Gå til innhold

Ville dere reist til Tyrkia nå?

Anbefalte innlegg

Gjest guatemala
Skrevet

Har kjøpt billett,men vet ikke om jeg tør reise. Får ikke pengene tilbake heller, er så surt å betale 3500 og ikke reise. Har ikke råd til å kjøpe en annen reisemål heller. Skal man ta sjansen da? Det er jo farlig å reise hvorsom helst i verden nå egentlig, men Tyrkia har hatt flere terrorhandlinger i det siste.

Greier ikke å bestemme meg hva jeg skal gjøre. Samboeren vil reise uansett, ta sjansen, men det er jeg som bremser oss litt ned.

Skrevet

Nå hadde jeg aldri - og da mener jeg aldri - bestilt noen ferie til Tyrkia, så jeg er kanskje diskvalifisert i utgangspunktet. En gang i Tyrkia (for snart 15 år siden) er en gang for mye.

Men med tanke på at ytterliggående grupper i Tyrkia flere ganger har uttalt at turister og turist-steder er deres fremste mål, så ville jeg nok også av den grunn valgt å holde meg hjemme.

Skrevet

Nei, jeg ville ikke dratt til Tyrkia nå.

Det må sies at jeg aldri har hatt lyst til å dra til Tyrkia i utgangspunktet, men som Gemini skriver: Disse terroristene er ute etter å ramme turistindistrien i Tyrkia ved å sprenge turister.

Skrevet

Jeg har aldri ønsket å reise på ferie til et muslimsk land, uavhengig av terrorfaren. Har aldri forstått at folk vil det, men men.

Sannsynligheten for å bli rammet er ekstremt liten. Du risikerer mer ved å kjøre bil i Norge.

Men du vil sannsynligvis få en dårlig ferieopplevelse når du går rundt og er redd.

Hadde jeg først kjøpt billettene hadde jeg nok dratt, men med så mye som har skjedd i både Tyrkia og andre muslimske land skjønner jeg ikke at folk bestiller ferieturer dit. Vet det er billig, men likevel.

Gjest guatemala
Skrevet

Nei, jeg ville ikke dratt til Tyrkia nå.

Det må sies at jeg aldri har hatt lyst til å dra til Tyrkia i utgangspunktet, men som Gemini skriver: Disse terroristene er ute etter å ramme turistindistrien i Tyrkia ved å sprenge turister.

Takk for svar. Men uff det er så surt, for vi har ikke vært på ferie i år. Og har gledet oss så lenge til å reise til tyrkia. Får se hva det blir til. det er fortsatt noen dager igjen..

Gjest guatemala
Skrevet

Nå hadde jeg aldri - og da mener jeg aldri - bestilt noen ferie til Tyrkia, så jeg er kanskje diskvalifisert i utgangspunktet. En gang i Tyrkia (for snart 15 år siden) er en gang for mye.

Men med tanke på at ytterliggående grupper i Tyrkia flere ganger har uttalt at turister og turist-steder er deres fremste mål, så ville jeg nok også av den grunn valgt å holde meg hjemme.

Takk for svar. Men uff det er så surt, for vi har ikke vært på ferie i år. Og har gledet oss så lenge til å reise til tyrkia. Får se hva det blir til. det er fortsatt noen dager igjen..

Gjest guatemala
Skrevet

Jeg har aldri ønsket å reise på ferie til et muslimsk land, uavhengig av terrorfaren. Har aldri forstått at folk vil det, men men.

Sannsynligheten for å bli rammet er ekstremt liten. Du risikerer mer ved å kjøre bil i Norge.

Men du vil sannsynligvis få en dårlig ferieopplevelse når du går rundt og er redd.

Hadde jeg først kjøpt billettene hadde jeg nok dratt, men med så mye som har skjedd i både Tyrkia og andre muslimske land skjønner jeg ikke at folk bestiller ferieturer dit. Vet det er billig, men likevel.

Har vært i flere muslimske land, så det har jeg ingen problemer med. Men som du sier, det er dumt å reise på ferie og være redd hele tiden. Det er det som er så dumt. Men vi har ikke vært på ferie i år, og hvis vi ikke reiser, blir det enda mer deprimerende. Vanskelig valg gitt..

Skrevet

Hvis en av dere eller begge skulle være på feil sted til feil tid i ferien, så blir det langt verre enn "surt".

Men selvsagt, statistisk sett er det vel større sjanse for å komme hjem levende og frisk enn det motsatte. Men nei, for meg er Tyrkia uansett uaktuelt.

Jeg vet ikke hvor integrert tyrkiske muslimer er med Al Qaida og øvrige terror-nettverk, har ikke satt meg så mye inn i saken. Men jeg ville nok hatt i bakhodet at det snart er 11. september, og 5 år siden, så kanskje er det noen gærninger som gjerne vil ha en "markering" den dagen...

ostepop1365380989
Skrevet

Jeg var i Tyrkia i juli rett etter at det hadde vært bombing i Antalya. Nå var jeg i Alanya på ferie da, men flyet landet jo i Antalya så jeg var jo innom. Jeg tenkte ikke noe særlig på det før vi dro og heller ikke mens vi var der. Jeg storkosa meg, og jeg hadde reist nå dersom jeg hadde bestilt billetter allerede. Dersom du tror det kommer til å ødelegge ferien din og at du kommer til å tenke mye på det mens du er der, bør du heller bli hjemme. Det blir ikke koselig for hverken deg eller samboeren din da.

Ser at flere her skriver at de aldri ville reist til Tyrkia. Jeg tror Tyrkia er ett land du enten elsker eller hater. Personlig synes jeg det var et flott land å feriere i, men det er selvfølgelig min subjektive mening.

Håper du finner ut av dette og at du gjør det som passer deg best. Ikke føl deg presset til å dra dersom du ikke ønsker det!

Skrevet

Jeg hadde reist. Nå har det stadig vekk vært uro der de siste årene og en eller annen blir drept, men sjansen for at man skal være på feil sted til feil tid er liten. Tror du tar en større sjanse ved å krysse gata der du bor.

Skrevet

Virkelig?

Hadde selv en fantastisk tur til Tyrkia for noen år siden, inkludert Istanbul og nørdvestkysten, og vet at jeg skal nok tilbake.

Skrevet

Ja, jeg tror faktisk godt jeg kunne reist til Tyrkia nå. Ingen vet hvor det smeller neste gang, og jeg har ikke tenkt å la terroristene styre mine valg, med mindre faren er helt overhengende.

Husker jeg i sin tid dro til London da terrorfaren var stor der, og mange trodde jeg var gal. Faren for å bli drept i trafikken var nok imidlertid langt større enn å bli drept av bomber.

Skrevet

Virkelig?

Hadde selv en fantastisk tur til Tyrkia for noen år siden, inkludert Istanbul og nørdvestkysten, og vet at jeg skal nok tilbake.

Ja, virkelig. Jeg mistrivdes der, og vil ikke tilbake. Tyrkias behandling av kurdere, og terrorgrupper i landet hjelper selvsagt heller ikke til.

Jeg tror jeg ville reist til de fleste andre land i verden først, før noen kunne få meg til å reise til Tyrkia igjen.

Nå er det jo en kjent sak at jeg elsker å reise til Hellas, og velger nok det også neste år, hvis jeg får mulighet. Men ellers ville jeg nok valgt fx Bulgaria eller Kroatia om målet var en billig-ferie, og ikke Tyrkia.

Men om økonomi ikke var en faktor, og om jeg ønsker å se noe noe annet enn min kjære greske øy, så er det jo så mange andre spennende steder i verden. Jeg ser ikke en eneste grunn til å reise tilbake til Tyrkia.

Skrevet

To venner av meg kom hjem fra Tyrkia for to uker siden og de hadde det helt fint. Og tre andre venner dro nå på tirsdag og skla være der i 10 dager. De har det også topp, så jeg hadde absolutt dratt!

Skrevet

Ja, virkelig. Jeg mistrivdes der, og vil ikke tilbake. Tyrkias behandling av kurdere, og terrorgrupper i landet hjelper selvsagt heller ikke til.

Jeg tror jeg ville reist til de fleste andre land i verden først, før noen kunne få meg til å reise til Tyrkia igjen.

Nå er det jo en kjent sak at jeg elsker å reise til Hellas, og velger nok det også neste år, hvis jeg får mulighet. Men ellers ville jeg nok valgt fx Bulgaria eller Kroatia om målet var en billig-ferie, og ikke Tyrkia.

Men om økonomi ikke var en faktor, og om jeg ønsker å se noe noe annet enn min kjære greske øy, så er det jo så mange andre spennende steder i verden. Jeg ser ikke en eneste grunn til å reise tilbake til Tyrkia.

Men grekere nord i Hellas og tyrkere er jo samme folkeslaget. De er enda nærmere enn nordmenn og svensker siden så mange kom fra Tyrkia i 1921. Altså grekere som ble kastet ut som hadde bodd i Tyrkia et par generasjoner. I Cesme hadde fremdeles folk greske navn.

Skrevet

Men grekere nord i Hellas og tyrkere er jo samme folkeslaget. De er enda nærmere enn nordmenn og svensker siden så mange kom fra Tyrkia i 1921. Altså grekere som ble kastet ut som hadde bodd i Tyrkia et par generasjoner. I Cesme hadde fremdeles folk greske navn.

Jeg snakker om min personlige erfaring og møte med de respektive kulturene. Jeg har jo bare vært få steder i Hellas, og et sted i Tyrkia, men dessverre så sitter jeg igjen med et negativt inntrykk av Tyrkia. Det er som nevnt i et annet svar i denne tråden, både basert på personlig erfaring, men også den politiske situasjonen i Tyrkia.

Men ja, selvsagt har det gjennom årene vært mye kontakt mellom Hellas og Tyrkia, så grekere har bodd i Tyrkia og motsatt, og satt sine spor. Folk jeg har en god del kontakt med på Chios kom fra få generasjoner tilbake fra andre siden av stredet der, altså et sted i Tyrkia. Går man lenger tilbake, tror jeg imidlertid at slekten kom fra Hellas.

Men den kulturen jeg møtte i Tyrkia, og den jeg møter i Hellas, er uansett to veldig ulike, og jeg foretrekker altså den sistnevnte. :-)

Skrevet

Jeg snakker om min personlige erfaring og møte med de respektive kulturene. Jeg har jo bare vært få steder i Hellas, og et sted i Tyrkia, men dessverre så sitter jeg igjen med et negativt inntrykk av Tyrkia. Det er som nevnt i et annet svar i denne tråden, både basert på personlig erfaring, men også den politiske situasjonen i Tyrkia.

Men ja, selvsagt har det gjennom årene vært mye kontakt mellom Hellas og Tyrkia, så grekere har bodd i Tyrkia og motsatt, og satt sine spor. Folk jeg har en god del kontakt med på Chios kom fra få generasjoner tilbake fra andre siden av stredet der, altså et sted i Tyrkia. Går man lenger tilbake, tror jeg imidlertid at slekten kom fra Hellas.

Men den kulturen jeg møtte i Tyrkia, og den jeg møter i Hellas, er uansett to veldig ulike, og jeg foretrekker altså den sistnevnte. :-)

Jeg har opplevd kulturen ganske lik, bortsett fra i Alanya som er en storby. Men Cesme var ganske lik og det er ikke så langt fra der exsvigerfaren min vokste opp før han måtte gå til Hellas i 21.

Maten er den samme, dansen er det samme, folk ser likedan ut, det er i det hele tatt ganske likt bortsett fra at tyrkerne ikke er så sofistikerte pga mindre turisme men det er vel ikke så mye turisme der du er heller.

Forresten har en hel gjeng av naboene mine akkurat kommet hjem fra Chios, de reiser dit hvert år.

Gjest guatemala
Skrevet

Jeg var i Tyrkia i juli rett etter at det hadde vært bombing i Antalya. Nå var jeg i Alanya på ferie da, men flyet landet jo i Antalya så jeg var jo innom. Jeg tenkte ikke noe særlig på det før vi dro og heller ikke mens vi var der. Jeg storkosa meg, og jeg hadde reist nå dersom jeg hadde bestilt billetter allerede. Dersom du tror det kommer til å ødelegge ferien din og at du kommer til å tenke mye på det mens du er der, bør du heller bli hjemme. Det blir ikke koselig for hverken deg eller samboeren din da.

Ser at flere her skriver at de aldri ville reist til Tyrkia. Jeg tror Tyrkia er ett land du enten elsker eller hater. Personlig synes jeg det var et flott land å feriere i, men det er selvfølgelig min subjektive mening.

Håper du finner ut av dette og at du gjør det som passer deg best. Ikke føl deg presset til å dra dersom du ikke ønsker det!

Takk for fint svar. Tror jeg kommer til å like Tyrkia uansett, det er bare denne redselen jeg må komme over hvis jeg skal reise. Det er fortsatt halv annen uke til, så jeg har litt tid til å bestemme meg ;)

Det at noen under her skriver at de aldri ville reist til Tyrkia, det er deres mening. Akkurat som et par andre land frister meg mindre... Smak og behag. Men jeg liker ikke å dømme folkeslag eller land før jeg selv ser det. Så ja, jeg har lyst til å se alt, men selfølgelig noen plasser frister mindre enn andre..

Gjest guatemala
Skrevet

Det er din mening, og jeg respekter den, mer enn andre under her som aldri har vært i Tyrkia og sier at de aldri kunne reist dit.

I kroatia har jeg vært, mange ganger, men bulgaria frister meg ikke nå. vil heller se tyrkia, og hellas, plasser jeg enda ikke har vært, før jeg evnt. reiser til bulgaria. Dessutten er det ikke mange land det er like varmt så sent på sommeren (tidlig høsten) som det er i tyrkia.

Og når det gjelder 11. sept, så må jeg si at vi reiser 10 dager etter den dagen, så hvis det er snakk om noe hevnaksjon osv, så tror jeg ikke de kommer til å utføre det lenge etter selve jub.dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...