Gå til innhold

Forandre skrift i Word

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg åpner et nytt dokument i Word, så er standars skrift 12pkt Times New Roman. Jeg forbanner det like mye hver gang, for jeg vil ha 10pkt Verdana. Hvordan forandrer jeg dette permanent? Jeg mener å huske at jeg har prøvd det før, men fikk det ikke til, så det er godt mulig jeg trenger en teskje-forklaring ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt og greit:

Format - Skrift - velg ønsket skrifttype og -størrelse - klikk på Standard-knappen nede i venstre hjørne og svar Ja :)

Skrevet

Format - font - velg det du vil ha og klikk på default-knappen nederst i venstre hjørne, og så ok eller yes.

Eventuelt format - skrift - standard.

Skrevet

Har desverre ikke noen svar å komme med, men med det samme vi er inne på word;

Hvordan fjerner man formateringer i tekst som er kopiert fra et sted til word?

F.eks. om jeg kopierer tekst fra nett, kan det ha helt fjernt oppsett i word, med rammer og tabeller. Hva om jeg gjerne vil ha ren tekst, uten masse dill?

Det hender jeg limer det innom notepad, men det holder ikke alltid, siden mye av koden ligger innimellom teksten...

Skrevet

F.eks. om jeg kopierer tekst fra nett, kan det ha helt fjernt oppsett i word, med rammer og tabeller. Hva om jeg gjerne vil ha ren tekst, uten masse dill?

Det hender jeg limer det innom notepad, men det holder ikke alltid, siden mye av koden ligger innimellom teksten...

Når du kopierer, så kommer det et lite ikon nederst i høyre hjørne av den teksten du limer inn. Trykk på den, så får du noen valg, blant annet å fjerne alle formatering. ...hvis det var det du spurte etter, da?

Skrevet

Enkelt og greit:

Format - Skrift - velg ønsket skrifttype og -størrelse - klikk på Standard-knappen nede i venstre hjørne og svar Ja :)

Jippi! :D

Skrevet

Format - font - velg det du vil ha og klikk på default-knappen nederst i venstre hjørne, og så ok eller yes.

Eventuelt format - skrift - standard.

Wuhu! :D

Skrevet

Når du kopierer, så kommer det et lite ikon nederst i høyre hjørne av den teksten du limer inn. Trykk på den, så får du noen valg, blant annet å fjerne alle formatering. ...hvis det var det du spurte etter, da?

Ahaaa, tusen takk!

Skrevet

Kopier teksten som vanlig, men ikke bruk den vanlige "lim inn", men gå på menyen Rediger/Edit, og velg Lim inn utvalg (Paste special i engelsk versjon), og velg der "unformatted text".

Hvis du kopierer bilder, eller tabeller (fx fra excel), så kan du få opp andre alternativer, gjerne ulike bildeformater. Det kan lønne seg å lime inn excel-tabell som bilde, dersom det er vanskelig å få plassert tabellen på siden, uten at alt forskyves og blir rotete. Men man må være klar over at man da ikke kan dobbeltklikke på tabellen for å redigere den lenger. For evt. endringer må man gjøre dette i den opprinnelige excel-filen, og så lime inn på nytt i word.

Skrevet

Enkelt og greit:

Nei -dæven -sku du ha sett! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...