Gå til innhold

Får ikke til å bake brød skikkelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde meg på de ferdigpakkene med brød hvor man bare tilsetter vann og gjær. Lett. Deigen hevet seg til dobbelt størrelse og fulgte alt til punkt og prikke. Problemet var at brødene ble kjempelave og dermed tørre. Lagde en annen deig fra scratch her om dagen, deigen hevet seg til 3 ganger størrelse og alt så bra ut. Trilla ut 3 brød som jeg skulle og de hevet seg igjen. Men de ble også veldig lave og tørre. Brukte form på de første brødene og uten form på de andre. Skal det være så vanskelig å bake brød altså?

Noen som har oppskrift på noen skikkelig gode brød som dere VET blir bra? Og gjerne tips.

Videoannonse
Annonse
Gjest satan sjøl
Skrevet

er blitt en djevel t å lage brød for tiden...er jo så myyyyye bedre jo!!

pr.brød har eg 1/2kg hvetemel,litt salt og litt sukker og 1 pose tørrgjær.

så tar eg og musli ca.1 dl og legger i vann slik at de blir myke og tar til seg det vannet det trenger...muslien/vannet brukes i deigen etterpå som det våte..

kna,kna og kna...

(tørr musli suger fuktigheten av brødet når den hever og resultatet blir hardt brød)

bruker aldri oppskrift...

når deigen ikke kleber så ruller du den ut og hiver i form.

Tips: hiv den i ovnen...med en temp på tja...10-20grader med viften på i 45min. hiv også inn en bolle med kokvarmtvann slik at det blir damp inni der...det gjør underverker.

husk å smårmed egg før du setter den til heving og strø godt med havregryn på..(dekke hele toppen av brødet)

etter 45min heving følger 25min steking.

la brødet steke på nesten nederste rille og v`oila:)

du kan også erstatte muslien med gullerot. ahhh det er godt!!

lykke til!

Skrevet

Har dessverre ikke tips til deg, men ville bare si at jeg har akkurat samme problemet... *Sukk*

Kjærsten lager brød av samme pakke, og han får de perfekt! Feigt, ikke sant?:)

Jeg har ikke foodprocessor, jeg skylder på det foreløpig. Når jeg får det vet jeg ikke hva jeg skal sylde på, hihi!

Skal lese denne tråden nøye iallefall...:)

Gjest satan sjøl
Skrevet

kom på en godbit til:)

vil du lage ett grovere brød så har eg denne til deg..

6oog hvetemel,

1/4 av en pakke med 4 korn.

1 lettøl,

1ts salt,

2ts sukker,

1pk tørgjær

lag den som jeg nevnte med de første,men hiv kornene oppi ølen (altså i en bolle eller stort glass slik at de får trekke til seg væsken)

blir det for lite væske så ha i litt vann.

ellers er det samme framgangsmåten:)

*denne er en suksess*

lykke til:)

Skrevet

Jeg får det heller ikke til men også min ex fikk det til. Tror det kommer av at vi rett og slett ikke er flinke til å kna deigen godt. Derfor synes jeg brødbaking er en mannfolkjobb ;o)

Skrevet

Jeg får det heller ikke til men også min ex fikk det til. Tror det kommer av at vi rett og slett ikke er flinke til å kna deigen godt. Derfor synes jeg brødbaking er en mannfolkjobb ;o)

Enig!

:)

hare1365380455
Skrevet

Rugbrødpakken har jeg f.eks. laget ett brød i steden for to.

Skrevet

Jeg kjøper to ferdigpakker (2 forskjellige) som jeg blander og tilsetter vann og gjær. Har begynt å bruke kjøkkenmaskin til å blande deigen, for tungt for hånd. Har 4 former som jeg steker de. Ser ikke så fine ut da, men smaker kjempegodt i forhold til tørre kneipbrød

Skrevet

Hemmeligheten ligger i elting. Kna og kna og kna som faen.

Før jeg fikk meg foodprofessor fikk jeg aldri til å bake grovbrød, det ble bare murstein. Men når professoren elter deigen for meg i 5 minutter så blir brødene sååå fine atte!

Skrevet

De pakkene det står at du skal lage tre brød av, der lager jeg alltid to. Lager jeg tre så blir de små og tørre syns jeg.

Mora mi bruker å tilsette mer væske og ha deigen så løs at hun skraper den ned i formen og klapper den til på toppen. Hun steiker dem litt lengre og ved litt lavere varme, og med papir på toppen siste halvtimen. Hennes brød blir alltid fine!

Skrevet

Brukte også å lage av sånne ferdigpakker før, og fikk ALDRI til uansett hva jeg gjorde. Fant heller fram kokeboka mi og laga brød fra scratch. DET funka utmerket!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...