Gå til innhold

Hva kan jeg forvente av en fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg ikke forvente?

I disse dager skal en gå med omtrent alt til fastlegen. Men skal fastlegen kunne ta seg av alle problemer?.

Ved psykiske problemer skal fastleger drive med noen form for psykoterapi?.

Og hvis fastlegen skal drive en form for samtaleterapi, er 15 minutter tilstrekkelig?.

Står det noen steder hva fastlegens ansvarsoppgaver er?.

Blir i tvil om hva jeg kan forvente og ikke forvente av min fastlege..

Gjest Legesekretæren!
Skrevet

Fastlegen er vel den du skal gå til med problemene dine - uansett!

Så henviser han/hun til rette instans...

Det er mye de kan fikse for deg psykisk og fysisk, men de er ikke spesialister i noen fag og de er ikke psykologer. Regner med at de har gode nok antenner til å vite hvor de skal sende deg videre... De fleste steder som fysioterapauter, nevrologer, gynekologer, øre, nese, hals og psykologer trenger man jo henvisning av fastlege til!

I utgangspunktet syns jeg du kan gå til fastlegen din med alt!

Skrevet

Hvis femten minutter ikke er nok kan du be om å få dobbelttime. Du kan forvente at fastlegen skal lytte til deg og forsøke å hjelpe deg, men ikke at h*n skal klare å løse dine problemer. Dersom h*n ikke klarer det, kan du forvente å bli henvist videre.

Skrevet

Det er nok litt opp og ned hvor mye fastlegen kan hjelpe til med selv, men henviser jo videre til spesialister.

Når det gjelder min fastlege er alle hans pasienter heldige. Har noen problemer psykisk forsøker han først samtaletimer selv (han er flink på dette) og da får man dobbelttime: 40min. Han er ikke nøye på tiden så kan gjerne gå litt over har jeg hørt. Disse timene foregår gjerne hver 14.dag og så lenge pasienten ønsker. Har hørt at flere som bruker denne legen er veldig godt fornøyd med denne ordningen, men så er han flink til å lytte og til å sette seg inn i pasientenes ve og vel.

Hjelpes ikke pasienten i løpet av noen uker tilbyr han seg å henvise videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...