Gå til innhold

Idédugnad

Gjest Kvasi-intellektuell

Anbefalte innlegg

Gjest Kvasi-intellektuell
Skrevet

Hei!

Jeg kaller sammen kloke DOL-hoder til en liten brainstorming (idédugnad). Jeg skal skrive en oppgave i Medie-og kommunikasjonsvitenskap, men er dessverre både influensasyk og temmelig tom for idéer. Jeg trenger derfor deres hjelp.

Oppgaven lyder som følger:

"Ta utgangspunkt i en valgfri og aktuell mediehendelse som nyhetene rapporterer om, og sammenfatt veldig kort innholdet i denne. Analyser deretter nyhetene ut ifra "injeksjonsmodellen" og "uses and gratification-theory" (hva er likt/ulikt når det gjelder synet på kommunikasjon, publikum, påvirkningskraft, osv. Ekemplifiser med den mediehendelsen du har valgt)".

Og for dere som ikke kjenner injeksjonsmodellen/uses and gratification-theory kommer hovedpunktene her:

Injeksjonsmodellen: Påvirkningsmodell som dominerte frem til 1940. Man mente at media hadde så stor påvirkningskraft på folk, at budskapet i media ble sammenlignet med en gift som ble sprøytet inn i en blodåre (derav navnet!). De som ble eksponert for dette hadde små sjanser for å hindre virkningen, og ville dermed automatisk (og ukritisk!) handle i tråd med budskapet. Mediene ble sett på som allmektige.

Uses and gratification-theory: Avløser injeksjonsmodellen. Her har man gått bort fra synet på mediene som allmektige, til et syn på mediene som mer eller mindre maktesløse. Medienes muligheter for endringer av folks holdninger blir sett på som svært begrenset. Publikum inntar en mer aktiv rolle i sitt valg av medier, og tilhørigheten til ulike sosiale grupperinger anses som mer avgjørende for hvilke effekter mediene har. Her er hovedspørsmålet hva publikum gjør med mediene, ikke hva mediene gjør med publikum.

Hvilken mediehendelse bør jeg velge?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...