Gå til innhold

vernepleiere

Anbefalte innlegg

Gjest dumt valg.
Skrevet

Får man jobb nær fulltidsstilling som vernepleier?

Tror jeg har gjort noe utrolig dumt ved å begynne komprimert hjelpepleierutdanning, jo mer jeg leser, jo mer finner jeg ut, at det er nærmest umulig å få seg en fulltidsstilling. En får kun små brøkstillinger på 12.3 % og slik, og må basere seg på ekstravakter. Det ser syns jeg virker som en stor utrygghet, jeg har regninger og leilighet og liker å spise mat hver dag. Ja de fleste får det vel til å gå opp, men jeg syns det virker utrygt.

Angrer på at jeg valgte denne utdanningen. Lurer på om jeg bare skal la de 30.000 kr til utdanningen bli kastet ut av vinduet og søke vernepleier neste år (må ta to fag som privatist for å få generell studiekompetanse)...

Får man full jobb som vernepleier?

Uansett er vel lønnen minst 100.000kr høyere, så de 30.000 blir raskt tjent inn...

Videoannonse
Annonse
Gjest det er det nok
Skrevet

Det er nok stillinger på 100%, ja. Du kan starte i liten stilling om det ikke kommer opp noe annet, og skal de så internt søke stilling vil du og andre ansatte ha førsteretten.

Skrevet

Hvorfor ikke gjøre begge deler? Nå når du først har begynt på og betalt for hjelpepleierutdanningen kan du jo fullføre den. Så ser du etterpå hvordan det ligger an med jobb, evt går rett videre på vernepleie.

At du er begge deler ser jo bra ut på en cv også, og vil helt sikkert gjøre det lettere for deg å få jobb.

Gjest Forhåpentligvis snart vernepleier
Skrevet

Gjør det magefølelsen din sier til deg. Jeg er utdannet helsesekretær. Men valget den gang var enten hjelpepleier eller vernepleier. Jeg fullførte helsesekretærutdanningen. Jobbet så i 2 år, og var ikke særlig fornøyd med lønnen. Samtidig ville jeg lære mer. Nå går jeg 3. år på vernepleierutdanningen, og har ikke angret ett sekund. Det gjør noe med selvfølelsen å ta høyere utdanning i tillegg. Føler jeg er mer verdsatt liksom. Dette følte jeg i praksis spesielt, da jeg fikk være med på absolutt alt. Som helsesekretær følte jeg meg nedgradert og som en tjener for legene. Håper jeg får en jobb jeg blir å trives i til våren.

Lykke til med valget ditt iallefall.

Gjest dumt valg.
Skrevet

Hvorfor ikke gjøre begge deler? Nå når du først har begynt på og betalt for hjelpepleierutdanningen kan du jo fullføre den. Så ser du etterpå hvordan det ligger an med jobb, evt går rett videre på vernepleie.

At du er begge deler ser jo bra ut på en cv også, og vil helt sikkert gjøre det lettere for deg å få jobb.

enig,... men en må ha to års praksis for å bli autorisert som hjelpepleier, for å få tatt den siste tverrfaglige eksamen... Jeg har fra før ingen praksis. Og vet ikke hvor lett det er å få praksis og deltidsjobb for å regnes som nok timer til å få godkjent praksis. Må ha 3336 timer praksis. Blir bare utrygt. Hvordan overleve på ekstravakter?

Vernepleier får du praksis gjennom skolen, som hjelpepleier må jeg lete selv. Og vanlige vgs-elever blir prioritert foran meg, deres skole har avtale med bofellesskap gjennom kommunen osv. Fikk høre det var fullt ene stedet.

Ved vernepleier er det 3 år med studielån, du får lett ekstrajobb gjennom praksisplassene og så er du ferdig etter tre år.

Det tar meg altså over 2 år å bli hjelpepleier, føler det bare vil sinke meg, når jeg kan være ferdig vernepleier om 4 år (om jeg kommer inn).

Jeg er ikke 18 år lenger jeg heller...

Men skal gå hjelpepleier i år i tilfelle jeg ikke kommer inn på vernepleier neste år

Men både hjelpepleier og vernepleier er jo genialt da, er bare utryggheten som gjør meg usikker.

Kanskje blir jeg mer rolig etterhvert som jeg får praksis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...