Gå til innhold

Er dysleksi medfødt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har en høy grad av arvelighet, så ja, jeg mener definitivt at det er medfødt.

Gjest studerer spesialpedagogikk
Skrevet

Godt spørsmål!

På en måte vil jeg si ja, på en annen måte tja.

Det er i dag stor enighet om at dysleksi skyldes en språkvanske. At det er pga problemer med å skille ulike lyder fra hverandre som gjør at barnet får problemer med å lese og skrive. De har også ofte problemer med kortidshukommelsen, vansker med å huske uttale og lyder.

Det er ofte en stor grad av arvelighet og dysleksi. jeg vil si at man arver visse gener som kan være utslagsgivende for det å lære å lese og skrive, hvis man ikke får god tilrettelagt undervisning.

Men så er det jo heller ikke sånn at alle med språkvansker får diagnosen dysleksi.God forebygging og undervisning kan bidra til at barnet behersker lesing og skriving bra.

At barn av dyslektikere også utvikler dysleksi kan også ha noe med språklig stimulering i hjemmet. hvis barnet ikke har blitt introdusert for bøker i noen stor grad, og foreldrene selv har språkvansker så kan dette virke inn på barnet, og bli en sosial arv.

Skrevet

Godt spørsmål!

Det er i dag stor enighet om at dysleksi skyldes en språkvanske. At det er pga problemer med å skille ulike lyder fra hverandre som gjør at barnet får problemer med å lese og skrive. De har også ofte problemer med kortidshukommelsen, vansker med å huske uttale og lyder.

Det er ofte en stor grad av arvelighet og dysleksi. jeg vil si at man arver visse gener som kan være utslagsgivende for det å lære å lese og skrive, hvis man ikke får god tilrettelagt undervisning.

Men så er det jo heller ikke sånn at alle med språkvansker får diagnosen dysleksi.God forebygging og undervisning kan bidra til at barnet behersker lesing og skriving bra.

At barn av dyslektikere også utvikler dysleksi kan også ha noe med språklig stimulering i hjemmet. hvis barnet ikke har blitt introdusert for bøker i noen stor grad, og foreldrene selv har språkvansker så kan dette virke inn på barnet, og bli en sosial arv.

Men hverken du eller andre svarer jo på spørsmålet. Vedkommende spør jo om det er medfødt, ikke om det er arvelig? Og medfødt det jo selvsagt, er det ikke? Det er ikke sånn at du plutselig, i 5-klasse, utvikler dysleksi?

"........................................"

Skrevet

Godt spørsmål!

Svarer IKKE på spørsmålet, skulle det være.

".........................................."

Skrevet

Ja, det kan det være.

Dette kan man se på hjerneaktivitet hos barn med dysleksi, blant annet.

Må bare kommentere dette med arvelig. Arvelighet kan bare forklares på gruppenivå, ikke for enkeltindivider. Dette skillet er det det mange som misforstår.

Denne artikkelen er nokså bra:

http://www.helsenytt.no/artikler/dysleksi.html

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, jeg tror dysleksi er medfødt. Blandt annet kan dysleksi være en senskade etter en komplisert fødsel.(F.eks i de tilfeller babyen får surstoffmangel).

Skrevet

Det spørs hvem du spør tror jeg. Skrev oppgave om bl.a dysleksi for noen år siden og fikk ganske presentert mange ulike synspunkter fra de ulike fagmiljøene som jobber med dysleksi. F.eks. nevrologer og pedagoger.

Ofte er det medfødt, men det virker som om denne typen problemer kan utvikle seg i de første årene. Da er hjernen mye mer foranderlig enn den er senere.

Skrevet

Det spørs hvem du spør tror jeg. Skrev oppgave om bl.a dysleksi for noen år siden og fikk ganske presentert mange ulike synspunkter fra de ulike fagmiljøene som jobber med dysleksi. F.eks. nevrologer og pedagoger.

Ofte er det medfødt, men det virker som om denne typen problemer kan utvikle seg i de første årene. Da er hjernen mye mer foranderlig enn den er senere.

Ikke et vondt ord om pedagoger, men i spørsmålet om dysleksi er medfødt må man kunne si at fagfolk som jobber med hjernefunksjoner (nevrologer, psykologer, psykiatre etc) har jurisdiksjonen. Der er det enighet om at dysleksi kan være medfødt og er arvelig til en viss grad.

Skrevet

Ikke et vondt ord om pedagoger, men i spørsmålet om dysleksi er medfødt må man kunne si at fagfolk som jobber med hjernefunksjoner (nevrologer, psykologer, psykiatre etc) har jurisdiksjonen. Der er det enighet om at dysleksi kan være medfødt og er arvelig til en viss grad.

Kan ja. Men det er altså også nevrologer og psykologer som snakker om at det kan oppstå slike forandringer i hjernen i de første årene. Men mye tyder vel på at det ofte er medfødt og at det er arv med i bildet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...