Gå til innhold

Sukkerfri barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er å dra det for langt når man ikke godtar prim og brunost!

Men at man kutter ut kakespisingen til alle bursdagene og er måteholden med sukker til daglig synes jeg er helt greit.

Gjest Persille
Skrevet

Men at man kutter ut kakespisingen til alle bursdagene og er måteholden med sukker til daglig synes jeg er helt greit.

Det kommer jo litt an på hvor stor bhg det er da?

For oss som har hhv 9 og 12 barn på avd., så føler jeg ikke akkurat at det blir så mye kaker at det blir et problem.

Og det er ikke så lett å tilpasse et helt sukkerfritt kosthold, når man samtidig får pepper for å bruke lettprodukter fordi det inneholder aspartam?

Vil det si at det aldri noen gang skal serveres ting som naturlig inneholder sukker? Blir det er bedre kosthold?

Vi serverer syltetøy til pannekaker, det inneholder sukker, det er naturlig og på sin plass mener nå jeg...

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor stor bhg det er da?

For oss som har hhv 9 og 12 barn på avd., så føler jeg ikke akkurat at det blir så mye kaker at det blir et problem.

Og det er ikke så lett å tilpasse et helt sukkerfritt kosthold, når man samtidig får pepper for å bruke lettprodukter fordi det inneholder aspartam?

Vil det si at det aldri noen gang skal serveres ting som naturlig inneholder sukker? Blir det er bedre kosthold?

Vi serverer syltetøy til pannekaker, det inneholder sukker, det er naturlig og på sin plass mener nå jeg...

Syltetøy må da også gå som pålegg av og til. Og det samme mener jeg om prim og brunost! Jeg synes også de kan ha saft når det er bursdag, og i barnehagen barna mine har gått hadde de ikke bursdag så ofte. Og var det bursdag så syntes jeg det var greit med kake/is/kanelsnurrer/annet.

Gjest Persille
Skrevet

Syltetøy må da også gå som pålegg av og til. Og det samme mener jeg om prim og brunost! Jeg synes også de kan ha saft når det er bursdag, og i barnehagen barna mine har gått hadde de ikke bursdag så ofte. Og var det bursdag så syntes jeg det var greit med kake/is/kanelsnurrer/annet.

Vel, det er ikke alle som er enige med oss - og jeg synes det blir på grensen til hysterisk å ikke tillate normal mat fordi det inneholder sukker.

Noe mat inneholder sukker helt naturlig, og det er ikke farlig å få i seg noe av det...

Skrevet

Vel, det er ikke alle som er enige med oss - og jeg synes det blir på grensen til hysterisk å ikke tillate normal mat fordi det inneholder sukker.

Noe mat inneholder sukker helt naturlig, og det er ikke farlig å få i seg noe av det...

Det blir for voldsomt, og jeg synes vi kan ha vanlig kosthold som vi er vant til. Og det er ikke snakk om kake hver uke eller saft hver dag, men vi skal kunne kose oss av og til. Ungene mine spiser sunt og variert, og de har av og til prim eller brunost på brødskivene. Det tenker jeg på som sunt pålegg....

Gjest lollo rosso
Skrevet

Det blir for voldsomt, og jeg synes vi kan ha vanlig kosthold som vi er vant til. Og det er ikke snakk om kake hver uke eller saft hver dag, men vi skal kunne kose oss av og til. Ungene mine spiser sunt og variert, og de har av og til prim eller brunost på brødskivene. Det tenker jeg på som sunt pålegg....

høres ut som både ruccola og persille har et sunt forhold til mat.(sånn utifra deres nick:o) Problemet er vel barn som kun vil ha prim, syltetøy og nugatti. Det kan ikke være noe problem å spise sukker en gang iblandt, men dersom du kun spiser sukkerholdig pålegg, litago-yoghurt og kornblandinger med masse sukker, så blir det mye.

Skrevet

Jeg synes det er greit at de har vann som tørstedrikk til vanlig (og melk til brødmåltider da), men saft til bursdagsfeiring er helt OK for min del.

Selv om mi jente går i en stor barnehage, er de bare 18 på avdelingen, og 18:12 er vel ca 1,5 - slik at det blir 1,5 bursdagsfeiring i måneden i snitt. Synes ikke det er så galt. Det hender jeg de "mister" en bursdagsfeiring i ny og ne pga sykdom eller ferie også....

Prim og brunost og syltetøy bruker vi daglig, og det synes jeg godt barnehagen også kan ha. Men det er veldig godt at de introduserer egg, skinke, tomat, agurk, salat osv også!

Gjest bagatelle
Skrevet

Pølser er jo heller ikke så sunt...mye mettet fett..Popcorn gir mye salt, og ingen næringsstoffer(=tomme kalorier). Men alt til sin tid. Å lære seg å spise variert, tror jeg er viktig. At"man kan spise alt, men ikke alt alltid".

Skrevet

Det er jo å BRUKE så mye sukker som er ekstremt, vil nå jeg si.

Skrevet

Mange barnehager bruker masse rosiner og seigmenner som "premier" i løpet av dagen - og så lenge ungene kan forsyne seg selv av pålegget syns jeg det er greit å sette vekk de verste kaloribombene. Vi bruker nesten aldri sylteøy som vanlig pålegg, heller ikke prim og brunost......men kunne ungene fått velge hadde de spist Nugatti hele tiden til alt - og gjerne i pølsebrød - jækk.

Gjest mener du det?!
Skrevet

Mange barnehager bruker masse rosiner og seigmenner som "premier" i løpet av dagen - og så lenge ungene kan forsyne seg selv av pålegget syns jeg det er greit å sette vekk de verste kaloribombene. Vi bruker nesten aldri sylteøy som vanlig pålegg, heller ikke prim og brunost......men kunne ungene fått velge hadde de spist Nugatti hele tiden til alt - og gjerne i pølsebrød - jækk.

Mange barnehager bruker masse rosiner og seigmenner som "premier" i løpet av dagen

å?!

Skrevet

Mange barnehager bruker masse rosiner og seigmenner som "premier" i løpet av dagen

å?!

Ja, ikke bare mener - men har sett :)

De har også slike brttspill full av denslags. Uting syns jeg.

Skrevet

Synes det høres greit ut, jeg. Er ikke særlig fanatisk på sukker, men jeg liker å ha oversikten over hva guttungen får i seg i løpet av en dag.

Og når man vet at bhg er sukkerfri, kan man selv velge å gi ungene sukkerholdige ting innimellom, om man vil.

Men prim på brødskiva, det sender jeg med i matpakka av og til, ja.

Skrevet

Synes det er bra at barehagen går foran med et bra eksempel. Tror det også vil få foreldre til å tenke litt mer over sukkerinntaket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...