevet

*LOL*:)

Unnskyld...

(mente ikke å le, men det hørtes bare litt komisk ut :))

Det er den også :) 4 bein på den - så hadde det vært verdens styggeste dyr :)

Skrevet

Tja.... Jeg er helt enig i at det er forskjell fra by og bygd i språket, men min erfaring er at det er mer "grovere" prat på land enn i by.

Og jeg har bodd på/i begge steder ;o)

Det aller styggeste ordet jeg har hørt sånn grovhetsmessig, er det trønderske "bo'nfætt".

Sagt nedlatende av gutter i Trondheim om jenter på landet. Som i: - Nææi, æ får vel prøv' å få mæ litt bo'nfætt te helga!

:P

Skrevet

Det aller styggeste ordet jeg har hørt sånn grovhetsmessig, er det trønderske "bo'nfætt".

Sagt nedlatende av gutter i Trondheim om jenter på landet. Som i: - Nææi, æ får vel prøv' å få mæ litt bo'nfætt te helga!

"bon'fEtt" - uttales uten "æ"

Skrevet

De aller fleste trøndere sier jo ikke "fÆtt", men "fEtt". Det er akkurat som når østlendinger skal herme etter nordlandsk, og sier "fæsk". Få, om noen, sier det.

"........................................."

Skrevet

"bon'fEtt" - uttales uten "æ"

Takk. Fint det ikke bare er meg som blir indignert over dialektdøvheten som råder hos 90% av alle folk på og rundt østlandet :-)

"..........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...