Gjest Kvasi-intellektuell Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Hei! Jeg kaller sammen kloke DOL-hoder til en liten brainstorming (idédugnad). Jeg skal skrive en oppgave i Medie-og kommunikasjonsvitenskap, men er dessverre både influensasyk og temmelig tom for idéer. Jeg trenger derfor deres hjelp. Oppgaven lyder som følger: "Ta utgangspunkt i en valgfri og aktuell mediehendelse som nyhetene rapporterer om, og sammenfatt veldig kort innholdet i denne. Analyser deretter nyhetene ut ifra "injeksjonsmodellen" og "uses and gratification-theory" (hva er likt/ulikt når det gjelder synet på kommunikasjon, publikum, påvirkningskraft, osv. Ekemplifiser med den mediehendelsen du har valgt)". Og for dere som ikke kjenner injeksjonsmodellen/uses and gratification-theory kommer hovedpunktene her: Injeksjonsmodellen: Påvirkningsmodell som dominerte frem til 1940. Man mente at media hadde så stor påvirkningskraft på folk, at budskapet i media ble sammenlignet med en gift som ble sprøytet inn i en blodåre (derav navnet!). De som ble eksponert for dette hadde små sjanser for å hindre virkningen, og ville dermed automatisk (og ukritisk!) handle i tråd med budskapet. Mediene ble sett på som allmektige. Uses and gratification-theory: Avløser injeksjonsmodellen. Her har man gått bort fra synet på mediene som allmektige, til et syn på mediene som mer eller mindre maktesløse. Medienes muligheter for endringer av folks holdninger blir sett på som svært begrenset. Publikum inntar en mer aktiv rolle i sitt valg av medier, og tilhørigheten til ulike sosiale grupperinger anses som mer avgjørende for hvilke effekter mediene har. Her er hovedspørsmålet hva publikum gjør med mediene, ikke hva mediene gjør med publikum. Hvilken mediehendelse bør jeg velge? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.