Gå til innhold

Noe har de forstått, at pubertet er problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så nettopp imamen igjen i Brennpunkt på TV.

Han sier at jenter i islam må dekke håret fra de er 13-14 år. Antagelig når de såvidt begynner å utvikle seg til kvinne.

Men så sier han noe snedig: at de må begynne å dekke håret og kroppen sin FØR det. Grunnen er at jenter antagelig vil nekte å dekke seg hvis foreldrene skal vente til de er 13-14. For å unngå protester, så er det viktig at de vennes til å bruke det tidlig, kanskje ved 8-9 år.

Dette gjør det lettere å undertrykke kvinner, at barna preges tidlig.

Men koranens sier at BEGGE kjønn skal dekke kroppen, ikke spesielt for kvinner. Hvorfor må da ikke menn dekke håret?

Skrevet

Fordi kvinner kan styre seg, mens menn ikke har kontroll på sine lyster.

Skrevet

Fordi kvinner kan styre seg, mens menn ikke har kontroll på sine lyster.

Mmmm

Intressant.

Men er det kvinnene som skal ta ulempene med at menn har problemer?

Er det så at menn ikke kan la fjortiser i fred?

Gjest Persille
Skrevet

Mmmm

Intressant.

"Men er det kvinnene som skal ta ulempene med at menn har problemer?"

Sånn har det jo vært i uminnelige tider, da. Det er ikke noe nytt.

Svært mange kvinner lider dessverre under menns åpenbare problemer, de blir voldtatt, mishandlet, misbrukt - i det hele tatt...

Skrevet

Svært mange kvinner lider dessverre under menns åpenbare problemer, de blir voldtatt, mishandlet, misbrukt - i det hele tatt...

Ordrett som jeg skulle sagt det sjøl .)

Skrevet

Ja det er nok sånn, bare se her:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.115215

Kanskje muslimene har et point?

Kanzkje vi må låse alle kvinner inne fra de er født?

Eller låze alle menn inne?

En lignelze, ikke fra Jezus denne gangen:

Hvis du har et svømmebasseng, og du er redd barne skal falle i og drukne, hva er best: bygge et høyt gjerde, eller lære dem å svømme?

Skrevet

Kanzkje vi må låse alle kvinner inne fra de er født?

Eller låze alle menn inne?

En lignelze, ikke fra Jezus denne gangen:

Hvis du har et svømmebasseng, og du er redd barne skal falle i og drukne, hva er best: bygge et høyt gjerde, eller lære dem å svømme?

Det beste er å kjøpe låsbart lokk! ;)

Skrevet

Mmmm

Intressant.

Man skulle kunne anta det.

Skrevet

Jo, men vil du som kvinne velge innskrenket frihet og undertrykkelse, hvis det _kanskje_ kan minke faren for dette?

Forøvrig finnes det ikke pålitelige statistikker over voldtekter og kvinnemishandling fra muslimske land. Så å di at undertrykkelsen der faktisk hjelper på slikt er i beste fall en påstand man ikke har belegg for.

"........................................"

Gjest Persille
Skrevet

Jo, men vil du som kvinne velge innskrenket frihet og undertrykkelse, hvis det _kanskje_ kan minke faren for dette?

Forøvrig finnes det ikke pålitelige statistikker over voldtekter og kvinnemishandling fra muslimske land. Så å di at undertrykkelsen der faktisk hjelper på slikt er i beste fall en påstand man ikke har belegg for.

Jeg sa ikke det :)

Jeg sa at kvinner i uminnelige tider har måtte lide for menns laster/idioti/manglende kontroll - take your pick.

Det er sånn i alle aspekter av livet, en realitet vi ikke kommer unna.

Og nei, jeg ville ikke valgt det for å unngå voldtekt - jeg hadde bevæpnet meg om jeg følte det var en umiddelbar fare, og ikke vært redd for å benytte meg av det.

Skrevet

Jeg sa at kvinner i uminnelige tider har måtte lide for menns laster/idioti/manglende kontroll - take your pick.

Og nei, jeg ville ikke valgt det for å unngå voldtekt - jeg hadde bevæpnet meg om jeg følte det var en umiddelbar fare, og ikke vært redd for å benytte meg av det.

ja, litt svovelsyre på kølla gjør susen :-) *ond*

Skrevet

Nei, jeg vet at du ikke sa det. Jeg bare spurte, i anledning temaet :-)

Og jeg er selvfølgelig enig i dette med kvinner under menn opp gjennom historien. Men i vår del av verden er vi jo ihvertfall på riktig vei, i motsetning til i islamsk kultur.

Gjest Persille
Skrevet

Nei, jeg vet at du ikke sa det. Jeg bare spurte, i anledning temaet :-)

Og jeg er selvfølgelig enig i dette med kvinner under menn opp gjennom historien. Men i vår del av verden er vi jo ihvertfall på riktig vei, i motsetning til i islamsk kultur.

Aha :)

Men jeg ville ikke valgt undertrykkelse fremfor sikkerhet - det har blitt prøvd før og funker ikke likevel.

Skrevet

De lærte sikkert av Muhammed som gifta seg med en 9-åring.

Profet?? Pøh! Tilbaksestående idiot!

Skrevet

Det beste er å kjøpe låsbart lokk! ;)

Kyskhetsbelte?

Med varme i, sånn at de brenner kjeften av seg?

Skrevet

Aha :)

Men jeg ville ikke valgt undertrykkelse fremfor sikkerhet - det har blitt prøvd før og funker ikke likevel.

Jo mer undertrykt man blir, jo mer hjelpeløs er man. Og jo mer hjelpeløs man er, jo lettere blir man misbrukt og utsatt for vold, ikke sant?

'Skjermingen' av kvinner virker motsatt, siden den medfører at damer får lav sosial status gir det mindre konsekvenser om de blir misbrukt.

Hvis ikke en mann finner på at det reflekterer hans ære da, det blir noe annet. Men da er det en forbrytelse mot ham selv, ikke mot kvinnen.

Sant?

Den beste beskyttelsen mot misbruk er jevnbyrdighet - sosialt, religiøst, økonomisk, you name it.

Skrevet

De lærte sikkert av Muhammed som gifta seg med en 9-åring.

Profet?? Pøh! Tilbaksestående idiot!

Det er det mange som sier, men det er et problem: profeten er død. Muslimene lever i dag, og det er det som muslimer sier og gjør i dag som er islam.

Islam påbyr ikke slør for kvinner. Men luslimsk kultur i dag gjør det likevel. Da står det en gjeng og sier: islam påbyr det ikke, men vi gjør det likevel. Eller en annen gruppe sier: vi gjør det for å beskytte kvinnene (mot menn). Til og med kvinnene sier at de ønsker å bli beskyttet mot menn og menns blikk. De opplever at emnn ser på dem som noe plagsomt.

Hvem har fortalt eller pålagt kvinnene å syns at menn er plagsomme? Hvorfor er mennene plagsomme?

Gjest Persille
Skrevet

Jo mer undertrykt man blir, jo mer hjelpeløs er man. Og jo mer hjelpeløs man er, jo lettere blir man misbrukt og utsatt for vold, ikke sant?

'Skjermingen' av kvinner virker motsatt, siden den medfører at damer får lav sosial status gir det mindre konsekvenser om de blir misbrukt.

Hvis ikke en mann finner på at det reflekterer hans ære da, det blir noe annet. Men da er det en forbrytelse mot ham selv, ikke mot kvinnen.

Sant?

Den beste beskyttelsen mot misbruk er jevnbyrdighet - sosialt, religiøst, økonomisk, you name it.

Sant :)

Skrevet

Det er det mange som sier, men det er et problem: profeten er død. Muslimene lever i dag, og det er det som muslimer sier og gjør i dag som er islam.

Islam påbyr ikke slør for kvinner. Men luslimsk kultur i dag gjør det likevel. Da står det en gjeng og sier: islam påbyr det ikke, men vi gjør det likevel. Eller en annen gruppe sier: vi gjør det for å beskytte kvinnene (mot menn). Til og med kvinnene sier at de ønsker å bli beskyttet mot menn og menns blikk. De opplever at emnn ser på dem som noe plagsomt.

Hvem har fortalt eller pålagt kvinnene å syns at menn er plagsomme? Hvorfor er mennene plagsomme?

Kvinner som har vært på ferie i bl.a. Tyrkia kan skrive under på at mennene der er plagsomme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...