Gå til innhold

Økonomiske reserver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere i forhold til sparing og forbruk? Har dere en "hellig reserve" (en spesiell konto eller aksjeforn eller annet) som helst ikke SKAL røres? Og hvor mye spares?

Vi er to voksne og tre barn, jobber tilsammen 170%, har inntekter på rundt 600.000 brutto, to biler og hus. Totale lån er på ca 600.000.

Vi sparer ikke noe fast, men har en reserve i aksjefond på litt over 100.000 kr. Vi ser for oss at dette skal brukes hvis plutselig hvitevarer kreperer, oppussing/påbygg e.l.

Vi burde vel i tillegg klare å legge av et par laken i måneden og spare... Føler vel at inntektene forvinner ut i samme takt som forbuket hver måned....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har begge sparekontoer med litt kronasje. Det er felles penger. Vi er enige om at det alltid skal være minimum 50000 på den ene kontoen i tilfelle bilen ryker eller annet.

Vi har endel mer penger enn det nå, men det er pga at vi har spart til det nye kjøkkenet vi planlegger.

Gjest anonym på det
Skrevet

Vi prøver å ha 10000 på sparekonto, men det burde vært mer. Jeg jobber ikke så mye, så all inntekt går nesten i regninger osv. med en gang.

Jentungen1365380808
Skrevet

Jeg har ca. 5000 på sparekonto, gubben har ingenting. Jeg sparer 500 pr måned, men skal øke til 1000 nå pga lønnsøkning.

Skrevet

Vi har i alle fall ikke så mye som dere - men jeg sparer ca 3000 i måned på dette kortet: http://www.myholidaycard.no - 2,25% rente. Så som du skjønner så sparer jeg bare til ferier - men bruker av dem om jeg MÅ .Jeg har da nettbank på den kontoen og overfører reisepenger til dette kortet som har 0,- gebyrer på uttak i utlandet: http://www.gebyrfri.no/bankiajsp/getStartX.do?xtype=k01x

Ellers "lurer" jeg unna penger og glemmer dem litt på en annen konto. Jeg liker å spare da :)

Skrevet

Vi har rundt 450.000 brutto, og sparer rundt 8000 i mnd, men har 0 igjeld, så det går veldig greit..

Har godt over en halv mill på konto, vet ikke helt hvorfor mannen ikke vil bruke av de men :-)

Gjest Nei - ikke i dag
Skrevet

Vi satt av penger på egen konto før, men gjør ikke det lengre nå.

Økonomien er så god, og vi er såpass sparsommelige at vi ikke synes vi trenger det.

To voksne + to barn.

Inntekt i fjor nesten 1 mill. Lån nå 350.000. Aksjer i firmaet jeg jobber for 1,7 mill. og ca. 300.000 i banken. (+spart barnetrygd)

MEN det har kostet å komme hit vi er nå. Har levd veldig forsiktig i mange år, og har nå myyyye høyere lønn enn for bare et par år siden.

Alikevel velger jeg å handle nesten alle klær på tilbud (hamstrer da) og kjøper også mye av maten da det er tilbud. Da har vi alltid klærne liggende for hånden da barna trenger dem, og huset er fullt av mat. Praktisk synes jeg.

Skrevet

Pengene i Norge vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Det blir vel et eller annet fond, hvilket grubler jeg på akkurat nå. Lar jeg de stå på konto så skal det betales formuesskatt, står de i fond så slipper jeg det.

Pengene i utlandet står i fond. Der skal de stå leeenge. Skattemyndighetene kan drite og dra, disse pengene vil aldri bli oppgitt.

Vi sparer ca 20000 NOK i mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...