Gå til innhold

Japan har fått keiserarvingen sin.

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

http://www.kjendis.no/2006/09/06/475916.html

Jeg har lenge syns så synd i kronprinsessen. Om det som har stått om henne i avisene stemmer, så har hun nærmest vært sperret inne i påvente av at hun skulle få en mannlig arving.

Får håpe hun får det litt bedre fra nå av.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• morsan

8

• Dorthe

3

• lex

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Huff ja, hun har hatt et voldsomt press på seg, stakkars.

Det triste er at det finnes så utrolig mange kvinner verden over som går med hjertet i halsen hele graviditeten, av frykt for at barnet ikke skal bli en gutt.

Skrevet

Det var jammen bra (for hennes del) at hun fikk en sønn!

På den annen side hadde det vært greit om det blei ei jente, slik at folket (forhåpentligvis) hadde krevd endring i loven som omhandler hvem som kan arve tronen...

Skrevet

Enig. Konge- og keiserfamilier interesserer meg midt i ryggen, men jeg har følt med akkurat henne.

Skrevet

Ja, stakars kronprinsessen, som burde ha levd et godt liv og gledet seg over et deilig barn! Håper hun får det bedre nå.

Skrevet

På den annen side hadde det vært greit om det blei ei jente, slik at folket (forhåpentligvis) hadde krevd endring i loven som omhandler hvem som kan arve tronen...

Den påtroppende statsministeren er i mot kvinnelig arvtager. jeg kjenner jeg får lyst til å sparke å slå når mannfolk sier sånn - HVA TROR DEM AT DEM ER?

Skrevet

jeg skal vedde ræva mi på at om det ble en jente så hadde de sikkert byttet den ut med en nykjøpt gutt....

Skrevet

Ja, jeg er enig med deg i det du sier om kvinnelig tronfølge. Det hadde absolutt vært det beste at man hadde nedret loven.

Men samtidig så er samfunnsstemingen der borte slik at det å "bare" få en datter og ikke noen flere barn har vært en nesten utålelig belastning for kronprinsessen, og i et slikt perspektiv var det bar at hennes svigerinne nå fikk den etterlengtede mannlige tronarvingen, slik at presset er borte.

Dette er jo helt ulikt fra det man har hørt fra Spania etter at det ble født en jente av deres kronprinsesse. Tiden er tydeligvis ikke moden i Japan ennå - men neste generasjon er det sikkert bedre...

Skrevet

jeg skal vedde ræva mi på at om det ble en jente så hadde de sikkert byttet den ut med en nykjøpt gutt....

Det har jeg tenkt og...

Skrevet

Kan dere oppdatere meg litt på dette? Hvem har fått barn? Søstra til kronprinsen?

Har kronprinsparet barn? Bare jenter? Og da går arveretten til jentenes fetter istedet?

Skrevet

Kan dere oppdatere meg litt på dette? Hvem har fått barn? Søstra til kronprinsen?

Har kronprinsparet barn? Bare jenter? Og da går arveretten til jentenes fetter istedet?

Kronprinsen er ihvertfall onkel til dne nyfødte, men tror kanskje barnets far er kronprinsens bror??

Uansett:

Det har vært en del avisskriverier om at kronrinsessen har hatt porblemer m å bli gravid, først lenge barnløs, så en datter, og deretter ikke flere barn. Hun skal ha vært utsatt for et fryktelig press for å skaffe mannlig tronfølger, og har fått psykiske problemer pga dette.

Skrevet

Det har jeg tenkt og...

Japansk kultur har en lang historie med kvinneforakt, mye verre enn vi flest kan tenke oss.

En eldre japansk mann kan nekte å ta kvinner i hånda, nekte å snakke med kvinner, og f eks dytte dem vekk fra køen eller hvis de står i veien. Mishandling er også ganske vanlig.

Jeg har kvinnelige kolleger som reiser dit for bisniss og kommer tilbake sinte som lemen med et utall historier.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Strid om hvem som skal arve kronen kan det uansett bli.

I tilfelle folket vil at tronen skal gå til kronprinsens datter, i stedet for til hans lille nivø.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, jeg er enig med deg i det du sier om kvinnelig tronfølge. Det hadde absolutt vært det beste at man hadde nedret loven.

Men samtidig så er samfunnsstemingen der borte slik at det å "bare" få en datter og ikke noen flere barn har vært en nesten utålelig belastning for kronprinsessen, og i et slikt perspektiv var det bar at hennes svigerinne nå fikk den etterlengtede mannlige tronarvingen, slik at presset er borte.

Dette er jo helt ulikt fra det man har hørt fra Spania etter at det ble født en jente av deres kronprinsesse. Tiden er tydeligvis ikke moden i Japan ennå - men neste generasjon er det sikkert bedre...

Vi kan jo også sammenligne med Norge. Her jublet alle over at Mette-Marit fikk lille Ingrid, i stedet for en sønn, slik at hun blir Norges fremtidige dronning.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Huff ja, hun har hatt et voldsomt press på seg, stakkars.

Det triste er at det finnes så utrolig mange kvinner verden over som går med hjertet i halsen hele graviditeten, av frykt for at barnet ikke skal bli en gutt.

Ja, tenk på det :(

Her i landet har vi nok med å håpe på et velskapt barn. Sansynligeheten for det er også mye, mye større enn 50%.

Skrevet

Vi kan jo også sammenligne med Norge. Her jublet alle over at Mette-Marit fikk lille Ingrid, i stedet for en sønn, slik at hun blir Norges fremtidige dronning.

Ja, men i Norge endret man arverekkefølgen lenge før Ingrid Alexandra ble født.

I Spania er det trolig at fødselen av den lille prinsessen medfører lovendring. Også i Danmark ville helt sikkert en prinsesse medført krav om umiddelbar lovendring, og jeg er sikker på at de endrer sin lov ganske snart selv om det ble en prins!

Skrevet

Den påtroppende statsministeren er i mot kvinnelig arvtager. jeg kjenner jeg får lyst til å sparke å slå når mannfolk sier sånn - HVA TROR DEM AT DEM ER?

Ja, enig med deg!

Sett i forhold til keiserinnen, tenker jeg at det var godt hun fikk en sønn, men sånn generelt sett skulle hun ha fått en datter. På den måten hadde de måttet se litt på de eldgamle tradisjonene sine..

Forøvrig er det jo ikke mange år siden Norge og Sverige endret denne teite loven heller...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, men i Norge endret man arverekkefølgen lenge før Ingrid Alexandra ble født.

I Spania er det trolig at fødselen av den lille prinsessen medfører lovendring. Også i Danmark ville helt sikkert en prinsesse medført krav om umiddelbar lovendring, og jeg er sikker på at de endrer sin lov ganske snart selv om det ble en prins!

Jeg hadde ikke fått med meg at det ikke var blitt en slik lovendring alt i Danmark og Spania.

Så nå er jeg helt med på tankegangen din :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...