Gå til innhold

Flytte i "kollektiv" eller ikke???

Anbefalte innlegg

Gjest sol etter regn
Skrevet

Hjelp meg å tenke litt da dere... :)

Har kommet opp i et litt kinkig dilemma.....

Jeg har en sønn på 12 år. Vi skal flytte til en annen kant av landet neste år. I sommer foreslo en veninne (som jeg ikke var såååååå veldig nær venn med da) at kanskje vi skulle flytte sammen. Hun har to gutter, 9 og 12. Jeg var positiv... men det var jo bare på ide-planet.

Så gikk det noen uker, og hun tok det opp igjen. Tanken hadde modnet i oss begge, og vi var fremdeles veldig positive. Nå ble det litt mer seriøst snakket om. =) Vi har vært mye sammen og blitt godt kjent. Begge er runde/romslige typer, med god slingringsmonn, og tror denne typen boform kan passe oss. Så har vi kommet mer og mer på banen, og mer eller mindre bestemt oss for å flytte sammen. Og begynt å glede oss!

Det er mange positive elementer ved å bo flere sammen. Har bodd alene i 12 år, og det er så JÆVLIG ensomt! Hver kveld blir man jo sittende mer eller mindre alene, og om man vil snakke med noen, så er det telefon man må ty til. Ellers er det tv, husarbeid, nettet eller en bok....... K J E D E L I G i lengden! Og ensomt.... Ganske trist liv igrunnen.. :(

Hos henne skal jeg betale iallefall halvparten av den husleia jeg har nå, kanskje mindre. Husleia jeg har nå er for DRØY for meg. Jeg har ALDRI anledning til å spare ei krone, eller legge av til kriselager. Det er krise hver måned. Denne mnd har jeg ca 1000 kr igjen til slutten av mnd, og har mange ubetalte regninger som venter.... Det går rett og slett ikke rundt!

Jeg ringte til husverten, og forklarte situasjonen, og spurte (freidig som faen) om det kunne være en sjans for at de kunne redusere husleien. Det var det ikke. Hadde ikke regnet med det, så klart.... Sjansen var jo minimal. Men jeg tenkte jeg kunne iallefall spørre, så hadde jeg iallefall prøvd alle muligheter.

Når man bor sammen, så har man selskapet da.. Bare det å ha noen å spise frokost sammen med. Eller shoppe med. Eller le med, eller gråte med. Noen som er der når ungene kommer hjem... blablabla... Det frister så utroooolig!!! Vi har planer om å pusse opp, og har tenkt ut praktiske løsninger på bosituasjonen osv. osv. Vi hadde sagt til ungene at NÅ er det 100% sikkert, og jubelen stod i taket... De gleder seg like mye som oss voksne, og alt er bare fryd og gammen.

SÅ kommer husverten i kveld...... De har snakket sammen, og bestemt seg for å høre med meg om jeg kan tenke meg å bo her et år til, for den prisen jeg antydet i telefonen.......(altså halve husleia og vel så det). De ("barna" til hun som eier huset) har tenkt å selge det neste år, og orker ikke styret med å gjøre opp boet nå og orker ikke tanken på å få inn nye folk for en så kort periode (1 år). De vil ha stabile folk i huset, og ber meg nesten på sine knær om å bli... Jeg kan "omtrent" bestemme leieprisen selv...

BAH!!!!!!!

Hva gjør jeg?? :(

Tusen takk for innspill......

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Velouria

4

• flisa

3

• bouenas

3

• Gemini

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest sol etter regn
Skrevet

Jeg hadde flyttet i kollektivet. Fuck husverten ;)

Puh.. :P

Er jo det jeg har mest lyst til da... Men, så er det alt flyttestyret...

Har bodd her i 4 år, og man samler jo opp all slags rask i løpet av kort tid...

Og siden jeg skal flytte igjen til sommeren....

Skrevet

Jeg så ikke at dere skulle flytte igjen så fort, sorry. Nei da tror jeg kanskje jeg hadde blitt, flytting er pes.

Men på den annen side, da får du jo tatt alt rotet nå i stedet for når dere skal flytte til en helt annen kant av landet, det er sikkert mye mer pes, eller?

Gjest sol etter regn
Skrevet

Jeg så ikke at dere skulle flytte igjen så fort, sorry. Nei da tror jeg kanskje jeg hadde blitt, flytting er pes.

Men på den annen side, da får du jo tatt alt rotet nå i stedet for når dere skal flytte til en helt annen kant av landet, det er sikkert mye mer pes, eller?

Hehe.. ja, det er jo en fordel det da...

Dessuten; mesteparten av tingene mine skal stå i garasjen hennes. I bokser. Trenger da ikke alt mulig crap i det daglige. Så da er det bare å laste det inn i ventende flyttebil om et år..... :)

Skrevet

Du vektlegger ensomheten ved å bo slik du bor i dag. Det blir jo ikke noe bedre hvis du blir boende, selv om økonomien blir romsligere?

Og så er det det at du har bestemt deg, lovet både venninnen og ikke minst barna at nå er dette 100% sikkert. Det ville nok veid langt tyngre hos meg enn det meste annet.

Skrevet

Hehe.. ja, det er jo en fordel det da...

Dessuten; mesteparten av tingene mine skal stå i garasjen hennes. I bokser. Trenger da ikke alt mulig crap i det daglige. Så da er det bare å laste det inn i ventende flyttebil om et år..... :)

Nemlig. Også får du god flytte og ryddehjelp i henne både nå og til neste år og alle trenger flyttehjelp. Tingene du ikke skal ha selger du på Finn e.l så tjener du noen kroner på brukelige ting dere ikke trenger lenger og som du sannsynligvis ville kastet eller gitt bort om dere ikke flytter til henne først ;)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Du vektlegger ensomheten ved å bo slik du bor i dag. Det blir jo ikke noe bedre hvis du blir boende, selv om økonomien blir romsligere?

Og så er det det at du har bestemt deg, lovet både venninnen og ikke minst barna at nå er dette 100% sikkert. Det ville nok veid langt tyngre hos meg enn det meste annet.

Tusen takk for svar.

Det er det jeg kjenner inni meg også, at det med økonomien blir jo ett fett, om jeg skal betale samme leie både her og der.

Så da er det de andre argumentene som står igjen.... Som jeg egentlig ikke har tenkt så mye på før vi tok avgjørelsen om å flytte sammen. Først da kjente jeg hvor godt det skulle bli med selskap. Skremmende også så klart, men mest godt.... Og så trenger jeg en forandring! :)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Nemlig. Også får du god flytte og ryddehjelp i henne både nå og til neste år og alle trenger flyttehjelp. Tingene du ikke skal ha selger du på Finn e.l så tjener du noen kroner på brukelige ting dere ikke trenger lenger og som du sannsynligvis ville kastet eller gitt bort om dere ikke flytter til henne først ;)

hmmm... jeg er nok ikke så veldig usikker likevel. Argumentene dine faller i meget god jord hos meg nå. ;)

Og argumentet til Gemini - ensomheten forsvinner jo ikke selv om økonomien blir bedre..

Kanskje det er på tide med litt forandring! :)

Skrevet

Du flytter, hvis prosessen og idéen har kommet så langt. Det husverten tilbyr deg, fordi h*n selv trenger det, er kun ett år til. Det er ikke lenge. Og så må du ut. Hvis toget da er gått for den andre løsningen, så sitter du tilbake på bar bakke igjen.

".........................................."

Gjest sol etter regn
Skrevet

Du flytter, hvis prosessen og idéen har kommet så langt. Det husverten tilbyr deg, fordi h*n selv trenger det, er kun ett år til. Det er ikke lenge. Og så må du ut. Hvis toget da er gått for den andre løsningen, så sitter du tilbake på bar bakke igjen.

".........................................."

Takk for svar.

Jeg skal uansett bare bo her i 1 år, pga at jeg skal flytte til en annen kant av landet neste sommer.. Sånn sett passer det jo greit...

Men du har rett. Hadde det ikke vært fordi at det passer DEM bra at jeg fortsatt bor her, så hadde aldri tilbudet kommet på bordet.... :)

Skrevet

Takk for svar.

Jeg skal uansett bare bo her i 1 år, pga at jeg skal flytte til en annen kant av landet neste sommer.. Sånn sett passer det jo greit...

Men du har rett. Hadde det ikke vært fordi at det passer DEM bra at jeg fortsatt bor her, så hadde aldri tilbudet kommet på bordet.... :)

Stol aldri på en husvert. De er å betrakte som Fienden :-)

"........................................"

Gjest sol etter regn
Skrevet

Stol aldri på en husvert. De er å betrakte som Fienden :-)

"........................................"

Hehe...

Jeg har nok en tendens til å stole alt for mye på folk, og generelt legge mer i ting/forhold enn andre rundt meg gjør. Så da skal jeg kanskje begynne å øve meg på det motsatte - nuh!

Gjest MilleBilla
Skrevet

Jeg ville flyttet i kollektivet, men jeg kan også godt forstå at du kvier deg p.g.a. alt stresset som flytting nå engang fører med seg. Men du nevner jo ensomheten ved å bo alene, og om du velger kollektiv-løsningen, så er jo allikevel leia like lav som det huseieren nå tilbyr deg, ettersom jeg forstå. Derfor kommer vel alt ned til stresset med flytting, siden du skal flytte igjen om ett år. Men kan du ikke få noen til å hjelpe deg, og så ta noen skikkelige tak noen dager, så er det gjort! Tenk hvor deilig det blir da! Er jo en god mulighet til å prøve ut en interessant bo-ordning, og for ungene er det sikkert kjempe-stas.

Så..mitt råd er at du skal go for it.

Gjest MilleBilla
Skrevet

Jeg ville flyttet i kollektivet, men jeg kan også godt forstå at du kvier deg p.g.a. alt stresset som flytting nå engang fører med seg. Men du nevner jo ensomheten ved å bo alene, og om du velger kollektiv-løsningen, så er jo allikevel leia like lav som det huseieren nå tilbyr deg, ettersom jeg forstå. Derfor kommer vel alt ned til stresset med flytting, siden du skal flytte igjen om ett år. Men kan du ikke få noen til å hjelpe deg, og så ta noen skikkelige tak noen dager, så er det gjort! Tenk hvor deilig det blir da! Er jo en god mulighet til å prøve ut en interessant bo-ordning, og for ungene er det sikkert kjempe-stas.

Så..mitt råd er at du skal go for it.

Det er forresten sant som andre sier her, at om du flytter nå, selv om du også skal flytte om ett år, så blir du faktisk kvitt mye rot og skrot, og kan bedre ha oversikt neste år når du flytter.

Jeg har flyttet mange ganger, og opplever ofte at jeg tross alt får rensket skikkelig opp i gammelt skrot hver gang, og det kan ikke gjøres ofte nok.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Det er forresten sant som andre sier her, at om du flytter nå, selv om du også skal flytte om ett år, så blir du faktisk kvitt mye rot og skrot, og kan bedre ha oversikt neste år når du flytter.

Jeg har flyttet mange ganger, og opplever ofte at jeg tross alt får rensket skikkelig opp i gammelt skrot hver gang, og det kan ikke gjøres ofte nok.

Takk for svar.

Jeg heller mer og mer mot kollektivet! :)

Glemte å skrive i hovedinnlegget at jeg har 3 mnd's oppsigelsestid. Jeg har bedt om å få flytte tidligere, uten å bli trukket i depositum... Om jeg flytter nå, kan det godt hende husverten ikke er så velvillige lenger.. Har ikke råd til å miste så mye penger... Vel vel. Får vel bare snakke med dem. :)

Skrevet

Jeg ville helt klart valgt å ha flytta sammen med venninna nå.

Sannsynligheten for at dere kommer til å få det fint sammen er stor. Det blir mest sannsynlig et trivelig år med godt selskap, både for deg og gutten din. Og skulle det begynne å skjære seg litt over tid, så har sannsynligvis det året allerede nesten gått før dere kommer så langt.

Uten tvil - flytt nå.

(Selv om du må gjennom en flytteprossess allerede om et år igjen, så må du enten nå eller da ta den store jobben med å sortere ut hva du skal ha med deg, og hva du skal kvitte deg med. Den tar du likegodt nå.)

Lykke til med valget.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Jeg ville helt klart valgt å ha flytta sammen med venninna nå.

Sannsynligheten for at dere kommer til å få det fint sammen er stor. Det blir mest sannsynlig et trivelig år med godt selskap, både for deg og gutten din. Og skulle det begynne å skjære seg litt over tid, så har sannsynligvis det året allerede nesten gått før dere kommer så langt.

Uten tvil - flytt nå.

(Selv om du må gjennom en flytteprossess allerede om et år igjen, så må du enten nå eller da ta den store jobben med å sortere ut hva du skal ha med deg, og hva du skal kvitte deg med. Den tar du likegodt nå.)

Lykke til med valget.

Tusen takk for svar!

"alle" rundt meg anbefaler det stikk motsatte, så jeg trenger å høre at kollektivet er det riktige.. hehe. For det er det jeg har mest lyst til, og kjenner inni meg er riktigst.

Jeg skylder ikke husverten noenting, selv om jeg godt kunne bodd her for å være snill. Men når jeg er så godt i gang med prosessen mentalt, så er det SKIKKELIG kjipt å gå tilbake til å tenke at jeg skal bo her et år til.... :-S

Gjest sol etter regn
Skrevet

ps. tusen takk for sårt trengte innspill! :)

Skrevet

Du gjør akkurat det du har lyst til uten å ta hensyn til husverten din hvertfall. Du har lov å følge egne ønsker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...