augustina Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 Hei dere jordmødre. Jeg håper dere kan svare meg på et viktig spørsmål. Jeg er gravid og må pga blodpropp i forige svangerskap ta fragmin i sprøyteform. Jeg må ta en sprøyte for dagen i magen,og det er her problemet mitt nå er kommet,nemlig at jeg ikke lenger klarer å ta den i magen,da jeg er 22 uker på vei,og er begynnt å kjenne skikkelige bevegelser slik man kan kjenne dem utenpå også. Jeg får problemer med å ta den i magen pga barnet,jeg føler at barnet ligger rett under der,og da klarer jeg ikke lenger å gjøre det. Jeg bør jo ta den,men hvordan? Er det sikkert at stoffene i fragmin ikke vil skade babyen min også? Jeg er så redd for at babyen skal ta skade av sprøytene. Kan dere komme med noen råd? Hva ville dere råde en gravid kvinne til å gjøre hvis hun var på undersøkelse hos dere? Og burde ta fragminen? Jeg er jo redd for å få blodpropp igjen hvis jeg ikke tar sprøytene,og kan jeg da få den et annet sted enn sist?,dvs var i leggen.Og at jeg ikke trenger å oppdage blodproppen? Jeg kjenner meg frisk nå,har ikke noen symptomer,men er redd noe kan skje i kroppen min uten at jeg merker det. Håper virkelig dere kan svare meg på dette,det ville bety mye for meg. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24478-blodfortynnende-i-graviditet-til-jordm%C3%B8drene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest polaris Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Hei augustina! Jeg har ikke egentlig noen svar til deg, men bare et par spørsmål! Jeg og min familie (foreldre og søsken) er for tiden under utredning for lavt protein S, etter at min yngste bror på 19 år i fjor sommer fikk blodpropp i beinet. Nå for en måneds tid siden fikk vi vite at han har lavt protein S, og at dette kan gi økt risiko for blodpropp. I en informasjonsbrosjyre fra sykehuset sto det at det var ekstra viktig å utrede dette for kvinner, med tanke på svangerskap og p-pille bruk. Jeg har ennå ikke fått svar på prøven min, men det er vel rett rundt hjørnet. Det sto i allefall at hvis man hadde lavt protein S, så måtte man bruke blodfortynnende (heparin?) 1-3 mnd før fødselen, og 2-4 uker etter. Så jeg lurer bare - er det noe sånt du har også, siden du har økt risiko for blodpropp? Er det kun i forbindelse med svangerskap at du må bruke blodfortynnende? Er det noen bivirkninger av det stoffet du bruker? Håper du tar deg tid til å svare, siden vi altså er under utredning er jeg litt nysgjerrig på dette - og spesielt siden jeg er gravid i uke 32 og ser fødselen nærme seg med stormskritt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24478-blodfortynnende-i-graviditet-til-jordm%C3%B8drene/#findComment-102547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
augustina Skrevet 10. april 2001 Forfatter Del Skrevet 10. april 2001 Hei augustina! Jeg har ikke egentlig noen svar til deg, men bare et par spørsmål! Jeg og min familie (foreldre og søsken) er for tiden under utredning for lavt protein S, etter at min yngste bror på 19 år i fjor sommer fikk blodpropp i beinet. Nå for en måneds tid siden fikk vi vite at han har lavt protein S, og at dette kan gi økt risiko for blodpropp. I en informasjonsbrosjyre fra sykehuset sto det at det var ekstra viktig å utrede dette for kvinner, med tanke på svangerskap og p-pille bruk. Jeg har ennå ikke fått svar på prøven min, men det er vel rett rundt hjørnet. Det sto i allefall at hvis man hadde lavt protein S, så måtte man bruke blodfortynnende (heparin?) 1-3 mnd før fødselen, og 2-4 uker etter. Så jeg lurer bare - er det noe sånt du har også, siden du har økt risiko for blodpropp? Er det kun i forbindelse med svangerskap at du må bruke blodfortynnende? Er det noen bivirkninger av det stoffet du bruker? Håper du tar deg tid til å svare, siden vi altså er under utredning er jeg litt nysgjerrig på dette - og spesielt siden jeg er gravid i uke 32 og ser fødselen nærme seg med stormskritt. Hei polaris. Jeg fikk blodpropp i forbindelse med min forige graviditet,dvs etter fødselen. Jeg gikk da på marevan,som man tar som behandling. Den medisinen som du snakker om blir brukt for å forebygge blodpropp. Jeg tror fragmin er den eneste man kan ta under svangerskap,og den må taes i sprøyteform. Tror de vil opplyse deg om dette hos den legen som har tatt dere under utredning. Når det gjelder bivirkninger av heparin,vet jeg ikke så mye,siden jeg har tatt marevan før,men fragmin fikk jeg vite av jordmødrene på sykehuset at ikke skulle være skadelig for fosteret ihvertfall,men som du kansje så i mitt spørsmål til jordmoren,så er jeg litt redd likevell for at det kansje kan skade mitt barn. Jeg tror ikke det,men jeg tenker likevell på det. Jeg ønsker deg lykke til videre i svangerskapet, og med prøvene,uantsett hvilke svar du måtte få,vil de sikkert ikke gi deg noe som kan ha for sterke bivirkninger for deg eller barnet. Men det er mulig du og må bruke fragmin hvis heparin kan skade barnet. Jeg vil råde deg til å rådføre deg med lege og få vite bivirkningene skikkelig, de er pliktig til å opplyse deg om bivirkningene spessiellt siden du er gravid. Håper svaret mitt hjalp deg litt,skulle det være noe mer,er det bare å spørre,så får jeg se om jeg kan svare om jeg vet noe om det. klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24478-blodfortynnende-i-graviditet-til-jordm%C3%B8drene/#findComment-102603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tillybitts Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Hei, augustina ! Ikke greitt å høre at du er redd,- og først av alt : jeg er ikke jordmor. Men jeg vet endel om å sette de sprøytene du har nå. Når det gjelder å sette den i magen, så skal denne sprøyta settes s.k. "subcutant", altså "i underhuden" - og du bør ikke slutte å sette den. Men hsuk på, at det IKKE SKADER BARNET selvom du kan føle det sånn. Det er hud, tarmer og en tjukk livmorvegg mellom babyen din og huden på magen din,- sprøyta kan IKKE komme i kontakt med barnet eller skade det. Da måtte nåla vært veldig lang, i så fall. Og denne er vel bare en centimeter halvannen, om jeg ikke tar feil... Så fortsett med god samvittighet,- og lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24478-blodfortynnende-i-graviditet-til-jordm%C3%B8drene/#findComment-102639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Fragmin är inte farligt att ta under graviditeten, utan är det som man rekomenderar om man har haft en blodpropp innan. Det är alltså mycket viktigt att du fortsätter med detta. Att du nu känner obehag för att sticka dig i magen ,har jag förståelse för. Det skall dock inte vara farligt, då fostret ligger gott beskyddad inne i livmodern. Det är alltså ingen rsik att du skadar eller sticker barnet, när du använder dessa tunna och korta nålar. jag kan inte säga dig om du kan sticka dig i låret istället. Det tycker jag att du skall ringa till din doktor och fråga. Lycka till vidare och god påsk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24478-blodfortynnende-i-graviditet-til-jordm%C3%B8drene/#findComment-102712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
augustina Skrevet 10. april 2001 Forfatter Del Skrevet 10. april 2001 Hei, augustina ! Ikke greitt å høre at du er redd,- og først av alt : jeg er ikke jordmor. Men jeg vet endel om å sette de sprøytene du har nå. Når det gjelder å sette den i magen, så skal denne sprøyta settes s.k. "subcutant", altså "i underhuden" - og du bør ikke slutte å sette den. Men hsuk på, at det IKKE SKADER BARNET selvom du kan føle det sånn. Det er hud, tarmer og en tjukk livmorvegg mellom babyen din og huden på magen din,- sprøyta kan IKKE komme i kontakt med barnet eller skade det. Da måtte nåla vært veldig lang, i så fall. Og denne er vel bare en centimeter halvannen, om jeg ikke tar feil... Så fortsett med god samvittighet,- og lykke til. Hei tillybitts. Tusentakk for den positive tilbakemeldingen din. Det var fint å høre litt oppmuntring fra andre,selv om det ikke bare er fagfolk. Spessiellt hvis noen har vært igjenom det samme selv. Takk for at du tok deg tid, og ha en god påske. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24478-blodfortynnende-i-graviditet-til-jordm%C3%B8drene/#findComment-102792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
augustina Skrevet 10. april 2001 Forfatter Del Skrevet 10. april 2001 Fragmin är inte farligt att ta under graviditeten, utan är det som man rekomenderar om man har haft en blodpropp innan. Det är alltså mycket viktigt att du fortsätter med detta. Att du nu känner obehag för att sticka dig i magen ,har jag förståelse för. Det skall dock inte vara farligt, då fostret ligger gott beskyddad inne i livmodern. Det är alltså ingen rsik att du skadar eller sticker barnet, när du använder dessa tunna och korta nålar. jag kan inte säga dig om du kan sticka dig i låret istället. Det tycker jag att du skall ringa till din doktor och fråga. Lycka till vidare och god påsk! Hei Åsa prebensen. Takk for at du tok deg tid til å svare på spørsmålet mitt,det betydde mye for meg. Jeg skal prøve så godt jeg kan å få tatt sprøytene,selv om det er vanskelig nå. Jeg skal til kontroll om ikke så veldig lenge,så jeg skal da snakke med legen min om dette problemet. Ha en fin påske, Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24478-blodfortynnende-i-graviditet-til-jordm%C3%B8drene/#findComment-102793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julimamma Skrevet 12. april 2001 Del Skrevet 12. april 2001 Hei polaris. Jeg fikk blodpropp i forbindelse med min forige graviditet,dvs etter fødselen. Jeg gikk da på marevan,som man tar som behandling. Den medisinen som du snakker om blir brukt for å forebygge blodpropp. Jeg tror fragmin er den eneste man kan ta under svangerskap,og den må taes i sprøyteform. Tror de vil opplyse deg om dette hos den legen som har tatt dere under utredning. Når det gjelder bivirkninger av heparin,vet jeg ikke så mye,siden jeg har tatt marevan før,men fragmin fikk jeg vite av jordmødrene på sykehuset at ikke skulle være skadelig for fosteret ihvertfall,men som du kansje så i mitt spørsmål til jordmoren,så er jeg litt redd likevell for at det kansje kan skade mitt barn. Jeg tror ikke det,men jeg tenker likevell på det. Jeg ønsker deg lykke til videre i svangerskapet, og med prøvene,uantsett hvilke svar du måtte få,vil de sikkert ikke gi deg noe som kan ha for sterke bivirkninger for deg eller barnet. Men det er mulig du og må bruke fragmin hvis heparin kan skade barnet. Jeg vil råde deg til å rådføre deg med lege og få vite bivirkningene skikkelig, de er pliktig til å opplyse deg om bivirkningene spessiellt siden du er gravid. Håper svaret mitt hjalp deg litt,skulle det være noe mer,er det bare å spørre,så får jeg se om jeg kan svare om jeg vet noe om det. klem fra Heisann. Det er sikkert mange forskjellige former og diagnoser for en må gå på blodfortynnende medisiner i et svangerskap. Jeg går selv på albyl e, (tabeletter) og klexane (sprøyter). Hos meg er det funnet antistoffer i blodet, dette ble funnet ut under utredning, etter 3 sp.aborter. Augustina: Jeg stikker meg selv i låret, har gjort det hele tiden. Dette fikk jeg beskjed om "under opplæringa", hvor jeg kunne stikke. I mage (ikke rundt navle), overarm eller lår. God påske alle sammen, med eller uten stikk..... klem julimamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24478-blodfortynnende-i-graviditet-til-jordm%C3%B8drene/#findComment-103093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.