Gå til innhold

Penger??????? lurer fælt.

Anbefalte innlegg

Heisann

Nå har det seg sånn at jeg har vikariat 100 prosent frem til 22 des. Har hatt jobben siden 1.januar i år. jeg er nå 10 uker på vei og har tremin 4.april.

noen som vet hvilke retter jeg har til penger da ut ifra jobbingen min?

håper på svar fra noen som vet:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244644-penger-lurer-f%C3%A6lt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest du får støtte

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon

Du har rett på fødselspenger, da du (nesten med et nødskrik..) har vært i jobb seks av de siste ti månedene før permisjonen starter.

Hadde du fått en tidligere termin, kunne du startet permisjonen tidligere, så det er flere måter å gjøre det på.

Du får snakke med trygdekontoret eller lese deg litt opp på hva det er lurt å gjøre etter jul, hvis du er frisk kan du jo søke jobb, men det skal litt til å få jobb høyravid. Uansett bør du jo søke, kanskje du får noe du kan komme tilbake til etter permisjon. I tillegg kan du sjekke om det vil lønne seg å ta et semester på universitetet (selv om du må ta eksamen etter permisjonen) eller om du får dagpenger.

Du bør også sette deg inn i hva dagpengeutbetalingene gjør med permisjonsstønaden din, om dette trekker ned snittlønnen slik at du får mindre enn om du ikke mottar dagpenger (og heller feks studerer).

Hvis du blir syk, som en del gravide blir, bør du være bevisst på at det kan være ufordelaktig å bli sykemeldt like etter at vikariatet er slutt, kontra det å bli sykemeldt mens du er i jobb. Snakk med legen om dette, slik at du ikke karrer deg på jobb siste jobbedag, hvis du allerede er syk.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon

Du har rett på fødselspenger, da du (nesten med et nødskrik..) har vært i jobb seks av de siste ti månedene før permisjonen starter.

Hadde du fått en tidligere termin, kunne du startet permisjonen tidligere, så det er flere måter å gjøre det på.

Du får snakke med trygdekontoret eller lese deg litt opp på hva det er lurt å gjøre etter jul, hvis du er frisk kan du jo søke jobb, men det skal litt til å få jobb høyravid. Uansett bør du jo søke, kanskje du får noe du kan komme tilbake til etter permisjon. I tillegg kan du sjekke om det vil lønne seg å ta et semester på universitetet (selv om du må ta eksamen etter permisjonen) eller om du får dagpenger.

Du bør også sette deg inn i hva dagpengeutbetalingene gjør med permisjonsstønaden din, om dette trekker ned snittlønnen slik at du får mindre enn om du ikke mottar dagpenger (og heller feks studerer).

Hvis du blir syk, som en del gravide blir, bør du være bevisst på at det kan være ufordelaktig å bli sykemeldt like etter at vikariatet er slutt, kontra det å bli sykemeldt mens du er i jobb. Snakk med legen om dette, slik at du ikke karrer deg på jobb siste jobbedag, hvis du allerede er syk.

Du har mulighet til å starte permisjonen inntil 12 uker før termin, og i dette tilfellet kan det være det som skal til for å få fødselspenger.

Litt kjedelig kanskje å ikke ha permisjon lengst mulig (man har jo bare et visst antall uker uansett når man begynner perm.), men absolutt bedre enn alternativet - engangsstønad.

Du har rett til fødselspenger derskom du har vært i jobb 6 av ti måneder før fødsel. Vær obs på atde regner det fra kalendermåneden FØR du føder - dvs: Føder du 1 april, regnes mars med, føder du 31 mars, regnes februar med, men ikke mars.

Arbeidsledighetstrygd regnes som om du er i arbeid, men beregningen av fødselspengegrunnlaget kan beregnes annerledes enn vanlig. Da jeg fikk nr. 1, ble det beregnet ut fra min "normalinntekt" (Hadde vært i jobb i flere år, før jeg ble gravid) - tror de tok utgangspunkt i ligningene fra siste tre år, eller noe slikt, men husker ikke helt. Det ble i alle fall langt bedre betingelser enn om de hadde regnet det ut fra min arbeidsledighetstrygd/vikariatinntekter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...