Gå til innhold

Engelsk tannhelse

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Går ikke engelskmenn til tannlegen i det hele tatt, eller? Sitter og ser på "10 år yngre" på TVNorge, og ALLE som har vært med på det programmet har helt skrekkaktige tenner, og de sier at de ikke har gått til tannlegen på 10 år eller noe sånt. Mulig jeg har litt fordommer altså, men det får da være måte på.

Skrevet

I norge har vi jo skoletannlege så de fleste barna blir fulgt opp og lærer betydningen av tannpuss og fluor.

I australia også var det flere som manglet tenner eller hadde tenner som var i veldig dårlig stand. Det var ofte uteliggere og veldig fattige da. Narkomane eller alkoholikere. Har mye med livstil . Seriøst hvis man holder seg unna sukker. Og er flink med tannstell vil tennene kunne vare et helt liv.

Skrevet

Nå er det vel slik at de som deltar i det programmet, har gitt en lang faen i alt som heter personlig pleie, og da også tannlegebehandling.

Gjest Princess Peach
Skrevet

I norge har vi jo skoletannlege så de fleste barna blir fulgt opp og lærer betydningen av tannpuss og fluor.

I australia også var det flere som manglet tenner eller hadde tenner som var i veldig dårlig stand. Det var ofte uteliggere og veldig fattige da. Narkomane eller alkoholikere. Har mye med livstil . Seriøst hvis man holder seg unna sukker. Og er flink med tannstell vil tennene kunne vare et helt liv.

Ja, men dette er jo "vanlige" folk. Helt horribelt så dårlige tenner noen har.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nå er det vel slik at de som deltar i det programmet, har gitt en lang faen i alt som heter personlig pleie, og da også tannlegebehandling.

Ja, de plukker jo ut de som er verst da. Men rart at alle de som ser gamle ut også har så horribelt dårlige tenner.

Skrevet

Tror ikke de har skoletannlege i England. Ei heller kanskje fluor-pushing som vi har hatt i Norge på skolene.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Tror ikke de har skoletannlege i England. Ei heller kanskje fluor-pushing som vi har hatt i Norge på skolene.

Nei, men med vanlig tannpuss skal man jo ikke få så råtne tenner som de har i det programmet der. Jeg har ikke snust på en fluortablett siden jeg var liten, men har fine tenner for det.

Skrevet

Nei, men med vanlig tannpuss skal man jo ikke få så råtne tenner som de har i det programmet der. Jeg har ikke snust på en fluortablett siden jeg var liten, men har fine tenner for det.

Man legger grunnlaget som barn vet du:-)

Det er en del i Norge med så dårlige tenner også - men de er kanskje ikke på TV. De fleste av dem er så gamle at de ikke fikk med seg fluor-pushingen, men også yngre mennesker som på en eller annen måte har falt utenfor, bruker medisiner som ødelegger tennene el.l.

:-)

Gjest MilleBilla
Skrevet

Jeg aner ikke, men da jeg bodde i UK bet jeg meg merke i at en stor andel av folket hadde gule/ brune tenner, også unge folk. Kanskje det er kostholdet, for de spiser helt vanvittig usunnt. Syns generelt (selv om man jo ikke skal generalisere) at engelskmenn ser veldig usunne ut. De er skikkelig bleke i huden, og med de tennene..

Gjest amparro...
Skrevet

Enig med deg, jeg blir også helt skjokka! :-) De ser jo helt grusomme ut.....

Skrevet

Det samme var ofte tilfelle på den amerikasnke "Ekstrem forvandling" - utrolig dårlige tenner!!!

Jeg tror nok det er en kombinasjon av mange ting, både det at dette ikke er et representativt utvalg og det at det offentlige tannhelsestellet nok er dårligere enn her til lands.

Gjest tannhelse
Skrevet

Jeg bor i UK og vet litt om tannhelsen her. Det er for det første dårlig utbredt offentlig tibud for folket og går man privat er det sinnsykt dyrt. Det å komme inn på listen til det offentlige er så og si umulig, og det er det jammen meg for de private tannlegene også. Jeg skulle få meg time, og samtlige tannleger sa nei til sjekk av meg. Bare flaks jeg var student og kom meg inn til studenttannlegen.

Skrevet

En person med Blenda-smil ville neppe blitt utvalgt til å være med.

Årsaken til stygge tenner kan være mangt, bl.a. dårlig offentlig tannhelsesysten, manglende økonomi, tannlegeskrekk og arvelig belastning.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg bor i UK og vet litt om tannhelsen her. Det er for det første dårlig utbredt offentlig tibud for folket og går man privat er det sinnsykt dyrt. Det å komme inn på listen til det offentlige er så og si umulig, og det er det jammen meg for de private tannlegene også. Jeg skulle få meg time, og samtlige tannleger sa nei til sjekk av meg. Bare flaks jeg var student og kom meg inn til studenttannlegen.

Ok, da skjønner jeg litt mer.

Gjest Liza i London
Skrevet

Jeg aner ikke, men da jeg bodde i UK bet jeg meg merke i at en stor andel av folket hadde gule/ brune tenner, også unge folk. Kanskje det er kostholdet, for de spiser helt vanvittig usunnt. Syns generelt (selv om man jo ikke skal generalisere) at engelskmenn ser veldig usunne ut. De er skikkelig bleke i huden, og med de tennene..

Neida,vi er saa vakrke,saa...

Riktig som det er skrevet her...tannhelse er et klassespoersmaal - og et der forsaavidt ogsaa slike programmer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...