Gå til innhold

Ansettelse-prøvetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg og fortelle meg hva som er normalt?

I litt over et år har jeg jobbet i en liten bedrift på timebasis. Dvs jeg har hatt mine faste dager/timer å jobbe på gjennom ett helt år,men ingen arbeidskontrakt.

Nå har jeg fått en større stilling/fast og har bedt om arbeidskontrakt.

Det har jeg fått-men jammen står det ikke å lese at jeg har tre måneders prøvetid??

Jeg har jo jobbet der i over ett år?! Stått på som bare rakkern og tatt andre sine timer i tillegg til mine når det har vært ekstra behov.....

Blir faktisk litt småforbanna og lurer på om dette er nødvendig?

Jeg har søkt i arbeidsmiljøloven men ble ikke klokere.Men vet at ifra forrige jobb at vikarer som jobbet fast uten noen form for avtale og som hadde jobbet mere enn ett år hadde krav på fast stilling.

Ikke noen stor sak for meg,og ikke skal jeg lage noe nummer ut av det.Men som sagt litt irritert fordi at jeg plutselig skal ha tre måneders prøvetid etter å ha vært der i 14 mnd.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1157661806' post='3279465]

Er det ikke vanlig med et halvt år da?

Uansett om det er vanlig med et halvt års prøvetid eller ei-så synest jeg det er urimelig siden jeg allerede har hatt mine faste timer i 14 mnd at jeg nå plutselig skal ha 3 mnd prøvetid.Bare fordi ansettelsen skal formaliteres.

Men kanskje det det er vanlig og bare jeg som driver med flisespikkeri;-)

Skrevet

Det er nok vanlig. Det er ofte standard arbeidskontrakter som angir dette:)

Skrevet

Uansett om det er vanlig med et halvt års prøvetid eller ei-så synest jeg det er urimelig siden jeg allerede har hatt mine faste timer i 14 mnd at jeg nå plutselig skal ha 3 mnd prøvetid.Bare fordi ansettelsen skal formaliteres.

Men kanskje det det er vanlig og bare jeg som driver med flisespikkeri;-)

Men vet du, ifølge fagforeningen min så må arbeidsgiver ha særskilt gode grunner for å skulle si opp noen etter endt prøvetid. Det er ikke bare å si opp liksom.

Så du trenger nok ikke være så engstelig. Kontakt fagforeningen din (du er vel organisert håper jeg?!) så er du sikker.

Gjest også på prøve
Skrevet

Det er vanlig med prøvetid ja.

Jeg har opplevd det flere ganger, etter å kommet inn i bedrifter via vikarbyrå, for så å bli ansatt.

Det er vel vanlig å operere med 6 mnd og 3 mnd prøvetid.

Her som jeg er nå, var jeg først innleid i 6 mnd, så ble jeg ansatt med 3 mnd prøvetid.

En annen plass var jeg innleid i 1 år, for så å ha 6 mnd prøvetid.

Det er nok bare en formalitet, tror du kan føle deg rimelig trygg, for det skal mye til for å si opp noen i prøvetiden.

Du har uansett mye større oppsigelsesvern nå, enn om du bare hadde gått på kontrakt. Og 3 mnd er jo ikke lenge.

Gjest Persille
Skrevet

Der hvor jeg er ansatt så opererer de med prøvetid når man bytter avdeling og arb.oppgaver innen firmaet også - dette fordi du kanskje ikke passer i den jobben osv.

Så det er ganske vanlig har jeg inntrykk av.

Skrevet

Der hvor jeg er ansatt så opererer de med prøvetid når man bytter avdeling og arb.oppgaver innen firmaet også - dette fordi du kanskje ikke passer i den jobben osv.

Så det er ganske vanlig har jeg inntrykk av.

Ja det er nok vanlig sikkert.Jeg skal gjøre den samme jobben-men med arbeidsavtale og fast ansettelse.Ble bare en smule sur....men jeg er over det nå;-)

Gjest begge sider
Skrevet

Prøvetid gir arbeidstaker rettigheter også, som at du kan ha kortere oppsigelsestid, at du kan be om at lønnen revurderes når du har vist hva slags jobb du har gjort de første månedene (før prøvetidens utløp) osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...