Gå til innhold

Sympati med tiltalte

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse dager er det rettsak mot en ungdom som var sjåfør da bilen med tre ungdommer krasjet i en tunnel sør for Trondheim. Sjåføren kom uskadd fra ulykken, men en av passasjerene, bileieren, døde. Samt at hans kjæreste ble lam fra halsen og ned.

Ulykkesbilen var ulovlig senket og hadde svært dårlige dekk. Ungdommene hadde vært i Fredrikstad og farten hadde vært høy det meste av vegen. Tiltalte var sjåfør på hjemvegen og bileieren kjørte nedover, hvor det ble filmet på mobil at de kjørte 220 km/t. Vitne som hadde gått av like før ulykken sier at passasjerene hadde vært med på å oppfordre til å kjøre fort. Bilfører hevder at bilfører oppfordret til aggresiv kjøring og å ta igjen forankjørende bil like før det smalt.

Det jeg spekulerer på i denne saken, er at jenta, som ble lam fra halsen og ned, er bitter på han som kjørte. Indirekte er hun selv skyld i sin skjebne, da hun i flere ti-talls mil har vært passasjer i en bil hvor farten har vært meget høy.

Det er ikke slik at jeg syns bilføreren er uskyldig. Jeg mener han bør ta ansvar for det han har gjort, men at han skal behøve å leve med slik bitterhet i mot seg, syns jeg ikke er rettferdig.

Denne saken er ikke enestående med denne problemstillingen. Må vi alltid finne en syndebukk for våre negative opplevelser og plager? Det jeg lurer på om det er bare meg som får dette inntrykket når jeg leser om slike saker.

Skrevet

Godt mulig jeg har misforstått her, men satt ikke jenta og den avdøde i samme bil? Altså den bilen som ble påkjørt, ikke den bilen som råkjørte og punkterte?

Skrevet

Godt mulig jeg har misforstått her, men satt ikke jenta og den avdøde i samme bil? Altså den bilen som ble påkjørt, ikke den bilen som råkjørte og punkterte?

Da har jeg misforstått. Jeg forstod det slik at jenta og avdøde var i den bilen som forårsaket ulykken, og at bilen tilhørte avdøde.

Om det er slik at avdøde og den skadde satt i den bilen som ble påkjørt, så skjønner jeg bedre at hun er bitter.

Jeg får lese stykket en gang til. :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg tror han som døde og hun som ble lam satt i den bilen som råkjørte.

Skrevet

Er det henne som ble intervjuet i VG eller Dagbladet for to-tre uker siden?

Da sto det at hun lå og sov i baksetet.

Og ingen i bilen hadde bilbelte på seg heller....

Skrevet

Jeg tror han som døde og hun som ble lam satt i den bilen som råkjørte.

Dere har rett, begge to satt i bilen som råkjørte og det ser ut til at det var den avdøde bileieren (som ikke satt bak rattet da) som hadde bedt føreren om å gasse på for å ta igjen en annen bil.

Skrevet

Da har jeg misforstått. Jeg forstod det slik at jenta og avdøde var i den bilen som forårsaket ulykken, og at bilen tilhørte avdøde.

Om det er slik at avdøde og den skadde satt i den bilen som ble påkjørt, så skjønner jeg bedre at hun er bitter.

Jeg får lese stykket en gang til. :)

Neida, det er du som har rett. :o)

Skrevet

Neida, det er du som har rett. :o)

Fant ut det jeg også, men måtte lese en gang til for sikkerhetskyld. Lett å trekke for raske slutninger. :)

Skrevet

Fant ut det jeg også, men måtte lese en gang til for sikkerhetskyld. Lett å trekke for raske slutninger. :)

Jeg hadde ikke satt meg så veldig grundig inn i saken, var litt forvirrende med "!bilfører" og "bileier" og hvem som satt i hvilken bil. :o)

Skrevet

Hvis hun lå og sov i bilen, som nevnes, så har hun selvfølgelig all rett til å være bitter, da hun ikke kan ha vært med på å "provosere".

Forøvrig er det nå engang slik at bilførere, ene og alene, har ansvaret for passasjerene i bilen. Det innebærer bl.a å ikke kjøre i 220, selv om passasjerene vil det.

"......................................."

Skrevet

Men jeg skjønner poenget ditt, tror jeg. Hvis man som passasjer har sittet og mast "kjør fortere'a, kom igjen, fortere, fortere", så mister man litt av den moralske retten til å skylde på sjåføren når det så smeller. Selv om sjåføren sitter med ansvaret.

"..........................................."

Skrevet

Enig med Prozak. Bilføreren har naturligvis ansvaret, men sitter man og bæler om at sjåføren skal dra på, blir det for dumt å skrike høyt om bilførerens ansvar når det går galt.

Skrevet

Hvis hun lå og sov i bilen, som nevnes, så har hun selvfølgelig all rett til å være bitter, da hun ikke kan ha vært med på å "provosere".

Forøvrig er det nå engang slik at bilførere, ene og alene, har ansvaret for passasjerene i bilen. Det innebærer bl.a å ikke kjøre i 220, selv om passasjerene vil det.

"......................................."

Selvfølgelig kan en ikke skylde på medpassasjerer at en kjører for fort, tar farlige forbikjøringer o.l. Dette må du som bilfører ta ansvaret for selv.

Det jeg stiller spørsmål til er at når hun som passasjer har vært med frivillig på biltur i over hundre mil, samt har vært med på å oppfordre til større fart, skal bruke bilfører som syndebukk for sin tragiske skjebne. At hun lå og sov i ulykkestidspunktet var bare en tilfeldighet, da farten hadde vært stor på hele turen, også når kjæresten hennes kjørte. Ulykken kunne likeså ha skjedd tidligere.

Jeg kan også forstå at det ikke er enkelt å gi beskjed om at farten og kjøreadferden til en kamerat er uønsket for en som er passasjer, men jeg syns ikke det gir noen rett til å rette bitterheten for sin egen skjebne mot sjåføren i dette tilfellet.

Skrevet

Jeg hadde ikke satt meg så veldig grundig inn i saken, var litt forvirrende med "!bilfører" og "bileier" og hvem som satt i hvilken bil. :o)

Den eneste jeg synes synd på her er kvinnen i den bilen som ble påkjørt!!!

Måte på uforsvarlig kjøring... helt uakseptabelt!!!

Sjåfør burde ha mere vett i huet, både når det gjelder å kjøre i høy hastighet. Og det å bli påvirket av venner.

Har aldri villet kjørt så fort fordi mine venner hadde pushet på...

Kan ikke føle et snev av sympati for tiltalte!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...