Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da jeg var på kontroll sist hos lege fikk jeg beskjed om at blodprosenten min var høy. Den var da 13,8. Måtte tilbake etter en uke for å sjekke den, da var den gått ned til 12,5. Siden den var gått ned trengte jeg ikke til lege.

Hvorfor denne ekstra kontrollen? Er det farlig for babyen hvis blodprosenten er for høy?

Er i uke 20+4.

Veldig takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24448-hvorfor-farlig-med-h%C3%B8y-blodprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest polaris

Høy blodprosent KAN tyde på tykt blod, og i såfall økt risiko for blodpropp. Men det er viktig å være klar over at det behøver ikke bety at blodet er tykt, er man i tvil måler man blodtykkelsen (INR-verdi). Blodprosenten er jo egentlig måling av hemoglobin, ikke av blodtykkelsen.

Jeg hadde i uke 26 14,6 i blodprosent, og i uke 30 13,5. Uke 26 var jeg litt over det en bør ha, men i uke 30 var jeg akkurat "innenfor" grensen, liksom.

Den største faren for blodpropp er i vener i armer og bein, så det skal normalt sett ikke være farlig for barnet. Det er DU som får en smertefull opplevelse hvis du får blodpropp.

Åsa Prebensen, Jordmor

Du hade ingen onormal hemoglobin värde, så jag förstår egentligen inte varför du behövde att gjöra denna extra kontroll. Det är endast vid en mycket sällsynt medicinsk sjukdom som detta kan vara av betydning. Vid allvarliga fall av svangerskapsförgiftning, kan också hemoglobin värdet vara högt. Det finns alltså ingen anledning till oro, då detta värde inte kan skada branet. Lycka till vidare och god påsk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...