Gjest La-meg-slippe-nå Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Jeg skal prøve å være kort: Jeg er 14 uker på vei, og klarer ikke å føle noe for barnet jeg bærer. Jeg har vært gravid to ganger tidligere, og har følt en fantastisk nærhet til fosteret med én gang jeg har funnet ut at jeg var gravid. Jeg har følt denne nærheten og kontakten, og vært veldig glad i det lille livet gjennom hele svangerskapet begge gangene. Jeg har lest uendelig mange bøker om svangerskap og fødsel, og dette er et emne som alltid har interessert meg veldig, og som jeg kan mye om. Nå er jeg altså gravid igjen, etter å ha strevd med det i fire år. Jeg fikk til slutt hjelp av hormonkur som stimulerte eggløsningen. Jeg føler meg helt følelseskald, og er nesten helt likegyldig til det jeg har i magen. Jeg kan ikke forstå at jeg, som er så følsom, spesielt overfor slike ting, og som elsker ungene mine over alt på jord kan være gravid uten å være glad i barnet mitt. Jeg har tenkt på om dette kan tyde på at det er noe alvorlig galt med barnet, siden jeg ikke "oppnår kontakt," men jeg tror ikke dette kommer av at jeg er så redd for å få et annerledes barn, for det er jeg faktisk ikke. Jeg har også tenkt på to andre mulige årsaker. Det ene er at jeg har ønsket dette barnet så sterkt over lang tid, at jeg på en måte ikke klarer å tro på at jeg er gravid, og "fortrenger" det, og distanserer meg fra det hele, for det er "for godt til å være sant." Det andre jeg har lurt på om kan være årsaken er at i begge mine andre svangerskap har jeg hatt en utrolig sterk følelse av å vite kjønnet til barnet hele tiden under svangerskapet. Dette følte jeg så sterkt at jeg faktisk var helt sikker på hva jeg kom til å få. Det første barnet mitt er en gutt, og jeg hadde det veldig vondt da jeg gikk gravid med ham. Jeg ble voldtatt og mishandlet, både fysisk og psykisk av barnefaren, og har i ettertid veldig vanskelig for å huske noe særlig annet fra svangerskapet enn denne sterke nærheten og kjærligheten til barnet mitt. Jeg har nå en vag følelse av at jeg igjen er gravid med en gutt. Jeg har tenkt på om jeg kanskje fortrenger følelsene mine for å beskytte meg mot å "gjenoppleve" tiden da jeg gikk gravid med sønnen min. Jeg føler meg grusom og kald, som kan gå gravid og ikke bry meg om babyen. Jeg vet jo at det er mange som har motstridende følelser under svangerskapet, og at det er normalt både å føle seg uskikket som mor, og til og med angre på at én i det hele tatt har blitt gravid, men dette er liksom noe helt annet, og det er absolutt ikke "meg". Jeg tar ultralyd hver fjerde uke, så jeg har sett fosteret og vet at det er der, men likevel er jeg nesten overbevist om at det må være dødt, eller at det skal dø, og at det derfor ikke er "meningen" at jeg skal knytte det til meg. På neste ultralydundersøkelse om en uke skal jeg be om å få utskrift av et bilde av babyen, sånn at jeg kan få et "bevis" med meg hjem :-) Kanskje jeg bare er så veldig redd for at den skal dø...jeg vet ikke, men det er veldig vondt å ha det sånn som jeg har det nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24491-mangler-f%C3%B8lelser-for-barnet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tillybitts Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Kjære deg ! Jeg leste om problemet ditt, og syntes det hørtes så vondt ut å ha det sånn. Jeg følte jeg måtte skrive noen ord til deg. Jeg er også gravid, men er 43 år gammel, hadde ikke planlagt å bli gravid nå.Og hadde også litt motstrebende tanker i starten. Jeg lurte på, når jeg lest om det første svangerskapet ditt, om det kanskje er en beskyttelsesmekanisme i underbevisstheten din, som er trådt i kraft her. Du har kanskje så vonde følelser fremdeles, som du ikke har fått bearbeidet helt, at det er derfor noe "stenger av". Ta kontakt med en lege du har tillit til, eller en jordmor der du bor,- de vet om ikke annet, så iallfall hvem du kan snakke med,- for jeg tror du trenger å få snakke om dette, for å få det bedre. Håper du får en god påske. Oppmuntringsklem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24491-mangler-f%C3%B8lelser-for-barnet/#findComment-102641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knotten Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Jeg er på ingen måte en viter på området, annet enn i kraft av å være gravid for annen gang. Jeg kjenner igjen følelsen fra forrige svangerskap - og jeg har samme følelsen nå, 9 uker på vei. For meg bunner det rett og slett i redselen for å miste dette barnet jeg bærer. Barnet som jeg allerede har de sterkeste følelser for! Jeg tør ikke egentlig kjenne på disse sterke og gode følelsene. Forsøker å la dagene gå mens jeg verken frykter eller gleder meg for mye. Hver dag er jeg en dag nærmere målet ) Selv er jeg, som du, en følelsesperson. Jeg er uendelig glad i barn, og jeg kunne umulig ha større kjærlighet for nummer en enn jeg har. Heldigvis slapp frykten gradvis taket i forrige svangerskap, og jo lenger jeg kom, jo lenger turte jeg å slippe gleden løs. Jeg er sikker på at det blir likt denne gangen, for dette barnet er, som sin bror, sterkt ønsket ) Flere av mine venninner har følt på samme måten i deres svangerskap - og jeg er trygg på at det er en helt normal følelse! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24491-mangler-f%C3%B8lelser-for-barnet/#findComment-102704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Jag har stor förståelse för att du upplever det jobbigt att inte ännu känna närhet till ditt barn, när du har kunnat att gjöra det vid de andra graviditeterna. Du har många funderingar och kan fint sätta ord på dem, det är viktigt i din fortsatta bearbetning av detta. Under graviditeten är det kanske den tid i livet, som man som mest tänker tillbaka på livet och även funderar mycket på framtiden-samtidigt som man lever mycket strakt i nuet. Många tänker mycket på sin barndom och känslor av trygghet, värme men också svåra minnen som man trott vara bortglömda, kan dyka upp. Det är också mycket vanligt att man under den första tiden av graviditeten är labil och svänger i humöret från den ena ytterligheten till den andra. Det viktigaste under denna perioden är att man har någon närstående att prata med om sina tankar och funderingar. Om du inte har det, så tycker jag att du skall ta kontakt med en fagperson, jordmor, doktor eller psykolog, som kan vägleda dig. Att inte känna någon glädje för sitt ofödda barn, är vanligt under den första delen av graviditetn. Många tycker att allt är overkligt och vågar inte tro att detta skall gå bra. Varför du har reagerat så här under denna gravditeten, är inte lätt att veta men du har själv flera olika teorier som kan stämma. Jag hoppas och tror att du eftervart kan börja att glädja dig över denna gravditeten. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24491-mangler-f%C3%B8lelser-for-barnet/#findComment-102710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.