Gå til innhold

Praktiske boløsninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips?

Jeg har to barn på 8 og 9 år som må dele rom.

Rommet er 3.87 m langt og 2.45 m bredt.

Får man to barnesenger inn på langs i rommet? Jeg ser at to senger på 2 meter ikke går, men finnes det alternativer? Er voksesenger for smått til den alderen?

Finnes det 180-190 lange senger med skapplass over, eller under?

De er gutt og jente, så å dele køyeseng, eller annet blir uaktuelt.

Jeg skal prøve å sette inn en skillevegg mellom de.

Men hvor skal skapplassen være? Lekene, klærne osv?

Skrivebord + ett skap med hyller får de inn på en åpen løsning ved siden av rommet.

Hm.

Takknemlig for alle forslag!

Skrevet

Det finnes junior-senger som er 170 cm lange, mener jeg å ha sett. Antar at det var enten Ikea, Skeidar, Møbelringen eller Bohus jeg så det hos. Vet ikke om det finnes sånne halvhøye senger med skapplass under i den lengden, men jeg antar det. Kanskje Stompa eller andre?

Hva med å sette to skap som skillevegg, hvis det er plass da. Jentas skap mot hennes seng, og guttens skap motsatt vei, mot hans seng. På baksiden av skapene kan du montere opp en plate hvis ikke bak-platen er sterk nok, og så male med svart tavlemaling, eller hvit magnet-maling (whiteboard), eller henge opp knakker/kroker etc., slik at plassen utnyttes, og slik at baksiden av disse skapene ikke blir så stygge.

Noen leker kan kanskje oppbevares i sånne henge-kurver i flere etasjer som man får fra Ikea og andre. Evt. en bokhylle (hvis det får plass), med oversiktlige klare plastbokser, eller annet som gir system, men god plassutnytting. IKEA er i det hele tatt et lurt sted å starte, for de har mange plass-besparende og barnevennlige løsninger.

Skrevet

Det finnes junior-senger som er 170 cm lange, mener jeg å ha sett. Antar at det var enten Ikea, Skeidar, Møbelringen eller Bohus jeg så det hos. Vet ikke om det finnes sånne halvhøye senger med skapplass under i den lengden, men jeg antar det. Kanskje Stompa eller andre?

Hva med å sette to skap som skillevegg, hvis det er plass da. Jentas skap mot hennes seng, og guttens skap motsatt vei, mot hans seng. På baksiden av skapene kan du montere opp en plate hvis ikke bak-platen er sterk nok, og så male med svart tavlemaling, eller hvit magnet-maling (whiteboard), eller henge opp knakker/kroker etc., slik at plassen utnyttes, og slik at baksiden av disse skapene ikke blir så stygge.

Noen leker kan kanskje oppbevares i sånne henge-kurver i flere etasjer som man får fra Ikea og andre. Evt. en bokhylle (hvis det får plass), med oversiktlige klare plastbokser, eller annet som gir system, men god plassutnytting. IKEA er i det hele tatt et lurt sted å starte, for de har mange plass-besparende og barnevennlige løsninger.

Mhm. Det hørtes lurt ut. Jeg tror nok ikke jeg får plass til noen hylle mellom sengene, men kanskje det finnes noe man kan henge på veggen over?

Jeg har skillevegg som er ganske smal og sikkert passer inn mellom to senger på 190. Jeg målte en såkalt 190-seng, men med ramma ble den jo 195. Dvs to sånne på langs var 3 cm for mye...!

Jeg har sett på to utrekkssenger på Ellos, men de var ikke så innmari fine. Helt greie og vanlige, med skuff under.

Skrevet

Mhm. Det hørtes lurt ut. Jeg tror nok ikke jeg får plass til noen hylle mellom sengene, men kanskje det finnes noe man kan henge på veggen over?

Jeg har skillevegg som er ganske smal og sikkert passer inn mellom to senger på 190. Jeg målte en såkalt 190-seng, men med ramma ble den jo 195. Dvs to sånne på langs var 3 cm for mye...!

Jeg har sett på to utrekkssenger på Ellos, men de var ikke så innmari fine. Helt greie og vanlige, med skuff under.

kan du ikke snekre noe? :)

Skrevet

kan du ikke snekre noe? :)

Snekre kan du gjøre sjæl... Jeg er så utålmodig at da ville rommet deres sett ut som en haug med ubehandla planker, ala trehytte. He he.

Skrevet

Her er en 170-seng:

http://www.a-mobler.no/index.asp?vis=Varedet&Varenr=SO13400&ProduktGruppe=13

Barnslig motiv, men kan kanskje males over?

Skrevet

Forresten, ang. skap til å henge opp på veggen, så kan du bruke topp-hengslede skap fra IKEA (egentlig overskap kjøkken)

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=16&productId=21879&langId=-14&categoryId=15726&chosenPartNumber=S39829758

Ikea har jo ellers mange andre skap-/hylle-løsninger, så du finner nok en som passer hos dere også.

Skrevet

Snekre kan du gjøre sjæl... Jeg er så utålmodig at da ville rommet deres sett ut som en haug med ubehandla planker, ala trehytte. He he.

Kjøp rammemadrasser på Jysk da vel!

Skrevet

En venninne kjøpte akkurat to kjempefine juniorsenger på Ikea for å ha inne på samme rom. De var hvite... Kanskje du finner dem på www.ikea.no ?

Jeg ville enten hatt høye senger medlagringsplass under eller hengt noen skap over sengene når man skal utnytte plassen godt... Det å utnytte takhøyde er også et klassisk tips.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg skal prøve å forklare noe vi gjorde en gang. Vi hadde et stort rom med ei køyeseng som delte rommet. I øverste køyeseng tok vi pledd eller laken fra taket og ned til senga på ene siden og i underkøya tok vi det laken eller pledd og festa fra overkøya til underkøya. You see?

Pledd og laken kan altså byttes ut med noe treverk av noe slag. Dermed fikk vi delt sommet i to og var adskilte.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg skal prøve å forklare noe vi gjorde en gang. Vi hadde et stort rom med ei køyeseng som delte rommet. I øverste køyeseng tok vi pledd eller laken fra taket og ned til senga på ene siden og i underkøya tok vi det laken eller pledd og festa fra overkøya til underkøya. You see?

Pledd og laken kan altså byttes ut med noe treverk av noe slag. Dermed fikk vi delt sommet i to og var adskilte.

Lakenet eller pleddet i underkøya festes altså på motsatt side av det som henger fra taket til overkøya. På den måten fikk vi "utgang" fra senga til hver vår del av rommet.

Skrevet

Lakenet eller pleddet i underkøya festes altså på motsatt side av det som henger fra taket til overkøya. På den måten fikk vi "utgang" fra senga til hver vår del av rommet.

Da må de trekke lodd da - om hvem som skal ha det innerste "rommet" - for det skal ikke gås igjennom av den andre :)

Gjest abrahamsen
Skrevet

Da må de trekke lodd da - om hvem som skal ha det innerste "rommet" - for det skal ikke gås igjennom av den andre :)

Da får en dele det slik at sengeenden står mot døra. Ergo trenger ingen gå igjennom hos hverandre.

Skrevet

Da får en dele det slik at sengeenden står mot døra. Ergo trenger ingen gå igjennom hos hverandre.

AHA!

Skrevet

Hva med denne sengen:

http://tinyurl.com/oroa6

(Mulig du må logge inn på Skeidar.no - i såfall skriv inn varenummeret i søkefeltet for å komme inn til riktig side: 7660003

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...