Gå til innhold

Hvilken oppvarming er billigst?

Anbefalte innlegg

Gjest Huttetu!
Skrevet

Bor i en liten ganske trekkfull leilighet, og nå når temperaturen synker og det i tillegg blåser blir det fort veldig kaldt.

Har kun strøm som oppvarming _desverre_, og påmonterte panelovner som oppvarming.

Oppholdsrommet er vel ca 20 kvadrat tenker jeg, og jeg bør ha i hvertfall to panelovner på om det skal bli noe varme.

Problemet er at det trekker sånn der ovnene er, så termostaten virker ikke som den skal, for om jeg vil ha 20 grader i leiligheten og jeg har termostaten innstilt på det, kan det fort bli 25-26 varmegrader, og det er godt, men dyrt.

Så visst jeg ikke er hjemme skrur jeg de nesten av, men da tar det så gruelig lang tid å få litt varme i kåken igjen..

Så til spørsmålet, er det bedre å kjøpe en oljeovn og stille midt på gulvet for å få en jevnere temperatur? Mye nagativt om de ovnene i den senere tiden. Og bruker de mindre strøm enn en panelovn?

Hva med å fyre med parafin, erfaringer noen?

Jeg hater å fryse, men har heller ikke råd til å la varmen stå på for fullt hele dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør unngå oljefylte ovner. En vifte med veltesikring er et bedre alternativ.

Kostnadsmessig er det det samme hva du fyrer med, hva strøm angår.

Parafin? Vel har du pipe over tak og ovnen installert er det klart det billigste. Hvis du har pipe og må installere ovn ville jeg valgt vedfyring. Det er billigst og gir den beste varmen. Har selv brukt vedfyring i noen 10-år.

Lykke til.

Skrevet

Parafin? Vel har du pipe over tak og ovnen installert er det klart det billigste. Hvis du har pipe og må installere ovn ville jeg valgt vedfyring. Det er billigst og gir den beste varmen. Har selv brukt vedfyring i noen 10-år.

Lykke til.

Men det er jo så kaldt om morgenen!

Gjest Huttetu!
Skrevet

Lykke til.

For et rotehue, ikke parafin, men propan selvfølgelig!!

Gjest Huttetu!
Skrevet

Mente propan, ikke parafin, har ikke pipe nei _desverre_...

Skrevet

I fjor kostet parafinfyring det samme som strøm. Blir det dyr strøm i vinter, kan det lønne seg med parafin. Men de prisene justeres etter strømprisen, så besparelsen blir nok aldri enorm :-) Problemet med de ovnene er at du ikke har termostat, på milde dager fyrer du mer enn du trenger. Og du må ha strøm i tillegg, parafinovnen varmer sikkert ikke hele huset. Men har du allerede ovnen, ville jeg fylt opp. Husk service på brenneren først :-)

Skrevet

Men det er jo så kaldt om morgenen!

Der kommer viften inn i bildet. Jeg brukte ikke vifte og det at det er kaldt gjør ikke noe. Litt mere klær enn t-trøya så går det bra

Gjest fryser også
Skrevet

Lykke til.

Så vedfyring er det absolutt beste valget?

Skrevet

For et rotehue, ikke parafin, men propan selvfølgelig!!

Vel...propan er vel ikke noe å anbefale den forbrenner enorme mengder oxygen men i ei trekkfull leilighet så går det vel:-))

Du skal være klar over at propan også er farlig ved lekkasje.

Skrevet

Så vedfyring er det absolutt beste valget?

Billigst og best. Bakdelen er at det er kjølig om morgenen.

Skrevet

Vi fyrer med ved når det begynner å bli kaldt om høsten og på våren før det blir varmt. Om vinteren bruker vi parafin. Den bestiller vi om sommeren når prisene er lavest. Det er deilig med jevn varme i de kalde vintermånedene.

Skrevet

Der kommer viften inn i bildet. Jeg brukte ikke vifte og det at det er kaldt gjør ikke noe. Litt mere klær enn t-trøya så går det bra

*nekter* VIL GÅ NAKEN RUNDT ;)

Skrevet

Fyrer du med strøm så fyrer du med strøm. Om du setter en ovn midt på gulvet eller om du har to panelovner på veggene blir det samme.

Jeg ville heller ha to panel ovner på veggene og der det er kaldest, så jeg får varmet opp kaldraset fra vinduene eller fra der det er utett.

Termostatene stiller du inn etter hva du synes er behagelig i leiligheten din og ikke etter hva termostaten på panelovnen viser.

Bruk en ekstra tempmåler og still inn etter den.

Parafin har antagelig samme pris som strøm, så det er ikke sikkert du vil spare så mye på det. Hvis ikke strømmen går voldsomt opp i vinter, men da vil parafinprisen også gjøre det.

Da måtte du i tilfelle kjøpe parafin på sommeren og få den til den laveste prisen gjennom året.

Skrevet

*nekter* VIL GÅ NAKEN RUNDT ;)

Hehe, da er vi to. Går alltid netto når husarbeider gjøres

Skrevet

Hva med å ordne med det trekkfulle, nye vinduer o.l. slik at varmen ikke siger ut ?

Gjest Huttetu!
Skrevet

Hva med å ordne med det trekkfulle, nye vinduer o.l. slik at varmen ikke siger ut ?

Jeg leier bare denne leiligheten, så det vil nok ikke lønne seg . Men leiligheten er ganske ny, 5 år gammel, så det må være veldig dårlig håndtverk når det trekker sånn.

Men er på utkikk etter en ny plass å bo da, men det kan nok ta på tiden å finne en her.

Skrevet

Jeg leier bare denne leiligheten, så det vil nok ikke lønne seg . Men leiligheten er ganske ny, 5 år gammel, så det må være veldig dårlig håndtverk når det trekker sånn.

Men er på utkikk etter en ny plass å bo da, men det kan nok ta på tiden å finne en her.

Er det vinduer og dører det trekker fra? I såfall er det grisebillig å kjøpe noen få meter tetningslist (skumplast-aktig materiale). Det er lim på ene siden, du setter det på på ca 1 min. og sparer masse strøm, samt slipper den gufne trekken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...