Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lykkelig eier av en ny PC :) Men: hvordan gjør jeg dette da: noen nettsider, f.eks. DOL, fyller bare halve skjermen og hele siden blir dermed krympet til halv størrelse. Hvordan får jeg siden til å fylle hele skjermen???

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

16

• citoyen

7

• Logitechmusa

7

• Lillemus

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er på grunn av måten siden er laget på. Det er ikke noe du kan gjøre med det, utover å oppfordre DOL til å legge om til et mer fornuftig design :)

Skrevet

Det er på grunn av måten siden er laget på. Det er ikke noe du kan gjøre med det, utover å oppfordre DOL til å legge om til et mer fornuftig design :)

Hm? Min kjære har Dell og dol ser akkurat likedan ut der som på min pc og pc'n her på jobben og de er ikke Dell.

Skrevet

Hm? Min kjære har Dell og dol ser akkurat likedan ut der som på min pc og pc'n her på jobben og de er ikke Dell.

Men det er jo det jeg sier, at det ikke har noe med Dell eller maskinen å gjøre :)

DOL-sidene er designet med fast bredde, så uansett hvor stor skjerm og høy oppløsning du har vil den ta like mange piksler på skjermen. Det er selvsagt greit nok for små skjermer, men på større skjermer blir det en meningløs liten klump på ene siden av skjermen. DOL kunne i stedet vært designet med dynamisk bredde, slik at størrelsen tilpasset seg størrelsen på nettleservinduet.

Skrevet

Men det er jo det jeg sier, at det ikke har noe med Dell eller maskinen å gjøre :)

DOL-sidene er designet med fast bredde, så uansett hvor stor skjerm og høy oppløsning du har vil den ta like mange piksler på skjermen. Det er selvsagt greit nok for små skjermer, men på større skjermer blir det en meningløs liten klump på ene siden av skjermen. DOL kunne i stedet vært designet med dynamisk bredde, slik at størrelsen tilpasset seg størrelsen på nettleservinduet.

Ah - sånn ja! Nå har vi 17"-skjermer alle sammen og dol fyller hele skjermen i "normal" oppløsning. Hva slags skjermer og oppløsning har dere med problemer da?!

Skrevet

Ah - sånn ja! Nå har vi 17"-skjermer alle sammen og dol fyller hele skjermen i "normal" oppløsning. Hva slags skjermer og oppløsning har dere med problemer da?!

Da har du ikke det *jeg* ville kalle "normal" oppløsning på en 17" :) Men det kommer jo litt an på kvaliteten på skjermen også. Jo skarpere bilde, jo høyere oppløsning kan du ha uten at det blir vanskelig å se.

Jeg har en 20" med 1680x1050, og en 15" med 1920x1200 (ja, du leste rett ;)

Skrevet

Da har du ikke det *jeg* ville kalle "normal" oppløsning på en 17" :) Men det kommer jo litt an på kvaliteten på skjermen også. Jo skarpere bilde, jo høyere oppløsning kan du ha uten at det blir vanskelig å se.

Jeg har en 20" med 1680x1050, og en 15" med 1920x1200 (ja, du leste rett ;)

1024x768 er oppløsningen jeg har overalt. Har jeg høyere oppløsning enn det blir alt så smått at jeg ikke klarer å lese det.

Skrevet

1024x768 er oppløsningen jeg har overalt. Har jeg høyere oppløsning enn det blir alt så smått at jeg ikke klarer å lese det.

1024 på 17" er jo monsterstort...

Skrevet

Det er ikke alltid at dynamisk bredde er den beste løsningen, da. Men DOL er jo ikke så mye å skryte av layoutmessig akkurat.

"......................................."

Skrevet

Heh-heh. 1024 er helt klart det mest vanlige på en 17-tommer.

Skrevet

Passe stort. :o) Det er standard innstilling på våre skrankemaskiner og både kjæresten og jeg har det hjemme også.

Skrevet

Heh-heh. 1024 er helt klart det mest vanlige på en 17-tommer.

Hah! Nemlig. :o) *Lener seg til Prozak og gliser fett og fornøyd*

Skrevet

Det er ikke alltid at dynamisk bredde er den beste løsningen, da. Men DOL er jo ikke så mye å skryte av layoutmessig akkurat.

Det er forsåvidt sant. Men layouten her på DOL kunne hatt mye å vinne på å benytte den bredden som er tilgjengelig. Nå er jo alt trykket sammen på altfor lite plass.

Skrevet

Det er forsåvidt sant. Men layouten her på DOL kunne hatt mye å vinne på å benytte den bredden som er tilgjengelig. Nå er jo alt trykket sammen på altfor lite plass.

Javisst. Men det har jo flere av oss påpekt lenge, til DOLS vedvarende døvhet :-)

"............................................"

Skrevet

Hah! Nemlig. :o) *Lener seg til Prozak og gliser fett og fornøyd*

Stort sett IT-folk som kjører særlig høyere oppløsning. Jeg jobbet sammen med en som kjørte 1900 på en 15-tommers laptop. Det så helt idiotisk ut -:-)

"........................................."

Skrevet

Stort sett IT-folk som kjører særlig høyere oppløsning. Jeg jobbet sammen med en som kjørte 1900 på en 15-tommers laptop. Det så helt idiotisk ut -:-)

Det fungerer så fint atte :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

En skikkelig god 15,4" kjører på 1680x1050, og det går helt fint å lese.

Skrevet

En skikkelig god 15" (min) kjører på 1920x1200, og det går helt fint å lese :)

Skrevet

Jada. Og en skikkelig god 12" kjører 1400. Hvorvidt det går "fint" å lese kommer helt an på den som leser.

Det var uansett ikke det jeg uttalte meg om. Jeg sa at den vanligste 17-tommers oppløsningen er 1024. Dog tenkte jeg på CRT-skjermer, da mesteparten av mitt IT-aktive liv har vært fyllt med disse. LCD-skjermer vil jeg personlig mene passer bedre til 1280. Selv om jeg ikke ser bort i fra at størsteparten av de som er i bruk også kjører på 1024.

Du klarte ikke å la være å prøve å krangle, nei? Selv om du måtte dikte opp noe å krangle på? :-)

Skrevet

En skikkelig god 15" (min) kjører på 1920x1200, og det går helt fint å lese :)

Vent 5-10 år, så kan vi snakkes igjen. Er du heldig, så går det fortsatt fint :-)

"........................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...