Gå til innhold

Invandrerbutikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på om et var 62 tilfeldig utvalgte butikker, og i tilfelle ikke, hvordan de ble valgt.

Det står at de gikk gatelangs, og da tipper jeg de valgte et bestemt område?

Grønland eller Grunerløkka antagelig.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

15

• ylvali1365381015

9

• Prozak

4

• ShitDiddelyDo

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Utlendinger møter heller ikke opp på norsk kultur, bare se på TV fra Holmenkollsøndag eller ski- og turgåere i marka. Ganske påfallende.

Still deg så opp på Oslo S for å se hvem som er der. Påfallende forskjell gitt.

Hvorfor i all verden er det slik?

Kan det være at noen ikke liker det samme som nordmenn?

Burde vi tvinge noen til å gå (ski)tur på søndager? Slik som skoleelever tvinges til å se på utenlandsk kultur (faktisk)? Er det utenom skoletida, så kommer de ikke. Og det er påfallende hvem som (ikke) møter opp for å se på norsk kuluturopptreden, folkedans.

Det er også påfallende hvem som (ikke) gifter seg med nordmenn.

Kulturforskjeller er dype forskjeller, og ofte ikke kompatible. Så inkompatible at folk flytter frivillig.

Ingen tør forske på dette. Forskere vil ikke ha navnet sitt på slikt, av redsel for å bli ilagt hensikter, ingen får midler til slik forskning i Norge, og ingen tør søke.

De er redde.

Du sier at vi skal stille deg spørsmål, og ikke bare tillegge deg meninger. Jeg spurte deg et ganske enkelt spørsmål: Hva er norsk kultur og hva er utenlansk kultur. Men svarte du?

Nei, det gjorde du jammen ikke.... Er det da greit at jeg bare gjetter meg til hva du måtte mene?

Skrevet

At nesten alle snyter litt for egens vinning skyld bør vel ikke komme som noen overraskelse på noen.

Kjenner du f.eks. til en eneste håndverker som alltid har fulgt loven til punkt og prikke? Det gjør ikke jeg.

På Tex Burger like utenfor byen har jeg opplevd at sedlene vi la på disken ble lagt under kassaapparatet. Burgerne vi spiste ble rimelig sikkert avskrevet som svinn.

Men dropper jeg å spise norges beste burger av den grunn? Naturligvis ikke.

Hvis du misliker at varene ikke blir slått inn på kassa, så betal med kort.

Skrevet

Du sier at vi skal stille deg spørsmål, og ikke bare tillegge deg meninger. Jeg spurte deg et ganske enkelt spørsmål: Hva er norsk kultur og hva er utenlansk kultur. Men svarte du?

Nei, det gjorde du jammen ikke.... Er det da greit at jeg bare gjetter meg til hva du måtte mene?

I denne sammenhengen her er det fatisk allminnelig norsk kultur å betale skatt og moms, samt la være å selge tyve og smuglegods.

Hadde det ikke vært slik, men at 61 av 62 nordmenn konsekvent hadde spekulert i å lure systemet, alt fra konsernsjefer til vanlige arbeidstakere, så ville samfunnet raknet og gått opp i liminga.

Skrevet

Jeg trodde folk leste andre innlegg i samme tråd også?

Jeg kommer fra drabantbykultur, og det finnes sikkert mye annet norsk. Kultur er hele livet vårt, og består av mange segmenter.

Synet i kulturen på skattebetaling er helt ulikt f eks pakistansk, da i det landet betaler bare 2% av innbyggerne skatt. Nabolandet India ligger bedre an. Synet i kultur på suksess er også ulikt. I Pakistan er det mer vanlig å se på en skomaker og analfabet på et hjørne som den ultimate forretningsmann, mens i norsk kultur må det 15 års utdannelse og mye mer verdier til.

Skrevet

Jeg trodde folk leste andre innlegg i samme tråd også?

Jeg kommer fra drabantbykultur, og det finnes sikkert mye annet norsk. Kultur er hele livet vårt, og består av mange segmenter.

Synet i kulturen på skattebetaling er helt ulikt f eks pakistansk, da i det landet betaler bare 2% av innbyggerne skatt. Nabolandet India ligger bedre an. Synet i kultur på suksess er også ulikt. I Pakistan er det mer vanlig å se på en skomaker og analfabet på et hjørne som den ultimate forretningsmann, mens i norsk kultur må det 15 års utdannelse og mye mer verdier til.

Jeg leste det etterpå :-) Men svaret ditt er rimelig goddagmannøkseskaft... Du sier at du ikke liker utenlandsk kultur, men norsk kultur. Og så begynner du å ramse opp eksempler på hva du liker og ikke liker av utenlandsk og norsk kultur... Det var jo ikke det du i utgangspunktet sa!

Norsk kultur er så mangt, og alt som ikke er norsk kultur er jo per def utenlandsk kultur. Og da blir din første statment rimelig sær, eller hva?

Jeg for min del vet vel ikke en eneste kultur jeg synes har bare positive sider, heller ikke den norske. Og jeg vet heller ikke om en eneste kultur som har bare negative sider, selv om det er enkelte kulturer med mer negativt enn andre..

Skrevet

Hvis du misliker at varene ikke blir slått inn på kassa, så betal med kort.

Det er ikke akkurat noe jeg går og tenker på. Skulle jeg tenkt sånn måtte jeg dumpa halvparten av kompisa mine og droppet å spise på restaurant.

Svin på skogen er det overalt i dette pengegriske samfunnet vi nå engang lever i.

Skrevet

Jeg leste det etterpå :-) Men svaret ditt er rimelig goddagmannøkseskaft... Du sier at du ikke liker utenlandsk kultur, men norsk kultur. Og så begynner du å ramse opp eksempler på hva du liker og ikke liker av utenlandsk og norsk kultur... Det var jo ikke det du i utgangspunktet sa!

Norsk kultur er så mangt, og alt som ikke er norsk kultur er jo per def utenlandsk kultur. Og da blir din første statment rimelig sær, eller hva?

Jeg for min del vet vel ikke en eneste kultur jeg synes har bare positive sider, heller ikke den norske. Og jeg vet heller ikke om en eneste kultur som har bare negative sider, selv om det er enkelte kulturer med mer negativt enn andre..

Det han ikke liker er vel sansynligvis, logisk nok, kultur fra midtøsten og asia. En kultur som er lite eller null forenelig med den vestlige verden, og som i selv skaper splid når den "importeres" til et vestlig land.

"........................................."

Skrevet

Det er ikke akkurat noe jeg går og tenker på. Skulle jeg tenkt sånn måtte jeg dumpa halvparten av kompisa mine og droppet å spise på restaurant.

Svin på skogen er det overalt i dette pengegriske samfunnet vi nå engang lever i.

Ikke i det omfang som der her er avdekket. Det ER faktisk en grunn til at den siste norskeide nærbutikken utenom kjedene lukket dørene for lenge siden.

Skrevet

Dette blir litt for omfattende.

Jeg har reist over hele verden og sett, så jeg kan trygt snakke med de fleste om utenlandsk kultur.

Poenget mitt er at jeg vil beholde mine inntrykk, de kan ikke forandres før jeg ser mer av det som er kultur. Hvis du sier det er hyggelig i Bolivia, så sier jeg ja vel til jeg har vært der.

Jeg uttaler meg som regel ikke om det jeg ikke har sett.

Jeg har sett mye jævlig, og mye hyggelig, nok til å vite at brosjyrene lyver.

F eks rikmannsstrøkene var livsfarlige og slummen var hyggelig, utelukkende pga kultur. I brosjyrene sto det motsatt.

Skrevet

Utlendinger møter heller ikke opp på norsk kultur, bare se på TV fra Holmenkollsøndag eller ski- og turgåere i marka. Ganske påfallende.

Still deg så opp på Oslo S for å se hvem som er der. Påfallende forskjell gitt.

Hvorfor i all verden er det slik?

Kan det være at noen ikke liker det samme som nordmenn?

Burde vi tvinge noen til å gå (ski)tur på søndager? Slik som skoleelever tvinges til å se på utenlandsk kultur (faktisk)? Er det utenom skoletida, så kommer de ikke. Og det er påfallende hvem som (ikke) møter opp for å se på norsk kuluturopptreden, folkedans.

Det er også påfallende hvem som (ikke) gifter seg med nordmenn.

Kulturforskjeller er dype forskjeller, og ofte ikke kompatible. Så inkompatible at folk flytter frivillig.

Ingen tør forske på dette. Forskere vil ikke ha navnet sitt på slikt, av redsel for å bli ilagt hensikter, ingen får midler til slik forskning i Norge, og ingen tør søke.

De er redde.

Synes du virkelig det er merkelig at innvandrere dropper Holmenkolldagene?

Den nasjonalismen vi her i Norge føler for skisport er unik i verden. Ingen andre land er i nærheten av oss, og det er kun en håndfull land i verden som interesserer seg for denne idretten.

Mer nærliggende ville det vært om du ba folk se seg rundt på diverse fotballbaner. Det er en idrett store deler av verden interesserer seg for.

Er det kun hvitt på Ullevål når VIF eller LYN spiller kamp?

Hvis du ikke ser at våre nye landsmenn er representert under idretter de faktisk kjenner til, vil jeg anbefale deg å sjekke fargesynet ditt.

Jeg interesserer meg for øvrig null for Holmenkolldagene og skisport jeg også. Vil det si at jeg gir faen i norsk kultur?

Jeg føler meg i hvert fall langt over gjennomsnittet interessert i kultur.

Skrevet

Ikke i det omfang som der her er avdekket. Det ER faktisk en grunn til at den siste norskeide nærbutikken utenom kjedene lukket dørene for lenge siden.

Nå tror jeg kanskje du vrir litt på årsakssammenhengene her... Det er en grunn til at innvandrerbutikkene overlever selv om det er kjeder. Men det er ikke innvandrerbutikkene som er årsaken til at lokalbutikkene gikk dunken. Her hvor jeg bor kryr det ikke av innvandrerbutikker akkurat, men det er heller ikke en eneste lokalbutikk lengre. Derimot mange kjeder.

Du skriver som om det er innvandrerbutikkene sin feil at lokalbutikkene døde. Det innvandrerbutikkene gjør gjør de fordi det er den eneste måten å overleve på. Og nei, du hører ikke meg si at jeg synes det er ok.

Skrevet

Nå tror jeg kanskje du vrir litt på årsakssammenhengene her... Det er en grunn til at innvandrerbutikkene overlever selv om det er kjeder. Men det er ikke innvandrerbutikkene som er årsaken til at lokalbutikkene gikk dunken. Her hvor jeg bor kryr det ikke av innvandrerbutikker akkurat, men det er heller ikke en eneste lokalbutikk lengre. Derimot mange kjeder.

Du skriver som om det er innvandrerbutikkene sin feil at lokalbutikkene døde. Det innvandrerbutikkene gjør gjør de fordi det er den eneste måten å overleve på. Og nei, du hører ikke meg si at jeg synes det er ok.

Du misforsto meg nok litt der, eller jeg utrykte meg ikke klart nok.

Det er ikke invandrerbutikkenes skyld at de norske småbutikkene ble borte. Det ble de fordi de holdt seg til lover og regler og dermed ikke hadde sjans i konkuransen.

Skrevet

Jeg handler i innvandrerforretningene fordi de er de eneste som har forstått at det er kjekt med rampe slik at man kommer inn i butikkene. Det har ikke de andre småforretningene eller kjedeforretningene rundt her forstått.

Mat må til og med jeg ha :o)

ylvali1365381015
Skrevet

Alt i orden.

Men det er påfallende hvordan man blir stemplet på grunnlag av spekulasjoner, uten å bli spurt. Faktisk unngår debattanter å spørre, for de vil heller ilegge andre det de syns passer.

Jeg har ingenting å skjule, det er bare å spørre.

tror muligens jeg ved minst en anledning har forvekslet dine og morsk sine svar i et par tråder. dere er jo ofte enige, iallefall om man ser stort på det.

jeg tror jeg i dette avsnittet har svart morsk, men det er vanskelig å være detektiv i dette virvaret av innskytelser.

jeg reagerer på måten morsk debatterer på. ser du forholder deg mer til mine faktiske svar og holder et sakligere nivå.

mvh,

ylvali1365381015
Skrevet

"hvilke motiver tror du de har for slike hårreisende beskyldninger?"

Hårreisende beskyldninger? Når 61 av 62 kontrollerte butikker brøt løven, og 2/3 av disse var så alvorlige at det ble politianmeldt? Hvordan i all verden klarer du å vri det til å være feilaktige beskyldninger?

".........................................."

skal innrømme at jeg ikke kjenner denne saken i detaljer. er det faktum er det jo skremmende.

som jeg svarte keinstein, er det sannsynlig at jeg forveksler noen av innleggene i mitt engasjement. grunnen til at jeg ble så irritert i siste innspill var morsk. synes vedkommende går over alle grenser med vidttrekkende konklusjoner og fordommer-i samtlige tråder som omhandler innvandrere. og svarer meg unødvendig frekt.

ja, nå har ikke jeg mer å si i denne tråden, tror jeg. det har vært litt av en påkjenning rent emosjonelt. ;-)

mvh,

Skrevet

skal innrømme at jeg ikke kjenner denne saken i detaljer. er det faktum er det jo skremmende.

som jeg svarte keinstein, er det sannsynlig at jeg forveksler noen av innleggene i mitt engasjement. grunnen til at jeg ble så irritert i siste innspill var morsk. synes vedkommende går over alle grenser med vidttrekkende konklusjoner og fordommer-i samtlige tråder som omhandler innvandrere. og svarer meg unødvendig frekt.

ja, nå har ikke jeg mer å si i denne tråden, tror jeg. det har vært litt av en påkjenning rent emosjonelt. ;-)

mvh,

Men hans rallinger er jo velkjente. Men pass bare på å ikke utale noe negativt i israelsk politikk - da blir du stemplet som jødehater.

"........................................"

ylvali1365381015
Skrevet

Men hans rallinger er jo velkjente. Men pass bare på å ikke utale noe negativt i israelsk politikk - da blir du stemplet som jødehater.

"........................................"

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...