Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er en jente på 30 år som er ufrivillig barnløs. Har fått diagosen postviralt utmattelsessyndrom (ME) etter og ha hatt mononucleose i januar/februar`04.

Januar`05 ble menstruasjonen min uregelmessig etter og ha vært helt regelmessig før det. Sluttet på p-piller for mange år siden. Har det siste halvannet året hatt menstruasjon med to måneders mellomrom. Blødningene er mindre og varer mye kortere enn tidligere. Har vært i kontakt med gynekolog som mener at jeg ikke har eggløsning. Dette er også bekreftet på blodprøve.

Har siden januar i år hatt forhøyet FSH (den var normal på 6 når den ble målt i fjor høst). Det er den eneste av hormonprøvene som er forhøyet, og den har ligget på mellom 20 og 27. Siste prøven var tatt i begynnelsen av juni. Plages også med hetetokter, men er ikke sikker på om dette er et symptom av ME (svikt i temperaturreguleringen) eller om det kommer av forhøya FSH. Vet at ME også kan gi hormonforstyrrelser...

Vi har prøvd og bli gravid siden før jul, men etter og ha fått konstatert at jeg har manglende eggløsning, så er det ikke rart vi ikke har lyktes. Har nå hatt en kur med dobbel dose Pergotime uten at det har hatt effekt. Min samboer som er 33 år har fått konstatert normale antall sædceller på sædprøve, men de hadde en rar form som gjorde at de nok ikke kunne befrukte et egg av seg selv. Hvilken behandling finnes for oss? Finnes det noen behandling overhode som kan hjelpe oss? Jeg sitter her med en resept på trippel-kur med pergotime, men er det noe vits i og prøve denne? Kan den hjelpe meg til og få eggløsning? Kan hormonsprøyter hjelpe meg? Tenker og litt i forhold til prøverør/mikroinjeksjon nå. Hvordan skal jeg få modne egg som kan hentes ut? Er det i det hele tatt mulig?Må legge til at jeg har vært i gjennom to vaginale ultralyder, siste gang i begynnelsen av august, og begge var helt normale. Jeg har tatt celleprøver og blitt testet for kjønnssykdommer uten og finne noe galt. Har heller ingen symptomer med smerter etc.Dersom jeg skal gå i gang med trippel pergo nå, burde jeg ikke hatt mensen først? Siste mens var 28.juni. På den vaginale ultralyden som var tatt i begynnelsen av august var livmorslimhinnen tynn, og det var i følge min gynekolog da ikke nødvendig med menstruasjon før jeg startet på dobbel pergo. Samme mannen mener nå at det fortsatt (uten og undersøke meg noe mer) ikke er nødvendig og sette igang mensen før jeg starter på trippel-kur. Er du enig i det? Og er det noe vits i og spise den kuren i det hele tatt?Han har også tatt fra meg og min samboer alt håp om at vi noen gang skal kunne bli foreldre til biologiske barn. Er du enig i det? Må nevne at han har henvist oss til sykehuset her vi bor for samtale. Dette er et universitetssykehus, og jeg vet ikke hvor lang ventetid det er før vi kommer oss dit, så defor henvender jeg meg til deg...

Takknemlig for svar

Hilsen Anita

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244639-ufrivillig-barnl%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå at du er motløs og usikker overfor mulighetene for å bli gravid. Lan oss ta det alvorlige først. Forhøyet FSH tyder på at eggstokkene ikke fungerer som de skal, og var du i 40-årene ville jeg si at du er ved å komme i overgangsalderen og muligheten for graviditet var minimal/utelukket.

Hos yngre kvinner kan det være en forbigående tilstand som betegnes ’resitant ovary syndrome’ hvor eggstokkene ikke reagerer på det hormonet som skal stimulere dem, FSH (som kommer fra hypofysen, hjernevedhenget). Hypofysen utsender derfor større mengder FSH (som derfor blir lett forhøyet som hos deg). Grunnen til å gi deg pergotime er å stimulere FSH-produksjonen i hypofysen som igjen skal modne eggene til eggløsning. Det er derfor liten grunn til å tro at det skal hjelpe hvis feilen sitter i eggstokkene/eggene.

Hvis du har sikret at du ikke er gravid, kan du gjerne forsøke trippeldose med pergotime. Ved hormonsprøyter tilfører man FSH, og det er altså igjen ikke mangel på FSH som er problemet hos deg. Hvordan er din østrogenverdi? Hetetokter kunne tyde på at den er lav.

Ved ’resistant ovary syndrome’ har jeg sett flere tilfeller av graviditet etter bruk av hormonbehandling som man bruker for kvinner i overgangsalderen. Din ’unge’ alder tatt i betraktning er det en mulighet.

Hva slik tilstand kommer av, eller tidlig overgangsalder vet vi ikke. Noen danner antistoff mot sine eggstokker som ødelegger eggene. Er eggene ødelagt er eneste mulighet for graviditet eggdonasjon som ikke er tillatt i Norge.

Jeg kjenner ikke til at det skulle være sammenhang mellom ME og slike forstyrrelser.

Hvis du har ytterlige spørsmål, legg det i vanlig forum, så kan jeg svare uten ny betaling, men det kan gå litt tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS ved dårlig sædkvalitet kan man foreta ICSI som går ut på å injisere sædcellen direkte i egget.

Jeg kan forstå at du er motløs og usikker overfor mulighetene for å bli gravid. Lan oss ta det alvorlige først. Forhøyet FSH tyder på at eggstokkene ikke fungerer som de skal, og var du i 40-årene ville jeg si at du er ved å komme i overgangsalderen og muligheten for graviditet var minimal/utelukket.

Hos yngre kvinner kan det være en forbigående tilstand som betegnes ’resitant ovary syndrome’ hvor eggstokkene ikke reagerer på det hormonet som skal stimulere dem, FSH (som kommer fra hypofysen, hjernevedhenget). Hypofysen utsender derfor større mengder FSH (som derfor blir lett forhøyet som hos deg). Grunnen til å gi deg pergotime er å stimulere FSH-produksjonen i hypofysen som igjen skal modne eggene til eggløsning. Det er derfor liten grunn til å tro at det skal hjelpe hvis feilen sitter i eggstokkene/eggene.

Hvis du har sikret at du ikke er gravid, kan du gjerne forsøke trippeldose med pergotime. Ved hormonsprøyter tilfører man FSH, og det er altså igjen ikke mangel på FSH som er problemet hos deg. Hvordan er din østrogenverdi? Hetetokter kunne tyde på at den er lav.

Ved ’resistant ovary syndrome’ har jeg sett flere tilfeller av graviditet etter bruk av hormonbehandling som man bruker for kvinner i overgangsalderen. Din ’unge’ alder tatt i betraktning er det en mulighet.

Hva slik tilstand kommer av, eller tidlig overgangsalder vet vi ikke. Noen danner antistoff mot sine eggstokker som ødelegger eggene. Er eggene ødelagt er eneste mulighet for graviditet eggdonasjon som ikke er tillatt i Norge.

Jeg kjenner ikke til at det skulle være sammenhang mellom ME og slike forstyrrelser.

Hvis du har ytterlige spørsmål, legg det i vanlig forum, så kan jeg svare uten ny betaling, men det kan gå litt tid.

PS ved dårlig sædkvalitet kan man foreta ICSI som går ut på å injisere sædcellen direkte i egget.

Tusen takk for svar. Jeg er fortsatt noe usikker på om det faktisk finnes en behandling for oss. Min østrogenverdi har jeg fått beskjed om er lav, men innenfor normalområde.Vet ikke eksakt verdi. Mine hetetokter er noe som kommer og går. Har måneder hvor jeg ikke har de i det hele tatt, og dager/uker hvor jeg har de 15 ganger om dagen, De kommer gjerne når jeg gjør lett fyskisk arbeid eller når jeg bare forandrer stilling i sofaen. Kan også komme når jeg er helt i ro, men da fryser jeg gjerne på forhånd (selv om det er varmt i rommet). Etter og ha lest hvordan kvinner med ME beskriver sine temperaturforstyrrelser, høres det ut som at det er det jeg har. Vet ikke om man har den kuldefølelsen på forhånd når man har hetetokter pga hormonforstyrrelser. I denne uken er mine hetetokter blitt sjeldnere igjen, og når de kommer varer de kortere tid, og jeg blir ikke søkkvåt og/eller klam. Vet ikke om det er vanlig ved hormonforstyrrelser at forandrer seg i hyppighet og intensitet?

Jeg har forstått det slik at pga min samboeres sædkvalitet, så må vi ha mikroinjeksjon. Har blitt fortalt av ei jente med forhøya FSH at for og få hentet ut egg av god kvalitet, så ga de henne noe som heter Menopur over en litt lengre periode enn normalt. Er dette noe som jeg evt kan få???

Dersom jeg nå velger og prøve Pergotime, synes du jeg kan ta det uten og ha satt i gang mensen først? Er som sagt en stund siden sist jeg hadde den (28/6).

Mette Moen, Gynekolog

Tusen takk for svar. Jeg er fortsatt noe usikker på om det faktisk finnes en behandling for oss. Min østrogenverdi har jeg fått beskjed om er lav, men innenfor normalområde.Vet ikke eksakt verdi. Mine hetetokter er noe som kommer og går. Har måneder hvor jeg ikke har de i det hele tatt, og dager/uker hvor jeg har de 15 ganger om dagen, De kommer gjerne når jeg gjør lett fyskisk arbeid eller når jeg bare forandrer stilling i sofaen. Kan også komme når jeg er helt i ro, men da fryser jeg gjerne på forhånd (selv om det er varmt i rommet). Etter og ha lest hvordan kvinner med ME beskriver sine temperaturforstyrrelser, høres det ut som at det er det jeg har. Vet ikke om man har den kuldefølelsen på forhånd når man har hetetokter pga hormonforstyrrelser. I denne uken er mine hetetokter blitt sjeldnere igjen, og når de kommer varer de kortere tid, og jeg blir ikke søkkvåt og/eller klam. Vet ikke om det er vanlig ved hormonforstyrrelser at forandrer seg i hyppighet og intensitet?

Jeg har forstått det slik at pga min samboeres sædkvalitet, så må vi ha mikroinjeksjon. Har blitt fortalt av ei jente med forhøya FSH at for og få hentet ut egg av god kvalitet, så ga de henne noe som heter Menopur over en litt lengre periode enn normalt. Er dette noe som jeg evt kan få???

Dersom jeg nå velger og prøve Pergotime, synes du jeg kan ta det uten og ha satt i gang mensen først? Er som sagt en stund siden sist jeg hadde den (28/6).

Normalområdet for østrogen har overkryssing med verdiene i klimakteriet i det lave området. Menopur er kombinasjon av FSH og LH. Det vil ikke bedre kvalitet på dårlige egg, men føre til at flere modnes til eggløsning. Da du allerede produserer mer FSH enn vanlig er det liten grunn til å tro at hormonstimulasjon vil bedre situasjonen. Vekslende hetetokter kan bety vekslende østrogenproduksjon, det ses ofte i starten av overgangsalderen. Ved hetetokter i klimakteriet kommer kuldefølelse vanligvis etterpå.

Som tidligere sagt, du kan bruke pergotime uten først å ha blødning, men du må siker deg at du ikke er gravid.

Det jeg vet om ME påvirker det ikke kjønnshormonene, men reduserer cortisol, binyrebarkhormonet.

Også jeg er usikker på om det finnes hjelp, men jeg tror jeg ville foreslå behandling som man gir kvinner i klimakteriet, for eksempel Trisekevens.

Du bør henvises til et kompetent infertilitetssenter for å få din situasjon avklart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...