Gå til innhold

Japan har fått keiserarvingen sin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er enig med deg i det du sier om kvinnelig tronfølge. Det hadde absolutt vært det beste at man hadde nedret loven.

Men samtidig så er samfunnsstemingen der borte slik at det å "bare" få en datter og ikke noen flere barn har vært en nesten utålelig belastning for kronprinsessen, og i et slikt perspektiv var det bar at hennes svigerinne nå fikk den etterlengtede mannlige tronarvingen, slik at presset er borte.

Dette er jo helt ulikt fra det man har hørt fra Spania etter at det ble født en jente av deres kronprinsesse. Tiden er tydeligvis ikke moden i Japan ennå - men neste generasjon er det sikkert bedre...

Ja, for keiserinnens skyld var det godt det ble en gutt :-)

Må ha vært veldig belastende for henne dette her... Litt rart å tenke på at det ikke er spesielt lenge siden Norge og Sverige endret loven heller...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• morsan

8

• Dorthe

3

• lex

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Strid om hvem som skal arve kronen kan det uansett bli.

I tilfelle folket vil at tronen skal gå til kronprinsens datter, i stedet for til hans lille nivø.

Sant nok.. Saken er neppe ferdig avgjort ennå ...

Skrevet

Ja, for keiserinnens skyld var det godt det ble en gutt :-)

Må ha vært veldig belastende for henne dette her... Litt rart å tenke på at det ikke er spesielt lenge siden Norge og Sverige endret loven heller...

Men visste du atlovendringen i Norge ikke bare ga den førstefødte arverett til tronen, uansett kjønn, men ga kvinnelige medlemmer av kongefamilien trone-arverett _generelt_ ?

I danmark ble Margrethe dronning i mangel av en bror, likeså med Elisabeth i UK. Men hadde ikke Harald blitt født, så hadde vi faktisk stått uten en eneste som var arveberettiget til tronen!

At menn hadde fortrinnsretten var jo vanlig før i tiden, men det var rart at vi i Norge ikke hadde engang sekundær arverett til kvinnene.

Skrevet

Jeg hadde ikke fått med meg at det ikke var blitt en slik lovendring alt i Danmark og Spania.

Så nå er jeg helt med på tankegangen din :-)

:-)

Skrevet

Men visste du atlovendringen i Norge ikke bare ga den førstefødte arverett til tronen, uansett kjønn, men ga kvinnelige medlemmer av kongefamilien trone-arverett _generelt_ ?

I danmark ble Margrethe dronning i mangel av en bror, likeså med Elisabeth i UK. Men hadde ikke Harald blitt født, så hadde vi faktisk stått uten en eneste som var arveberettiget til tronen!

At menn hadde fortrinnsretten var jo vanlig før i tiden, men det var rart at vi i Norge ikke hadde engang sekundær arverett til kvinnene.

Vi er visst ikke så moderne som vi skal ha det til... Skal tro om loven kanskje hadde blitt endret før, dersom Harald ikke hadde blitt født?

Skrevet

Vi kan jo også sammenligne med Norge. Her jublet alle over at Mette-Marit fikk lille Ingrid, i stedet for en sønn, slik at hun blir Norges fremtidige dronning.

men det var Märtha som skulle vært arvingen :)

Skrevet

Tja, Grunnloven ble endret før Laffen la på røret, så dersom man ikke hadde begrenset den endrede arveretten ville dagens monark faktisk ha vært RAGNHILD!!!

Tenk på DET, du!!

*grøss*

Skrevet

Tja, Grunnloven ble endret før Laffen la på røret, så dersom man ikke hadde begrenset den endrede arveretten ville dagens monark faktisk ha vært RAGNHILD!!!

Tenk på DET, du!!

*grøss*

HOHO!

Gjest ja-og-nei
Skrevet

Japansk kultur har en lang historie med kvinneforakt, mye verre enn vi flest kan tenke oss.

En eldre japansk mann kan nekte å ta kvinner i hånda, nekte å snakke med kvinner, og f eks dytte dem vekk fra køen eller hvis de står i veien. Mishandling er også ganske vanlig.

Jeg har kvinnelige kolleger som reiser dit for bisniss og kommer tilbake sinte som lemen med et utall historier.

Man håndhilser ikke i Japan, verken på kvinner eller menn. I den grad det håndhilses er dette businessfolk som ønsker å være høflige mot vestlige gjester. Manglende håndhilsing på kvinner har m.a.o ikke noe med forakt for kvinner å gjøre.

For øvrig er det sant at Japan er et land hvor det er langt fra likestilling mellom kjønnene.

I det hele tatt er Japan en underlig blanding mellom det hypermoderne og det eldgamle.

Og, ja, jeg har oppholdt meg ganske lenge i Japan, så det er ikke bare "synsing".

Skrevet

Ja, enig med deg!

Sett i forhold til keiserinnen, tenker jeg at det var godt hun fikk en sønn, men sånn generelt sett skulle hun ha fått en datter. På den måten hadde de måttet se litt på de eldgamle tradisjonene sine..

Forøvrig er det jo ikke mange år siden Norge og Sverige endret denne teite loven heller...

Keiserinnen har nok ikke fått noe barn nå, nei! Hun er ca. 70 år gammel.

Derimot har hennes svigerdatter som er gift med hennes yngste sønn nettopp fått en sønn.

Det er altså den nåværende kronprinsens nevø som kommer til å bli keiser etter ham. (Kronprinsen og -prinsessen har ett barn og det er ei jente.)

Skrevet

Keiserinnen har nok ikke fått noe barn nå, nei! Hun er ca. 70 år gammel.

Derimot har hennes svigerdatter som er gift med hennes yngste sønn nettopp fått en sønn.

Det er altså den nåværende kronprinsens nevø som kommer til å bli keiser etter ham. (Kronprinsen og -prinsessen har ett barn og det er ei jente.)

Men om DE igjen får en sønn da?

Skrevet

Jeg kjenner ikke til hvordan dette funker i Japan, men dersom kronspisnparet skulle få en sønn, rykker han helt sikkert foran den nå nyfødte prinsen i "køen".

Slik som i Norge også: Da Mævd Angelica ble født hadde hun arverett til tronen, etter hhv Haakon og Märtha. Så ble Ingrid A født, og MA rykket ett hakk nedover på lista.

I Norge vil alle kronprinsens barn gå foran alle Märthas barn.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, men hun står i det minste i arverekka, i motsetning til Prinsesse Ragnhild og prinsesse Astrid.

Skrevet

Sammen med Ari?

Hjelpes....

Skrevet

Mener du om kronprinsparet får en barn til og det er en gutt?

I så fall er han før sin nyfødte nevø i arverekken.

(På samme måte som Märthas barn er arveberettigede til tronen i Norge, men vil komme etter alle barn Mette-Marit og Haakon har/får.)

Skrevet

Mener du om kronprinsparet får en barn til og det er en gutt?

I så fall er han før sin nyfødte nevø i arverekken.

(På samme måte som Märthas barn er arveberettigede til tronen i Norge, men vil komme etter alle barn Mette-Marit og Haakon har/får.)

Akkurat :)

Skrevet

Dessverre er det ikke kronprinsessen som har fått en sønn, men derimot kronprinsens bror og svigerinne. Det er ikke åpenbart at den nyfødte har arverett til tronen.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

JAAAA! Elsker Ari jeg da :)

Jeg ble faktisk mektig imponert over Ari i går. Da så jeg endelig "Lange flate ballær". At Ari stilte opp som en parodi på seg selv, var sprekt gjort.

Hun grusomme avdøde moren, var det hun som var din lokale revydronning?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...