Gå til innhold

Trådløst nettverk - noen som kan?

Anbefalte innlegg

Gjest fomla nettesen
Skrevet

Hei! Er det noen som kan noe om trådløse nettverk?? Jeg har en stasjonær og en bærbar pc, og har kjøpt en router for å administrere nettet. Men, på installasjonsbeskrivelsen står det at routeren må være koplet mellom den stasjonære pc-en og bredbåndskontakten, stemmer det? Eller er det kun når nettverket skal settes opp?

Hovedpoengetpoenget var nemlig å bli kvitt en kabel som går fra bredbåndskontakten og tvers gjennom hele leiligheten til den stasjonære...

Skrevet

Du plugger internet ledningen rett inn til routern tror jeg.

Skrevet

Kan ikke noe om dette, men vi hyar en stasjonær pc og trådløst nettverk, men både modem og router sitter i en annen etasje enn der PC'en er, nettopp fordi vi iokke ville ha kabel helt fra telefoninntaket til det stedet hvor vi ønsket å ha PC'en.

Gjest fomla nettesen
Skrevet

Kan ikke noe om dette, men vi hyar en stasjonær pc og trådløst nettverk, men både modem og router sitter i en annen etasje enn der PC'en er, nettopp fordi vi iokke ville ha kabel helt fra telefoninntaket til det stedet hvor vi ønsket å ha PC'en.

Ja, sånn vil jeg ha det! :)

Skrevet

Dette kommer an på hva slags internettabo. du har, og du bør sjekke på dennes websider. Hvis ruteren din er en kombinert trådløs ruter og adsl-modem, så kan du plugge "bredbåndskontakten" rett inn i den. Da må du også sette denne opp til abonementet ditt.

Hvis du derimot har en kombinert ruter og adsl-modem fra før (som jeg gjetter på at du har), som ikke er trådløst, så kobler du denne til den trådløse ruteren i stedet for til pc-en.

"......................................."

Gjest fomla nettesen
Skrevet

Dette kommer an på hva slags internettabo. du har, og du bør sjekke på dennes websider. Hvis ruteren din er en kombinert trådløs ruter og adsl-modem, så kan du plugge "bredbåndskontakten" rett inn i den. Da må du også sette denne opp til abonementet ditt.

Hvis du derimot har en kombinert ruter og adsl-modem fra før (som jeg gjetter på at du har), som ikke er trådløst, så kobler du denne til den trådløse ruteren i stedet for til pc-en.

"......................................."

Skulle ønske jeg forstod hva du sa. :)

Jeg er tilknyttet mitt universitets bredbånd, og har ikke noe modem, kun en kontakt i veggen. På installasjonsbekrivelsen til routeren, skal modemet fysisk koples til routeren, og routeren til pc-en, noe som gjør at jeg må ha en kabel tvers gjennom leiligheten, noe jeg ville unngå.

Skrevet

Skulle ønske jeg forstod hva du sa. :)

Jeg er tilknyttet mitt universitets bredbånd, og har ikke noe modem, kun en kontakt i veggen. På installasjonsbekrivelsen til routeren, skal modemet fysisk koples til routeren, og routeren til pc-en, noe som gjør at jeg må ha en kabel tvers gjennom leiligheten, noe jeg ville unngå.

Hvis du har en bredbåndskontakt i veggen, som du tidligere har plugget rett i pc-en, så skal du plugge denne inn i den trådløse ruteren du har kjøpt. Enkelt og greit. Så følger du bruksanvisningen for å sette opp pc-en, konfigurere det trådløse kortet etc.

Altså:

(Veggkontakt)---(Trådløs ruter)--(PC). Kabel fra veggkontakten til ruteren. Trådløs forbindelse mellom pc-en og ruteren.

"........................................."

Gjest fomla nettesen
Skrevet

Hvis du har en bredbåndskontakt i veggen, som du tidligere har plugget rett i pc-en, så skal du plugge denne inn i den trådløse ruteren du har kjøpt. Enkelt og greit. Så følger du bruksanvisningen for å sette opp pc-en, konfigurere det trådløse kortet etc.

Altså:

(Veggkontakt)---(Trådløs ruter)--(PC). Kabel fra veggkontakten til ruteren. Trådløs forbindelse mellom pc-en og ruteren.

"........................................."

Tusen takk! Det er slik jeg vil ha det. Men så er det altså i instruksene at det skal være kabel fra routeren til pc-en. Kanskje det bare er ved konfigurerering, for så å fjernes etterpå? Hadde ikke så lyst å begynne installasjonen dersom kabelen virkelig må stå der.

Gjest Ble jeg fortalt
Skrevet

Tusen takk! Det er slik jeg vil ha det. Men så er det altså i instruksene at det skal være kabel fra routeren til pc-en. Kanskje det bare er ved konfigurerering, for så å fjernes etterpå? Hadde ikke så lyst å begynne installasjonen dersom kabelen virkelig må stå der.

Det er anbefalt inntil du har fått satt opp routeren.

Det skal vistnok være litt problematisk å få gjort det "trådløst" første gangen så derfor anbefaler de å ha kontakten der til alt er stillet inn og klart.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...