Gå til innhold

Mer aktivitet, men vekten går opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i lenge tid hatt sittestillende jobb, og på fritiden har jeg ikke gjordt noen fysiske aktivteter. Vekten er helt på normalen.

Men, så begynnte jeg for ca 1 mnd siden å trene. Jeg trener elipsemaskin 30 min annenhver dag + pluss jeg løfter litt vekter den motsatte dagen. I tillegg har jeg begynnt i ny jobb hvor jeg går hele dagen. Tok på meg pedometer en dag og da gikk jeg 16760 skritt på en vakt.

Problemet er at jeg har gått opp i vekt de siste 3 ukene! Kostholdet er det samme som før , men likevel er jeg 3.5 kilo opp!! Og jeg ser kiloene på kroppen også.

Dette er helt ulogisk for meg. Trodde ikke økt aktivtet førte til økt vekt. Noen som vet hva jeg gjør feil??

Jeg spiser ca dette:

Frokost:

2-3 skiver fedonbrød med rødbeter.

Lunsj 1: Stor salat som inneholder mest forskellige typer salater, men også paprika, mais, annanas, løk og noen fetaostterninger. Av og til oliven.

Lunsj 2: En kopp med suppe, eller en halv brødskive.

Middag: Jeg er ikke så glad i kjøtt, men jeg spiser gjerne noe med kyllig. Enten wok eller kanskje kylligfilet med villris og grønt.

Kveldsmat: Enten en omelett med 2 egg og grønsaker, eller 2-3 skiver med rødbeter.

Gjest tren i vei
Skrevet

Du får sikkert muskler. Ikke se på vekten nå...

Skrevet

Du får sikkert muskler. Ikke se på vekten nå...

Det er ikke muskler. Jeg ser på siden av magen og på lårene at fettmengden har økt.

Skrevet

Begynn å måle deg i stedet for å veie deg, det er en mye bedre indikasjon.

Bruk målebåndet rundt livet, rundt låret og rundt rompa en gang i uka, så vil du nok snart se at centimeterne minsker.

Husk å drikke nok vann, ellers lagrer kroppen din all den væsken den klarer.

Skrevet

Husk at du ikke må spise for lite i forhold til aktivitetsnivået, da går forbrenningen på sparebluss.

Skrevet

Hvor sent spiser du kveldsmat? Og blir du sulten i løpet av dagen?

Det er kjempeviktig at du _aldri_ føler deg sulten. Blodsukkeret skal holde seg stabilt for at forbrenninga skal fungere optimalt. Kanskje du spiser for lite i løpet av dagen? Det virker jo som du går mye og da trenger du kanskje mer mat?

På kvelden kan det være lurt å f.eks. ikke spise annet enn grønnsaker e.l, etter klokka 18-19.

Skrevet

Hvor sent spiser du kveldsmat? Og blir du sulten i løpet av dagen?

Det er kjempeviktig at du _aldri_ føler deg sulten. Blodsukkeret skal holde seg stabilt for at forbrenninga skal fungere optimalt. Kanskje du spiser for lite i løpet av dagen? Det virker jo som du går mye og da trenger du kanskje mer mat?

På kvelden kan det være lurt å f.eks. ikke spise annet enn grønnsaker e.l, etter klokka 18-19.

Jeg er sulten før jeg spiser, men ikke slik at jeg går sulten over lengre tid. Spiser siste måltid rundt ca 20, men jeg legger meg skjeldent før kl 01. Spiser jeg kl 18 så klarer jeg ikke å sove fordi jeg blir sulten.

Skrevet

Jeg er sulten før jeg spiser, men ikke slik at jeg går sulten over lengre tid. Spiser siste måltid rundt ca 20, men jeg legger meg skjeldent før kl 01. Spiser jeg kl 18 så klarer jeg ikke å sove fordi jeg blir sulten.

Jeg synes du skal prøve å spise oftere, slik at du ikke kjenner deg sulten. Sikkert ok at du spiser siste måltid klokka 20 når du legger deg såpass sent.

Skrevet

Jeg synes du skal prøve å spise oftere, slik at du ikke kjenner deg sulten. Sikkert ok at du spiser siste måltid klokka 20 når du legger deg såpass sent.

Ho spiser 5 måltider om dagen. Det klarer ikke jeg....

Skrevet

Det er ikke muskler. Jeg ser på siden av magen og på lårene at fettmengden har økt.

Slik du forklarer så spiser du jo kjempesunt. Vet ikke om mange som klarer å leve slik. Jeg synes heller ikke som om det virker som du spiser altfor lite.

Synes du skal fortsette en mnd. til i samme bane og se hva som skjer.

Skrevet

Ho spiser 5 måltider om dagen. Det klarer ikke jeg....

Sant det....Men jeg tror kanskje lunsj 1 og 2 inneholder for lite proteiner?

Salaten bør inneholde også f.eks. tunfisk eller kylling.

Suppe alene blir antagelig litt for lite også? Jeg er iallefall like sulten etter en halvtime hvis jeg kun spiser suppe uten noe tilbehør...

Skrevet

Sant det....Men jeg tror kanskje lunsj 1 og 2 inneholder for lite proteiner?

Salaten bør inneholde også f.eks. tunfisk eller kylling.

Suppe alene blir antagelig litt for lite også? Jeg er iallefall like sulten etter en halvtime hvis jeg kun spiser suppe uten noe tilbehør...

Det kan være noe i det ja. Både salat og suppe KAN gjøres til fullverdige måltider, men salaten trenger kjøtt/fisk/egg e.l., og suppa på være innholdsrik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...