Gå til innhold

Når oppsøker dere lege - ryggvondt

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda
Skrevet

Har det siste halvannet året hatt perioder med ryggvondt.

Det startet april 2005. Fikk plutselig vondt en fredag morgen jeg skulle på jobb. Bøyde meg ned, og der stod jeg. Ble hjemme fra jobb, og ble bra i løpet av helga.

Så fikk jeg vondt igjen ca. november 2005. Da gikk jeg til legevakt, fikk brexidol og sykmelding i 3 dager. Var vel bra i løpet av en uke tror jeg.

Men så fikk jeg vondt allerede i februar 2006 igjen. Atter en gang gikk jeg til legevakt(legeformidling), fikk voltaren og sykemelding en uke. Ble ikke mye bedre i løpet av den uka, men begynte allikevel på jobb igjen mandagen. I tillegg gikk jeg til kiropraktor. Var vel der 6 ganger. Men i løpet av et par uker ble det bra igjen.

Siden det har jeg vært ganske så bra i ryggen. Vært en dag eller to jeg har kjent litt og vært redd det har vært på gang igjen. Men det har gitt seg uten noe annet enn at jeg bare har kjent det litt.

Men nå er det ille igjen. Først fikk jeg ganske så vondt natt til fredag, men ga seg i løpet av et par dager. Men i går morges var det helt for j..... igjen. Og fortsatt veldig vondt.

Hvor lenge og ofte har dere vondter før dere oppsøker fastlegen? For fastlegen har jeg fortsatt ikke vært hos når det gjelder ryggen. Kun legevakt/legeformidling, og der blir man ikke sendt til f. eks røntgen eller behandling.

Det er gjerne midt i korsryggen jeg har veldig vondt (føles stivt og vondt) og i tillegg blir det vondt i hofta/hoftekammen.

Blir jo etterhvert litt engstelig for at det skal være noen andre ulumskheter som gjør at jeg plages mye med ryggen.

Så det jeg lurer på: hvor lenge venter dere med å gå til fastlegen når det gjelder ryggplager, eller hvor ofte har dere det før dere kontakter fastlegen.

Håper noen orket å lese hele innlegget!

Gjest ville prøvd
Skrevet

Hva med å gå til kiropraktor eller naprapat?

Skrevet

Siden dette tydligvis ikke gir seg, ville jeg bestilt en time hos fastlegen.

Så forteller du det du skriver her, og ber om ett samarbeid med legen. Det må kanskje taes undersøkelser for og finne ut hva som er galt med ryggen din.

Da vil du forhåpentligvis finne en behandling som hjelper i det lange løp, og ikke bare akutt behandling som man får på legevakt.

Er slike ting vi har fastlegen vår til.

Lykke til, og god bedring! :o)

Skrevet

Jeg har aldri vært til legen med ryggplager, for jeg har bare hatt ryggproblem en gang. Da lå jeg hjemme en dag, så gikk det over.

Mine kolleger går som regel til kiropraktor eller en lokal vidundermann som har studert i Kina.

Gjest annlovinda
Skrevet

Siden dette tydligvis ikke gir seg, ville jeg bestilt en time hos fastlegen.

Så forteller du det du skriver her, og ber om ett samarbeid med legen. Det må kanskje taes undersøkelser for og finne ut hva som er galt med ryggen din.

Da vil du forhåpentligvis finne en behandling som hjelper i det lange løp, og ikke bare akutt behandling som man får på legevakt.

Er slike ting vi har fastlegen vår til.

Lykke til, og god bedring! :o)

Tusen takk for svar!

Fikk time hos legen allerede i dag jeg. Ikke værst.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har aldri vært til legen med ryggplager, for jeg har bare hatt ryggproblem en gang. Da lå jeg hjemme en dag, så gikk det over.

Mine kolleger går som regel til kiropraktor eller en lokal vidundermann som har studert i Kina.

Tusen takk for svar.

Prøvde kiroprator sist gang, men syntes jeg måtte ha mange timer før det ble bra, syntes jeg ble fortere bra de gangen jeg ikke var hos kiropraktor.

Men nå har jeg fått time hos legen, så får jeg høre hva han sier.

Iallefell, tusen takk for svar.

Gjest annlovinda
Skrevet

Hva med å gå til kiropraktor eller naprapat?

Sist gang prøvde jeg kiropraktor. Men syntes jeg måtte ha mange timer før det ble bra. Syntes det har gått fortere over de gangen jeg ikke har gått til behandling.

Takk for svar

Skrevet

Tusen takk for svar!

Fikk time hos legen allerede i dag jeg. Ikke værst.

Husk og vær ærlig nå da, og si hvordan du har det :o)

Huskelapp er lurt, det pleier jeg og ta med til legen, ellers glemmer jeg alltid en masse av det jeg skal si.

Gjest annlovinda
Skrevet

Husk og vær ærlig nå da, og si hvordan du har det :o)

Huskelapp er lurt, det pleier jeg og ta med til legen, ellers glemmer jeg alltid en masse av det jeg skal si.

Ja, sikkert lurt med huskelapp.

Lett å glemme halvparten av det en skal si. Og også lett og baggatellisere selv når en er hos legen, iallefall kan jeg lett gjøre det. Når jeg først er der er det lett å tenke, nei, det var jo ikke så ille da. DET skal ikke skje nå.

*sitter og noterer på huskelappen*

Takk for råd

Skrevet

Ja, sikkert lurt med huskelapp.

Lett å glemme halvparten av det en skal si. Og også lett og baggatellisere selv når en er hos legen, iallefall kan jeg lett gjøre det. Når jeg først er der er det lett å tenke, nei, det var jo ikke så ille da. DET skal ikke skje nå.

*sitter og noterer på huskelappen*

Takk for råd

Jeg blir alltid så bra mens jeg venter på legen... He he, men når jeg går ut igjen er det like ille.

Det er lett og ikke få sagt det man egentlig vil si, derfor er en liten lapp veldig lurt.

Skrevet

Hvis ryggsmertene går over etter noen dager, høres det ut som typisk lumbago (muskler som presser på nerver). Hvis det tar veldig lang tid, kan det være prolaps. Har du vondt nedover ett av beina (isjas)? Folk som får prolaps, har ofte hatt flere lumbagoanfall først.

Gå til fastlegen, du, og fortell hele rygghistorien din. Prolaps kan man evt. se på røntgen, du får sikkert henvisning hvis legen din mistenker prolaps.

Man gjør vel uansett ikke noe med ryggsmerter, annet enn fysioterapi og evt. betennelsesdempende tabletter, så lenge du ikke har lammelser. Hvis du har prolaps, må du være forsiktig med å gå til kiropraktor...

God bedring!

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg blir alltid så bra mens jeg venter på legen... He he, men når jeg går ut igjen er det like ille.

Det er lett og ikke få sagt det man egentlig vil si, derfor er en liten lapp veldig lurt.

Merkelig det der.

Jeg kjenner jo her jeg sitter på jobben at det er bedre allerede. Hehe. Og ennå er det to timer til jeg har time hos legen.

Men jeg får huske på hvor ille det er når jeg har det for fullt, og hvor ofte det kommer.

:)

Gjest annlovinda
Skrevet

Hvis ryggsmertene går over etter noen dager, høres det ut som typisk lumbago (muskler som presser på nerver). Hvis det tar veldig lang tid, kan det være prolaps. Har du vondt nedover ett av beina (isjas)? Folk som får prolaps, har ofte hatt flere lumbagoanfall først.

Gå til fastlegen, du, og fortell hele rygghistorien din. Prolaps kan man evt. se på røntgen, du får sikkert henvisning hvis legen din mistenker prolaps.

Man gjør vel uansett ikke noe med ryggsmerter, annet enn fysioterapi og evt. betennelsesdempende tabletter, så lenge du ikke har lammelser. Hvis du har prolaps, må du være forsiktig med å gå til kiropraktor...

God bedring!

Takk for svar!

Fikk faktisk time senere i ettermiddag.

Det forsvinner etter alt fra 2-3 dager til godt over en uke.

Jeg blir i grunn litt engstelig når det kommer tilbake så hyppig, blir litt redd det skal være noe. Og da er det jo greit å få undersøkt det av fastlegen.

Tusen takk igjen for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...