Gå til innhold

ta ut av konto eller få forbrukslån?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger økonomiråd
Skrevet

Vi har noe vi må kjøpe NÅ, og da trenger vi 15.000. Skal vi ta ut penger fra høyrentekonto bank + fra en fondkonto i posten, eller bør vi ta et lån i banken? Takk for råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MÅ dere kjøpe nå, eller VIL dere kjøpe nå?

Hvis det virkelig er noe dere MÅ, så bruk penger dere har. Forbrukslån er noe av det dummeste som har blitt oppfunnet! Det er bare egnet for å lage gjeldsslaver.

Skrevet

Det er neppe noen veldig høy rente på den såkalte høyrentekontoen, så den er å betrakte som en naturlig reserve hvis dere trenger pengene

synes

Gjest trenger økonomiråd
Skrevet

MÅ dere kjøpe nå, eller VIL dere kjøpe nå?

Hvis det virkelig er noe dere MÅ, så bruk penger dere har. Forbrukslån er noe av det dummeste som har blitt oppfunnet! Det er bare egnet for å lage gjeldsslaver.

Det er snakk om en varmepumpe.

Gjest trenger økonomiråd
Skrevet

Det er neppe noen veldig høy rente på den såkalte høyrentekontoen, så den er å betrakte som en naturlig reserve hvis dere trenger pengene

synes

Noen av pengene er på en fondkonto i posten, og her er det ikke "bare bare" å ta ut. Men vi har ikke så mye penger å ta ut, men det skulle dekke varmepumpen. Det som står på høyrentekonto hadde jeg i grunnen spart til noe annet (kommunale avgifter og studielån), men...

Skrevet

Du bruker de pengene du har minst rente på. Har du f.eks. 4 % på høyrente kontoen din og du må betale 7 % for et forbruksslån så lønner det seg å ta ut pengene.

Med forbehold at du ikke "ødelegger" rentene på høyrente kontoen din for lang tid fremover. Altså lenger enn det tar å betale forbrukslånet

Skrevet

Noen av pengene er på en fondkonto i posten, og her er det ikke "bare bare" å ta ut. Men vi har ikke så mye penger å ta ut, men det skulle dekke varmepumpen. Det som står på høyrentekonto hadde jeg i grunnen spart til noe annet (kommunale avgifter og studielån), men...

Jeg svarte under forutsetning av at pengene på høyrentekontoen var "ledige".

Hvis dere må låne / utsette noe i alle fall, er det antakelig bedre betingelser på å utsette studielånet litt, enn på et vanlig forbrukslån. Men det må du nesten undersøke selv.

Jeg hadde tenkt meg svært godt om før jeg gjorde en slik investering uten egentlig å ha råd til den. Men det har dere vel gjort.

Gjest trenger økonomiråd
Skrevet

Du bruker de pengene du har minst rente på. Har du f.eks. 4 % på høyrente kontoen din og du må betale 7 % for et forbruksslån så lønner det seg å ta ut pengene.

Med forbehold at du ikke "ødelegger" rentene på høyrente kontoen din for lang tid fremover. Altså lenger enn det tar å betale forbrukslånet

Vi har tenkt å kjøpe en varmepumpe siden vi bor i et stort og kaldt hus med høye strømregninger. Så da vil vi spare inn på strøm etterhvert, håper jeg. Jeg synes det er vanskelig med slike store avgjørelser, og når mannen min bestemmer seg for noe så må jeg prøve å få det ordnet.

Skrevet

Vi har tenkt å kjøpe en varmepumpe siden vi bor i et stort og kaldt hus med høye strømregninger. Så da vil vi spare inn på strøm etterhvert, håper jeg. Jeg synes det er vanskelig med slike store avgjørelser, og når mannen min bestemmer seg for noe så må jeg prøve å få det ordnet.

Spør mannen din hvor mange år det tar før dere har spart inn varmepumpen, altså er på null og kan begynne å spare penger på installasjonen. Han har sikkert regnet på det, siden dere på tømme reservene deres for å få det til.

Gjest Ett tips bare...
Skrevet

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2256788.ece

Gjest trenger økonomiråd
Skrevet

Spør mannen din hvor mange år det tar før dere har spart inn varmepumpen, altså er på null og kan begynne å spare penger på installasjonen. Han har sikkert regnet på det, siden dere på tømme reservene deres for å få det til.

Jeg tror ikke han har regnet på det nei, og det gjør han nok heller ikke. Jeg blir slik i tvil om vi bør kjøpe varmepumpe eller ikke.....

Gjest Ett tips bare...
Skrevet

Vi har faktisk en vedovn her. Hva ville du gjort; kjøpt varmepumpe? Huset er stort og kaldt.

Jeg vil tro, etter å ha lest dette, at det kommer til å lønne seg mer å innstallere én vedovn til.

Gjest Ett tips bare...
Skrevet

hvorfor gis ikke støtte til varmepumpe?

Ja, si det...

Skrevet

Jeg vil tro, etter å ha lest dette, at det kommer til å lønne seg mer å innstallere én vedovn til.

det er gruuuuusomt å fyre opp. takke meg til varmekabler.

Gjest Ett tips bare...
Skrevet

det er gruuuuusomt å fyre opp. takke meg til varmekabler.

Når vi nå snakker økonomisk, så er vel kanskje ikke varmekabler ett godt tips, men jeg skjønner deg godt ;o)

Skrevet

Som sagt, er det i utgangspunktet renten på kontoen og forbrukslånet som bestemmer hva som lønner seg.

Men sjekk hvilke følger dette har for høyrente kontoen din, har det ingen følger så ta penger derfra.

Skrevet

Når vi nå snakker økonomisk, så er vel kanskje ikke varmekabler ett godt tips, men jeg skjønner deg godt ;o)

nei - det er så en nesten skammer seg litt. Men vi har råd til det - bruker ikke mer enn 19000 kwt i året så....tror det er greit jeg :)

Gjest trenger økonomiråd
Skrevet

Som sagt, er det i utgangspunktet renten på kontoen og forbrukslånet som bestemmer hva som lønner seg.

Men sjekk hvilke følger dette har for høyrente kontoen din, har det ingen følger så ta penger derfra.

Hvilke følger kan det få?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...