steinbukk76 Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Hei, Jeg er gravid med barn nr 2 i uke 23. Mitt første barn ble født 8 dager for tidlig, i styrtfødsel som endte med hastekeisersnitt pga uoppdaget seteleie. Det barnet er nå 14 mnd. Den siste måneden har jeg vært veldig plaget av smerter nederst i magen, kynnere stadig vekk, og et sterkt press mot bekkenbunnen. Det kjennes av og til ut som om barnet er på vei ut, eller ligger veldig lavt. Dette blir særlig ille når jeg er sliten eller bærer på minstemann. Sliter i tillegg med bekkenløsning. Prøver å hvile meg om kvelden, men med full jobb og liten krabat så er ikke det lett. Er det noe fare for at jeg kan komme til å føde for tidlig? Både pga smertene eller kort tid siden forrige fødsel. Hva bør jeg evt være obs på? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244794-fare-for-for-tidlig-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Som du beskriver det så synes jeg du burde snakke med legen om dette. Det er en viss fare for at kynnerene og nedtrykksfølelsen kan trigge livmora til å gjøre kynnerene kraftigere og at de så går over til rier. Det kan kanskje være på sin plass med sykemelding? Jeg har 3 barn hvorav de to første er premature (uke 36+6 og uke 35). Mellom de to er det 14,5 mnd. Jeg var hjemme med eldste mens jeg gikk gravd med nr. 2, men fikk streng beskjed om ta det med ro når jeg fikk ganske kraftige kynnere. Da jeg blel gravid med nr. 3 antok alle at jeg kom til å føde prematurt denne gangen også. Jeg fikk også da tidlige ganske kraftige kynnere, og ble sykemeldt. Lå på sofaen og tok det så mye med ro som jeg kunne. Lillebror kom i uke 37+3, så han var ikke prematur. Jeg vil anta han hadde vært det om jeg ikke hadde tatt det sånn med ro. Hmmm, dette ble rotete. Jeg prøvde å formidle at man skal ta kynnere litt på alvor. Det er så utrolig dumt å gamble i et svangerskap. Derfor synes jeg du burde ta kontakt med legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244794-fare-for-for-tidlig-f%C3%B8dsel/#findComment-1906326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Det høres ikke umiddelbart ut som om det er premature rier du har, altså den type kraftige kynnere som kan føre til modning av livmorhalsen og truende prematur fødsel. Jeg tenker i første omgang at du kanskje ikke fikk styrket bekkenbunnsmuskulaturen din skikkelig etter forrige svangerskap og fødsel. Svak bekkenbunnsmuskulatur kan gi en ubehagelig tyngdefornemmelse, samtidig som det provoserer fram bekkenløsningsplagene som du beskriver. Kynnere som kommer og går, litt avhengig av hva du gjør, er sjelden av den alvorlige sorten. I utgangspunktet skal ikke kynnere gjøre vondt i uke 23, men at de oppleves plagsomme, er ganske vanlig. Siden du kjenner smerter nederst i magen, tenker jeg også at du bør undersøkes med tanke på urinveisinfeksjon. Dette kan være smertefullt selv om det ikke alltid minner om vanlig blærekatarr med sviende vannlating m.m. Dette bør du ta opp med din lege, evt. jordmor. Hvis kynnerne begynner å komme regelmessig, samtidig som de gjør vondt, bør du få undersøkt om livmorhalsen din er i ferd med å modnes. Da kan i såfall tiltak iverksettes. Prøv å hvile når du har anledning til det, ligge på gulvet/sofaen mens du leker med barnet ditt. Barnet kan klatre opp til deg istede for å bli løftet. La andre ta husarbeidet. Lurt å tenke litt kreativt så du ikke belaster deg selv mer enn nødvendig. Lykke til. Det er absolutt lurt å trene bekkenbunnen, du har kanskje lært det etter forrige fødsel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244794-fare-for-for-tidlig-f%C3%B8dsel/#findComment-1909854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.