Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

klæppsup? suppe med klumper i? høres ikke videre godt ut, men er du trønder eller nordlending er det vel ikke tradisjon for å fiffe opp maten- ikke no "wanna-be" titler på oppskriftene, la folk forvente det de får! (less is more?) ;-)

har du smakt trondhjæms-sup? skikkelig gurba, men det _skal_ nytes allikevel, hvis ikke er du ingen ækt trønder!

Ja - det er da vel godt`? :)

Skrevet

Mottar gjerne eplekakeoppskrift, mine er så kjedelige...

3 egg og 3 dl sukker - vispes til eggedosis

sikt i 4 dl hvetemel og 3 ts bakepulver.

Til slutt har du i 75 gr smeltet margarin og 1 dl melk

Ha oppi rund smurt form med epler i biter som du stikker nedi og strø på kanel og perlesukker.

Stekes i 180 grader i ca 40 minutter.

Den er gøøøørgod med krem til, is til eller vaniljesaus eller bare som den er ;)

Skrevet

Åh, nå fikk jeg lyst på klæppsuppe! Det er mange år siden sist, tror jeg var hjemme og hintet til pappa`en min og fikk han til å lage det ;o)

Det går mange år mellom hver gang vi spiser det..

ylvali1365381015
Skrevet

Minner meg om en gammel ungkar som kom hjem og så klæppsupkjelen som sto på komfyren (venninna mi bodde i samme hus og pleide å lage mat til ham). Han åt og koste seg.

Da venninna mi kom hjem, spurte hun om han hadde spist og om det var godt. Jada, det var godt med litt krydder på, sa han. Åja, kanel og sukker da, sa hun. Neida, GRILLKRYDDER!

Hehe... Han så visst ikke forskjell på klæppsup og fiskeboller. ;)

nå lurer jeg på om det kan være snakk om det min mye omtalte og over alt elskede mormor kalte for "doktor-suppe". Det fikk vi nemlig servert hver gang det var noe ekstra-ikke til fest, men til pleie.

Den suppen smakte jo godt- melkebasert suppe som var søt og god, uten at jeg aner hva den var laget av, langt mindre oppskriften.

Spennende dette da, skal vurdere å lage den på oppskrift fra dol i helga. kanskje det er min kjære barndoms suppe? selv om jeg åpnet med skepsis?

Skrevet

Åh, nå fikk jeg lyst på klæppsuppe! Det er mange år siden sist, tror jeg var hjemme og hintet til pappa`en min og fikk han til å lage det ;o)

Det går mange år mellom hver gang vi spiser det..

Jeg tror ikke jeg har spist det siden jeg var i 20-åra! .)

Skrevet

3 egg og 3 dl sukker - vispes til eggedosis

sikt i 4 dl hvetemel og 3 ts bakepulver.

Til slutt har du i 75 gr smeltet margarin og 1 dl melk

Ha oppi rund smurt form med epler i biter som du stikker nedi og strø på kanel og perlesukker.

Stekes i 180 grader i ca 40 minutter.

Den er gøøøørgod med krem til, is til eller vaniljesaus eller bare som den er ;)

TAKK!

Skrevet

JUHU! :) den burde jo jeg også ha laget! :()

Lagde kaka di på lørdag :) Ble kjempegod. Men tror jeg brukte for liten form (24 cm), for deigen hevet helt ovenfor formen så eplene ble borte nedi der :P men smaken ble super. Jeg og kjæresten min spiste opp mye over halve kaka :P

Skrevet

Lagde kaka di på lørdag :) Ble kjempegod. Men tror jeg brukte for liten form (24 cm), for deigen hevet helt ovenfor formen så eplene ble borte nedi der :P men smaken ble super. Jeg og kjæresten min spiste opp mye over halve kaka :P

Kjekt at dere prøver det ut før jeg gjør det! *fnis*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...