Gå til innhold

Er det usunt å spise ett egg om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterte med noen om dette her. De mente at man fikk for høy kolestrol om man spiste ett egg eller flere hver dag, og at man maks burde spise 3 egg i uken.

Hva sier forskningen om dette?. Kan jeg spise ett egg om dagen uten at det er skadelig?.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

16

• Prozak

12

• ShitDiddelyDo

8

• ylvali1365381015

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, det kan du. Det er en gammel anbefaling som ikke gjelder lenger.

Skrevet

Jada, ett egg om dagen går helt fint. Trodde egg var frikjent som kolesterol-versting nå, forresten.

Skrevet

Du kan trygt spise ett egg hver dag. Mener jeg har hørt man kan spise flere egg per dag med mindre man har trøbbel med nyrene eller høyt kolestrol.

Skrevet

Egg er sundt, men om du spiser mye egg bør du kutte ut noen av plommene.

Nyere forskning tilbakeviser at man får høyt kolestreol av egg.

Annonse

Skrevet

Egg er sundt, men om du spiser mye egg bør du kutte ut noen av plommene.

Nyere forskning tilbakeviser at man får høyt kolestreol av egg.

Problemet er at i plommen sitter mesteparten av fettet, men også mesteparten av proteinene.

"........................................."

Skrevet

Det er mye kolesterol i eggeplommen, men det medfører ikke at blodkolesterolet går opp.

Man kan trygt spise egg hver eneste dag om man vil.

Skrevet

Problemet er at i plommen sitter mesteparten av fettet, men også mesteparten av proteinene.

"........................................."

Nei, proteinet er i eggehviten. Men det er masse nærig (og fedt) i plommen.

Vet at x-en min kjøpte frosne eggehviter for å få masse proteiner.

ylvali1365381015
Skrevet

egg er frikjent, sunt, ikke ugunstig for det usunne kolesterolet. inneholder proteiner bla,

Skrevet

Litt overdrevet det jeg sa, kanskje. Men:

Eggehvitten innholder 90% vann. Mesteparten av de resterende 10% er proteiner. Det er ikke så mye at jeg hadde giddet å spise mer av det enn enkelte andre ting. En gjennomsnittlig eggeplomme har også mer proteiner enn en eggehvite, uten at jeg vet nøyaktig hvor mye.

"......................................"

Skrevet

Det er bare tull. Det er mer proteiner i plommen enn i det hvite.

Men det stemmer at eggehvitta er en meget god proteinkilde, problemet er at man må ha jævla mange hvitter for at det skal bli noe ut av det.

Du kan sjekke det jeg skriver i en hvilken som helst ernæringstabell.

Skrevet

Det er bare tull. Det er mer proteiner i plommen enn i det hvite.

Men det stemmer at eggehvitta er en meget god proteinkilde, problemet er at man må ha jævla mange hvitter for at det skal bli noe ut av det.

Du kan sjekke det jeg skriver i en hvilken som helst ernæringstabell.

Jeg legger meg flat for dere nå:-)

Jeg lærte dette for maaange år siden, og det er tydligvis nye meninger om dette nå.

Annonse

Skrevet

Jeg lærte dette for maaange år siden, og det er tydligvis nye meninger om dette nå.

Neida, det er det samme som tidligere. Hvitta er det sunne i egget, og den er proteinrik. Men det er likevel mer proteiner i den mindre sunne plomma.

Men ting har forandret seg, ja. Det er ikke så mange år siden folk snakka om maks ett egg i uka.

Skrevet

Kvinner som legger seg flate liker man...:-) (kanskje helst fysisk, og ikke mentalt, men men)

Skrevet

Neida, det er det samme som tidligere. Hvitta er det sunne i egget, og den er proteinrik. Men det er likevel mer proteiner i den mindre sunne plomma.

Men ting har forandret seg, ja. Det er ikke så mange år siden folk snakka om maks ett egg i uka.

Jeg tar uansett med meg all lærdom ang. ernæring.

Men må innrømme at jeg lever mest etter prinsippet: Variert er best. Og å spise masse egg blir jo ikke variert:-)

Skrevet

Men må innrømme at jeg lever mest etter prinsippet: Variert er best. Og å spise masse egg blir jo ikke variert:-)

Variert er best, enig i det. Men er man ute etter noe spesifikkt, så er det ikke alltid mulig å variere i like stor grad. Skal man f.eks ha i seg 250g proteiner pr. dag, så er det ikke så veldig mange ting å velge mellom.

".........................................."

Skrevet

Kvinner som legger seg flate liker man...:-) (kanskje helst fysisk, og ikke mentalt, men men)

*gapskratter*

Den som ikke innser at man har mer å lære er DUM.....er i hvertfall min mening:-)

*Ligger fortsatt flat*

Skrevet

*gapskratter*

Den som ikke innser at man har mer å lære er DUM.....er i hvertfall min mening:-)

*Ligger fortsatt flat*

Veldig enig. Den som tror at en vet ALT om noe, vet sannsynligvis fryktelig lite. Akkurat som med de som skriker høyest om bastante meninger.

Bare fortsett å ligge, du :-)

"........................................"

Skrevet

Jupp, variert er best.

Det viktigste er å spise regelmessig for å holde forbrenninga konstant, holde seg i fysisk aktivitet - spesielt etter hvert som man begynner å bli eldre, for det blir garantert hardere for oss alle etter som årene går, holde seg unna urutinerte superslankekurer som ikke gjør noe annet enn å sørge for framtidig overvekt, og spise variert og relativt sunn mat uten å bli fanatisk.

Ja, og det er også fryktelig viktig å tillate seg en seriøs utskeielse med jevne mellomrom. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...