Gjest kanskej jeg blir syk i natt Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Har plukket sopp i dag (steinsopp) og stekte den i smør med hvitløk, salt og pepper + litt fløte. Og så skulle jeg smake på den.... litt svak besk smak, men alikevel godt. Jeg har lest at en (farlig?) steinsopp-"kopi" smaker beskt. Er det denne jeg har plukket mon tro (jeg var _helt_ sikker på at det var steinsopp, er de SÅ like??) eller har jeg hatt i for mye hvitløk????! Kan for mye hvitløk gi en besk smak sammen med steinsopp?? Og da håper jeg at noen kloke hoder kan svare på dette... (og jeg spiste ikke mer av soppen). 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Steinsoppen har hvite, eller lyse rør og årenett. Den andre tror jeg heter gallerørsopp og smaker dritt. Aner ikke hvor giftig den er... Men har du ikke lært at man skal være sikker på soppen? Hehe. I russland er det vanlig hver høst at hele familier stryker med av sopp. De kommer hjem med noe som "ser" spiselig ut, så gafler de innpå hele slekta, så ser de hva som skjer dagen etter. Så pleier de ha oppsummeringer i avisa. Heldigvis vet vi litt mer her, da. 0 Siter
Atene Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Ingen fare - den er ikke giftig, den bare smaker vondt. 0 Siter
Gjest kanskej jeg blir syk i natt Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Steinsoppen har hvite, eller lyse rør og årenett. Den andre tror jeg heter gallerørsopp og smaker dritt. Aner ikke hvor giftig den er... Men har du ikke lært at man skal være sikker på soppen? Hehe. I russland er det vanlig hver høst at hele familier stryker med av sopp. De kommer hjem med noe som "ser" spiselig ut, så gafler de innpå hele slekta, så ser de hva som skjer dagen etter. Så pleier de ha oppsummeringer i avisa. Heldigvis vet vi litt mer her, da. He he, er ikke SÅ ille her, nei Var helt sikker på at det var steinsopp; hadde -alle- kjennetegn, så jeg kan ikke skjønne at jeg har fått med meg en (eller flere) gallerørsopp... Hvis så er, tror jeg ikke det er mulig å se forskjell!! 0 Siter
Gjest kanskej jeg blir syk i natt Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Ingen fare - den er ikke giftig, den bare smaker vondt. Så du tror at jeg antageligvis har fått med en gallerørsopp? Er det andre alternativer som er veldig like og som er giftige? For denne gallerørsoppen er altså ikke giftig...??! 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 He he, er ikke SÅ ille her, nei Var helt sikker på at det var steinsopp; hadde -alle- kjennetegn, så jeg kan ikke skjønne at jeg har fått med meg en (eller flere) gallerørsopp... Hvis så er, tror jeg ikke det er mulig å se forskjell!! Hiv innpå med et par tusen mg c-vitamin hvis du har, siden det virker avgiftende. Så er du på den sikre siden. Nesten. Lykke til. 0 Siter
Atene Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Så du tror at jeg antageligvis har fått med en gallerørsopp? Er det andre alternativer som er veldig like og som er giftige? For denne gallerørsoppen er altså ikke giftig...??! Aner ikke hva du har spist, jeg har aldri smakt gallerørsopp, men trodde egentlig at man ikke er i tvil. Men uansett - jeg har alltid lært at det finnes ikke giftige rørsopper. Det finnes noen som smaker veldig vondt, men altså ingen giftige. 0 Siter
morsan Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Aner ikke hva du har spist, jeg har aldri smakt gallerørsopp, men trodde egentlig at man ikke er i tvil. Men uansett - jeg har alltid lært at det finnes ikke giftige rørsopper. Det finnes noen som smaker veldig vondt, men altså ingen giftige. "jeg har alltid lært at det finnes ikke giftige rørsopper. Det finnes noen som smaker veldig vondt, men altså ingen giftige. " Det samme har jeg lært, men det er mange år siden, da... 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Jeg vet lite om sopp, men jeg vet at gammel hvitløk gir en kjip bismak. 0 Siter
morsan Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Klipept og limt fra nettprat om sopp i Aftenposten i 2004: "Har hørt fra pålitelig hold at ny forskning viser at ingen av våre rørsopper er giftige! Det vil ikke si at de behøver å være gode matsopper, men på den annen side så kan man da kanskje kalle rørsopper for sikre sopper. Fåresopp regnes jo som en sikker sopp selv om den kan forveksles med Franskbrødsopp. Er min innformasjon riktig? Næss, Trondheim Mohn Jenssen: Det er ikke kjent noen giftige rørsopp i Norge - derfor INGEN GIFTIGE RØRSOPP - Men det er enkelte svært vonde rørsopper - Gallerørsopp, Perrrørsopp - og for all del ikke spis rå eller dårlig tilberedt rødskrubb - da får du kraftig oppkast og blir rimelig dårlig. Fåresopp er en kjuke - ingen rørsopp - men den kan gå inn under samme lettvintregel. God sopptur " http://tux1.aftenposten.no/nettprat/jensen300604/ 0 Siter
hidi Skrevet 7. september 2006 Skrevet 7. september 2006 For mye hvitløk kan gi en litt besk smak, ja. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.