Gå til innhold

Diesel vs. bensin

Gjest Diesel og bensin

Anbefalte innlegg

Skrevet

ok ok ok! om det viser seg at det hjelper er jeg med! :)

Stem Venstre du tror jeg! hehe

"Stem Venstre du tror jeg! hehe"

Jepp, jeg skal gjøre det...*ser på kalenderen*...når der du vet fryser over :-)

"..........................................."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Co2 er en drivhusgass og jo mer utslipp av co2 jo større blir konsentrasjonen av co2 i atmosfæren og drivhuseffekten øker. Co2-utslipp bidrar dermed til økt global oppvarming. I tillegg vil co2 bidra til mer sur nedbør. Dette fordi co2 i kontakt med vann gir oss karbonsyre.

Dieselens negative sider er de høye utslippa av NOx og partikler. NOx gir deg luftveisykdommer, mens partiklene sørger for luftveis- hjerte- og karsykdommer. I tillegg kan det være kreftfremkallende.

Hvorfor den er billigere vil jeg ikke uttale meg om, men global oppvarming er vel mer alvorlig om noen får litt helseproblemer.

CO2 er en drivhusgass, men langt fra den verste. Det fins langt verre farer for vårt miljø.

Mennesker slipper ut ca 0,001% av dem totale mengden CO2 som finnes i atmosfæren hvert år. Av dette utgjør personbilbruk under 10% (noen hevder så lite som 5%) Forskjellen i CO2 utslipp på en dieselmotor og en bensinmotor er ca. 20%.

Ved å velge diesel framfor bensin vil en altså kun spare miljøet for maks 2% CO2 (hvis alle i hele verden gikk over til diesel).

CO2 er kun ansvarlig for ca 10-20% av drivhuseffekten fra drivhusgasser. Den største synderen er vanndamp. Kanskje vi kan forby utslipp av vanndamp?

CO2 fra biler står altså for en ubetydelig liten andel av drivhuseffekten og kutting i CO2 utslippet fra biler har svært liten innvirkning på denne.

Da er det et langt større problem alle de små partiklene en dieselmotor slipper ut.

Når det gjelder sur nedbør skyldes ikke dette CO2 som kun medførere en svært liten forsuring (CO2 løst i vann har en pH på 5,6, mot 6 for vann uten CO2). Det er svoveldioksid som i hovedsak er årsaken til sur nedbør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...