Gå til innhold

internet igjen. trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest lei styret
Skrevet

Jeg skal bestille internet, og på alle nettsiden står det:

"Prisene forutsetter fasttelefon, ellers kommer kr 60,- i tillegg pr måned, og 398,- til montør (engangsbeløp)."

Jeg har ikke fasttelefon hos meg, men jeg kan fortsatt få internet ikkesant? Jeg må bare betale 60kr i tillegg + 398kr engangsbeløp, har jeg forstått det riktig da? Og hva er egentlig montør? Har forsøkt å ringe flere internetselskaper men jeg får så vidt forskjellige svar.

Gjest lei styret
Skrevet

En ting til, hva er modem og hva er trådløs ruter? Noen nettsider sier jeg trenger det ene mens andre sier jeg trenger det andre. Huff komplisert! Jeg skal forresten har trådløst nettverk slik at en annen kan koble seg til det også.

Skrevet

Jeg forstår det sånn at du MÅ ha fasttelefon og at det andre kommer i tillegg.

Gjest lei styret
Skrevet

Det trodde jeg også, at man måtte sette opp fasttelefon først. Men så ringer jeg Telenor for å høre om det er fasttelefon linje inn til leiligheten, og det kunne visst ikke hun sjekke, og hun sa det behøvde jeg ikke ha heller for å få internet. Ikke rart jeg blir forvirret :S

Skrevet

Du kan få internett uten fasttelefon ja.

En montør er en som kommer hjem til deg for å montere utstyr du trenger for å koble deg til internett.

tror ikke du trenger modem for å ha trådløst internett. (er ikke helt sikkert altså)

Gjest lei styret
Skrevet

En montør er en som kommer hjem til deg for å montere utstyr du trenger for å koble deg til internett.

tror ikke du trenger modem for å ha trådløst internett. (er ikke helt sikkert altså)

Men hvis montør er en som kommer hjem til meg hva er da en bredbåndspatrulje? Montør koster 400kr også koster bredbåndspatruljen som skal hjelpe meg på nett 900kr. Kan ikke de utføre samme jobb?

Og hva er et modem og hva er en ruter?

Skrevet

Klart du trenger ADSL modem selv om du skal ha trådløst nettverk. ADSL-modemet er selv koblingen mot nettet, mens ruteren - som kan være trådløs eller kablet - er det lokale nettverket man har selv.

"........................................"

Skrevet

Nei, du MÅ ikke ha fasttelefon.

"......................................"

Skrevet

Du kan fint ha internett uten fasttelefon. Da blir månedsprisen den vanlige prisen pluss 60,- (hos telenor - hos tele2 er det pluss 100). Siden du ikke har fasttelefon, og dermed ikke aktivert linje inn i huset og/eller i sentralen, må en montør komme og klargjøre dette for deg. Det er vel det de kaller "bredbåndspatruljen nå".

"......................................."

Skrevet

Klart du trenger ADSL modem selv om du skal ha trådløst nettverk. ADSL-modemet er selv koblingen mot nettet, mens ruteren - som kan være trådløs eller kablet - er det lokale nettverket man har selv.

"........................................"

okei da... når jeg tenker meg litt om så har vi både modem og router hjemme.... (det går litt treigt av og til....)

Gjest lei styret
Skrevet

Du kan fint ha internett uten fasttelefon. Da blir månedsprisen den vanlige prisen pluss 60,- (hos telenor - hos tele2 er det pluss 100). Siden du ikke har fasttelefon, og dermed ikke aktivert linje inn i huset og/eller i sentralen, må en montør komme og klargjøre dette for deg. Det er vel det de kaller "bredbåndspatruljen nå".

Ok men på nettsidene står det at montør koster f.eks 398kr og bredbåndspatrulje koster 898kr, det virker som man trenger begge deler, og det blir fort dyrt.

Skrevet

Ok men på nettsidene står det at montør koster f.eks 398kr og bredbåndspatrulje koster 898kr, det virker som man trenger begge deler, og det blir fort dyrt.

Hmm....er ikke sikker. Men jeg tror altså at bredbåndspatruljen må hjem til deg og koble og faenskapet, så lenge du ikke har fasttelefon. Da skulle man trodd at det også inkluderte klargjøring i sentralen, men det kan godt hende det kommer i tillegg. Ring dem og spør.

"..........................................."

Skrevet

okei da... når jeg tenker meg litt om så har vi både modem og router hjemme.... (det går litt treigt av og til....)

Ofte er modem og ruter kombinert i én boks :-)

Skrevet

Hei!

Jeg har nettop fått internett fra Telenor og kan fortelle hva det kostet for oss.

Montøren som kom på besøk (eller bredbåndspatruljen som Telenor kalte ham) var innom i 10 minutter og koblet oss opp mot ett eller annet, samt monterte modem. Vi måtte kjøpe nytt modem hos Telenor, det kostet rundt 800 kroner. Montøren kostet 399,-

Vi måtte ikke ha fasttelefon for å få internett, men må betale 60 kroner ekstra pr mnd.

Et modem er et elektronisk apparat som modulerer/endrer et analogt signal (f.eks. lyd) slik at man kan sende digitale signaler over for eksempel en telefonlinje. Modem som brukes til å overføre data mellom to datamaskiner over en telefonlinje er de mest kjente typene. (fra Wikipedia)

Ruteren er vel bare nødvendig hvis du skal ha trådløst mett eller koble flere maskiner på nett samtidig.

Skrevet

Har du kabeltv da? Da kan du som regel få bredbånd via kabelselskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...