Gå til innhold

Er det ok å bli mor når du er 45?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ylvali1365381015
Skrevet

ikke nødvendigvis den mest ultimate alder å planlegge graviditet, men...

nå er det jo ikke alt som kan planlegges da. og det jo ikke alderen det først og fremst kommer an på. dersom det er et par med god helse og bra nettverk er vel det like bra som å få barn veldig tidlig. iallefall når det kommer til de hektiske småbarnsåra. godt voksne mennesker er kanskje mer tålmodige og ser tingene litt mer i perspektiv?

Mvh,

Skrevet

Jeg synes det er i eldste laget.

MEN jeg legger også mye vekt på hvordan kroppen fungerer. Om dette er en graviditet som skjer på vanlig måte så tror jeg liksom kroppen mener det er OK. Om det er kunstig befruktig er jeg veldig betekt.

Gjest My favorite thing
Skrevet

Ja. Kanskje det ikke er ok for meg når når JEG er 45, men du og alle andre må gjerne bli det. Jeg syns det er mye mer ok å bli mor når man er 45 enn å bli mor når man er 15 eller far når man er 65.

Skrevet

Jeg synes det er ok å få barn når man er i stand til å ta seg av et barn på skikkelig vis. Og føler man seg klar og sprek, ser jeg ikke det helt store problemet.

45-åringer er som folk flest: Forskjellige.

Skrevet

Jeg mener folk må få bestemme det sjøl,de kjenner seg sjøl best.

Det har folk rundt ingenting med synes jeg.

Men jeg er veldig glad for at jeg med mine 34 år er HELT ferdig med det.

Mine er 12 år ,10 år og 6 år

(er jo litt vemodig at jeg skal aldri mer skal holde min egen lille beibi,men da får vi bare vente på barnebarna:O)

Så hvis du har tid lyst og energi osv til det,GO FOR IT spør du meg.

Skrevet

Jeg synes det er ok! Min grandtante fikk barn som 49-åring, og jeg kan huske to som ble mødre sm 47-åringer. Dette var før man begynte med prøverørsbarn og annen behandling.

Men jeg er ikke for at man drar til utlandet og får innsatt et befruktet egg når man er over fruktbar alder!

Skrevet

Hver må gjøre som de vil. Jeg er kjempeglad jeg har fått mine før jeg ble så "gammel". Det er vanvittig slitsomt å være mor, og jeg merker forskjell bare fra da jeg fikk første som 29 åring og til jeg nå fikk siste som 35.

Skrevet

Helt greit det. Folk gjør som de vil uansett. Alt er individuelt, og det er jo ikke for ingenting at kvinnen er fruktbar til de er rundt 50 år. Det er jo fordi de kan bli gravide og føde barn. Tror ikke det er så lurt å fokusere så mye på alder når en er fruktbar selv til å få barn. Ingen har uansett noen garanti for livet sitt uansett alder.

Skrevet

Hver må gjøre som de vil. Jeg er kjempeglad jeg har fått mine før jeg ble så "gammel". Det er vanvittig slitsomt å være mor, og jeg merker forskjell bare fra da jeg fikk første som 29 åring og til jeg nå fikk siste som 35.

Joda, men da du fikk sistemann hadde du jo de 2 andre også. Skal ikke se bort fra at de også gjør deg litt sliten. ;-)

Jeg er "voksen" mor, var 37 og 39 da vi fikk våre 2 (som da var ett år gamle begge - adopterte) Jeg blir noen ganger spurt om jeg ikke blir trøtt og sliten av dem. Vet ikke helt hva jeg skal svare til det, for joda, jeg er sliten nå og da, men ikke mer enn andre tror jeg. Det er nå, hvordan det blir når ungene er tenåringer vet vi jo ikke. Dårlig med krystallkule her igrunnen. :-)

MVH

Skrevet

Joda, men da du fikk sistemann hadde du jo de 2 andre også. Skal ikke se bort fra at de også gjør deg litt sliten. ;-)

Jeg er "voksen" mor, var 37 og 39 da vi fikk våre 2 (som da var ett år gamle begge - adopterte) Jeg blir noen ganger spurt om jeg ikke blir trøtt og sliten av dem. Vet ikke helt hva jeg skal svare til det, for joda, jeg er sliten nå og da, men ikke mer enn andre tror jeg. Det er nå, hvordan det blir når ungene er tenåringer vet vi jo ikke. Dårlig med krystallkule her igrunnen. :-)

MVH

Joda, du er inne på noe der.

Men den der nattevåk-greia, den var mer slitsom, og ikke bare fordi jeg hadde 2 til. Det var som om hele kroppen min virkelig strittet imot å måtte være våken på natta.

Men takk og lov så er det jo bare en relativt kort periode akkurat det står på.

Skrevet

Joda, du er inne på noe der.

Men den der nattevåk-greia, den var mer slitsom, og ikke bare fordi jeg hadde 2 til. Det var som om hele kroppen min virkelig strittet imot å måtte være våken på natta.

Men takk og lov så er det jo bare en relativt kort periode akkurat det står på.

Kort???

Å nei du - ikke her i huset... Våre tre har drevet med natteterror frem til toårsdagen :-(

Og når vi var så fremsynte at vi fikk barn med litt mer enn to års mellomrom, har vi hatt ca 7 år med sammenhengende nattevåk....

Heldigvis er minstemor 2,5 år nå, og sover om natta :-)

Skrevet

Kort???

Å nei du - ikke her i huset... Våre tre har drevet med natteterror frem til toårsdagen :-(

Og når vi var så fremsynte at vi fikk barn med litt mer enn to års mellomrom, har vi hatt ca 7 år med sammenhengende nattevåk....

Heldigvis er minstemor 2,5 år nå, og sover om natta :-)

Huff, det høres slitsomt ut.

Mellomsøster brukte også lang tid å sove natta gjennom. Men med nattevåk mener jeg det kaoset som spedbarna driver med når (sånn som mine to første særlig) de snur døgnet fullstendig. Jeg tenker ikke på at de våkner for mat for så å sovne igjen. Eller at de våkner for å få smokk for så å sovne igjen.

Men jeg vet jo at det er dem som sliter med veldig våkne barn på natta lenge...

Skrevet

Ja, det syns jeg. Samfunnet har endret seg, og levealderen er høy. Så lenge man KAN få barn på naturlig vis ser jeg det ikke som noe galt eller rart om noen får barn når de er 45.

De jeg kjenner som har blitt mødre etter fylte 40 har alle sammen slitt LENGE for å få "ønskebarnet". Og jeg unner dem det av hele mitt hjerte. Barna er så ønsket og blir så godt tatt vare på, og i våre dager er verken 40 eller 50 "høy alder".

Skrevet

Huff, det høres slitsomt ut.

Mellomsøster brukte også lang tid å sove natta gjennom. Men med nattevåk mener jeg det kaoset som spedbarna driver med når (sånn som mine to første særlig) de snur døgnet fullstendig. Jeg tenker ikke på at de våkner for mat for så å sovne igjen. Eller at de våkner for å få smokk for så å sovne igjen.

Men jeg vet jo at det er dem som sliter med veldig våkne barn på natta lenge...

Alle våre tre har hatt lenge perioder i 1-2 års alderen der de har vært våkne 1-2-3 timer midt på natta....

Men - du verden så fort en fortrenger det :-)

Skrevet

Alle våre tre har hatt lenge perioder i 1-2 års alderen der de har vært våkne 1-2-3 timer midt på natta....

Men - du verden så fort en fortrenger det :-)

Oj, det må ha vært kjempetøft!!!

Takk og lov for at man glemmer med tiden...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...