Gå til innhold

er det vanlig å ta med mat hjem fra restauranter?

Anbefalte innlegg

Gjest Kristiina
Skrevet

Nå går ikke jeg så fryktelig mye på restaurant pga stramt budsjett. En venn av meg spurte om å få ta med mat hjem fra restauranten. Jeg synes det var litt rart. Men kanskje det er vanlig?.

Og hvor mye tips bør en gi for denne tjenesten?

Skrevet

Det var ihvertfall helt vanlig da jeg bodde i usa for ca 15 år siden å be om en "doggy bag" hvis man ikke spiste opp all maten på restaurant.

Har ikke opplevd det her hjemme, men jeg er ikke forbauset hvis skikken har kommet hit nå...

Skrevet

Har sett at noen tar med pizzaen sin hjem når de ikke spiser opp.

Personlig synes jeg det ser utrolig dumt og smålig ut.

Skrevet

tenk på de stakkars barna i afrika

Skrevet

Men akkurat pizza er jo så enkelt å ta med i en serviett eller pose, og så godt kald dagen etter da. Og _smålig_? Det er vel ingen andre som skal ha den pizzan, den blir kastet får jeg håpe?

annen mat fra restaurant har jeg aldri kommet på å ta med, det blir vel ikke så mye rester vanligvis...

Skrevet

På ikke huskeå ha tatt mat med hjem, bortsett fra uåpnet smørpakke. Et sted hvor en gjeng pensjonister pleier spise (ikke akkurat restaurant) er det helt vanlig at de tar med seg matboks, som de har resene oppi. I sommer var det noen ganger lov å ete så mye man ville (selvforsyning) til en fast pris; da var det noen som tok med seg store kjøttstykker hjem. Det syntes jeg ikke var ok.

Skrevet

Vi bestiller bestandig medium pizza til guttungen når vi er på restaurant for det er det eneste han vil ha.

Han spiser jo ikke opp hele pizzaen, så ofte har vi blitt spurt om vi vil ha med pizzaen hjem og kelneren har hentet pizza eske og dandert pizzaen i esken.

Skrevet

Jeg har aldri gjort det, men har sett folk som har puttet et pizzastykke el lign med seg. Egentlig burde det vel være greit, for du har jo betalt for maten

Skrevet

Hender jeg tar med resten av pizzaen slik at minstemann får litt også.

Ellers så spiser jeg ganske mye så det er sjelden det blir noe igjen, men jeg tror ikke jeg hadde tatt det med uansett.

Skrevet

Har opplevd det i Sverige - på pizzarestaurant - de bare pakket inn det vi ikke spiste opp og ga oss :)

Gjest servitrisen
Skrevet

Jeg jobber på Peppes Pizza, og der er det veldig vanlig at gjestene spør om å få med seg resten av pizzaen hjem hvis de ikke orker å spise alt.

Og hvorfor ikke egentlig? Pizza er jo helt supert som nattmat eller kald lunsj dagen etterpå, og når man først har betalt over 200 kroner for en pizza er det jamen ikke noe vits i å kaste halvparten ;)

Skrevet

I Norge er det uvanlig og jeg tror det blir ansett som gnient eller grådig. Dessverre. I USA er det helt vanlig, det kalles "doggie bag", og jeg mener det skulle bare mangle, når man har betalt for maten.

Skrevet

tenk på de stakkars barna i afrika

Ja, skal vi tenke på dem i denne situasjonen så burde vi ikke gått på restauranten i første omgang, men heller sendt pengene til u-hjelp.

Skrevet

Jeg tar med pizza hjem hvis jeg ikke orker alt. Når vi er mette på pleier servitøren som regel å spørre om vi vil ha med resten hjem når de kommer for å rydde av bordet. Jeg syns ikke det er smålig eller rart. Men annen mat tar jeg ikke med, men det spør de aldri om heller. Er vel kanskje litt merkeligere å ta med et lite kjøttstykke eller en liten kyllingbit hjem med det som er igjen av ris eller poteter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...