Gå til innhold

skolestipend rettferdig fordelt ?

Anbefalte innlegg

Jeg er heldisvis /uheldigvis gift.

Har flere barn i videregående utdanning ,vi har begge normale lønninger og ligger da over grensa til rett til stipend ,siden våre lønninger blir slått sammen fordi vi er GIFT .

Min nabo og flere av mine kolleger er sambo etter skillsmisser ,og har f.eks en dobbel lønn av hva vi har .Men deres barn får stipend for de regnes for enslige forsørgere , må man virkelig være skilt her i landet for å bli akseptert ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244727-skolestipend-rettferdig-fordelt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Også enslig forsørger

Jeg kan forstå at du kan synes det er urettferdig at barn av skilte foreldre kan få stipend om den totale familieinntekten i familien er høyere enn deres.

Men en må også se på hvilke andre fordeler det er å være gift. Da syns jeg ikke at det urettferdig at en blir regnet som enslig forsørger i henhold til at barn i vid.g.skole søker på stipend.

Det ville stilt seg anderledes om samboere hadde samme rettigheter ellers i samfunnet som gifte, noe som pr. i dag ikke er tilfelle.

Selv om det ikke skjer så ofte så vil samboere ikke arve hverandre i forbindelse med at en dør., og ved evt. arv må de betale høyeste arveavgift. Skattemessig kan de heller ikke lignes sammen, eller kreve forsørgelsesfradrag om den ene har lav, eller ingen inntekt.

Ved inngått/oppløst samboerskap kan de ikke føre halve boligen over på den andre uten å betale 2,5% av summen til staten. Noe som kan bli ganske dyrt.

Det vil også i mange tilfeller være mine og dine barn i slike forhold, noe som fører til større utgifter enn om en var en kjernefamilie (bidrag o.l.).

Jeg lever selv i et nytt samboerforhold, har lav inntekt og er regnet som enslig forsørger slik at jenta mi som går i vid.skole får stipend. Samboeren min har selv forsørgelsesplikt til to barn. Jeg vil ikke se det naturlig at han skulle gi jenta mi penger til hennes utdannelse. Det hadde stilt seg litt anderledes om vi hadde bodd sammen fra jenta var lita.

Annonse

Om du er samboer og enslig forsørger så regnes ikke inntekten til samboeren med.

Men er man gift og ligger under inntektsgrensa så får man vel uansett stipend. Eller er man enslig forsørger og tjener en mill i året så får man vel ikke stipend.

Sånn var det i hvert fall før.

Gjest Også enslig forsørger

Men er man gift og ligger under inntektsgrensa så får man vel uansett stipend. Eller er man enslig forsørger og tjener en mill i året så får man vel ikke stipend.

Sånn var det i hvert fall før.

Det er klart at om inntektsgrensa er overskredet så får en ikke stipend uansett. Formulerte meg nok litt uklart, da jeg hadde hengt meg opp forskjellsbehandlingen trådstarter viste til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...