Gå til innhold

Klær hos helgepappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden barna har vært relativt lite hos sin far i det siste, ville han nå at de skulle være der fra i dag til onsdag ettermiddag.

Dette var ok for barna, så jeg begynte pakkingen i går.. Det sier seg selv at 4 barn i skolealder trenger mye klær til 5-6 dager, hvorav 3 skoledager. Det ble 3 bager fulle av klær, + regntøy og støvler, ransler, gymklær, you name it.

Vi nærmest veltet ut av bilen, med drøssevis av bagasje, da vi stoppet utenfor hos ham. Alle bar på noe, mine hender var overlesset.

Han sier ikke hei eller noe, bare et surt; Har de jakker??

Herreminhatt, jeg kunne ha most fyren der og da!

Etter hadet-klemmene satte jeg meg i bilen, og var bare så oppgitt over det hele. Han sa ikke hei til barna engang fordi han var så opptatt med å sjekke at jeg hadde husket alt. De så ikke ut til å ta notis av det, heldigvis.

Glemmer jeg noensinne et par sokker, truser eller støvler, så er det full baluba. Han kaller meg dårlig, uansvarlig mor, og det ene med det andre. Har mottat mange telefoner med full utskjelling på det grunnlaget. Så jeg er nøye med å pakke korrekt, for å si det sånn.

Måtte bare få komme med en sårt tiltrengt utblåsning.

Og så lurer jeg på: Hvorfor i svarte hel.... kan han ikke ha et lite "lager" med klær til dem? Altså, ihvertfall det mest nødvendige. Et par sett med klær til hver av dem, regnyøy osv. Hva er vanlig "der ute"..?

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bouenas

18

• Dorthe

11

• flisa

6

• MsSophie

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Faren til minstemann må holde klærne selv. For det første er alltid minstemann der når han har bursdag og da beholder han alle presangene og sender jeg med noe klær får jeg det aldri tilbake.

Skrevet

Jeg er vant til at de har klær på "alle" steder. Barnebarnet mitt har en "Pappa-bag" -der legger vi de nyvaskede klærne som hun hadde på seg da hun kom fra faren, for da har han det hjemme neste gang.

Gjest snakke sammen
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye barna er hos hver av foreldrene. Hvis dere er i en overgangsfase, der de skal være mer hos faren enn de har vært før, får dere ta en samtale om dette.

Desto mer de er hos faren (moren), desto mer klær og utstyr må de jo ha begge steder.

Bager som Flisa forteller om har jeg hørt om flere som har, at klærne de har på seg når de kommer tilbake fra far (mor), er de klærne de har på seg den dagen de drar tilbake dit (evt har med seg disse i en bag).

Dyrere klær som vinterdresser osv har man kanskje ikke så ofte dobbelt opp av, mens undertøy synes jeg de kan ha begge steder.

Desto dårligere klima det er mellom foreldrene, desto vanskeligere er det hvis de ikke har dobbelt opp av det meste. Det har selvsagt også mye med økonomi å gjøre.

Og med fire barn, kreves det mer for at systemet fungerer mer smertefritt, enn med ett barn..

Gjest Kanskje best uten nick nå.
Skrevet

Her må jeg sende med rene klær, å få igjen skitne, iallefall før...

Jeg fikk jo hele 600,- i bidrag, og da hadde han ikke råd til en truse engang han kan du skjønne.

Det var faktisk så ille at han engang sendte han hjem UTEN sokker i støvlene ved 5-6 varmegrader, fordi jeg hadde glemt å sende med, og de han hadde på når han dro var våte.

Fikk passet mitt påskrevet da får man si!

Hintet om at det kostet 20 kr for et par sokker, å at han evnt kunne få igjen penger ved en senere anledning, men det falt ikke i god jord.

Da tente jeg på alle plugger, sendte knøttet med tante inn på en butikk for å kjøpe is, og vrengte ut innholdet i bagen, og der lå det selvfølgelig et par ubrukte sokker i et hjørne.

Forventet en unskyldning, men fikk bare beskjed om at det hadde skjedd sååå mange ganger før, og at han ikke ville finne seg i sånn ansvarsfraskrivelse flere ganger.

Da sa jeg "Rævhål" å gikk.

Han har ikke noe særlig samvær lenger, så nå styrer jeg på som jeg vil, har både sine fordeler og bakdeler det også, men klærne har jeg iallefall oversikt over til en viss grad!

Skrevet

Jeg skjønner at du er frustrert.

Min eks og jeg har også vært igjennom dette..(nesten krig)

Jeg var utrolig lei av å kjøpe nye klær og sende med og ikke få de tilbake.Jeg har ikke råd til å holde to klesskap!!!!

Dessuten så fikk jeg også se noen av klærna på datteren til den nye samboeren!!!

Da sa det stopp hos meg!!

Jeg spurte en advokat om vi er pliktet til å sende med barna klær. Fikk til svar at det står ikke noen steder om dette :-)

Så nå har jeg sluttet å sende med klær. Det tøyet hun har på seg, må de da evt vaske på kvelden så det er rent og tørt til dagen etter!

Dette har gjort til at han faktisk har begynt å handle litt klær som hun kan ha hos han.

Noen vil sikker si stakkars barn... men jeg har snakket masse om dette med datteren min og fått henne til å forstå det. (hun er 10 år)

Men det har vært et helvete!!! Og forstår deg så UTROLIG godt.

Lykke til ;o)

Skrevet

Jeg er vant til at de har klær på "alle" steder. Barnebarnet mitt har en "Pappa-bag" -der legger vi de nyvaskede klærne som hun hadde på seg da hun kom fra faren, for da har han det hjemme neste gang.

Høres unektelig mye enklere ut!

Men han sier det samme som "Kanskje best uten nick nå" sin x; at han betaler jo bidrag, så klærne/alt utstyr er det jeg som må kjøpe/pakke/vaske osv.

Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye barna er hos hver av foreldrene. Hvis dere er i en overgangsfase, der de skal være mer hos faren enn de har vært før, får dere ta en samtale om dette.

Desto mer de er hos faren (moren), desto mer klær og utstyr må de jo ha begge steder.

Bager som Flisa forteller om har jeg hørt om flere som har, at klærne de har på seg når de kommer tilbake fra far (mor), er de klærne de har på seg den dagen de drar tilbake dit (evt har med seg disse i en bag).

Dyrere klær som vinterdresser osv har man kanskje ikke så ofte dobbelt opp av, mens undertøy synes jeg de kan ha begge steder.

Desto dårligere klima det er mellom foreldrene, desto vanskeligere er det hvis de ikke har dobbelt opp av det meste. Det har selvsagt også mye med økonomi å gjøre.

Og med fire barn, kreves det mer for at systemet fungerer mer smertefritt, enn med ett barn..

De bor hjemme, altså hos meg. Og er hos ham _egentlig_ annenhver helg + en ettermiddag i uka. Nå jobber han mye borte, så han hopper glatt over samværet om det ikke "passer". Ingen overgangsfase, altså. Disse ekstra dagene ville han merkelig nok ta igjen etter en hel del forsømt fravær.

Det er bare så innmari mye pes med den pakkingen - som må være så prikkfri, at det stjeler endel av både energi og humør. Og i tillegg det å gå og vente på en illsint telefon, er ikke noe særlig.

Snakke sammen har jeg prøvd utallige ganger, for å si det sånn. Han er usaklig (og usmakelig!!), og går fullstendig til anngrep på meg som person, istedenfor å diskutere det som faktisk er saken.

Skrevet

Her må jeg sende med rene klær, å få igjen skitne, iallefall før...

Jeg fikk jo hele 600,- i bidrag, og da hadde han ikke råd til en truse engang han kan du skjønne.

Det var faktisk så ille at han engang sendte han hjem UTEN sokker i støvlene ved 5-6 varmegrader, fordi jeg hadde glemt å sende med, og de han hadde på når han dro var våte.

Fikk passet mitt påskrevet da får man si!

Hintet om at det kostet 20 kr for et par sokker, å at han evnt kunne få igjen penger ved en senere anledning, men det falt ikke i god jord.

Da tente jeg på alle plugger, sendte knøttet med tante inn på en butikk for å kjøpe is, og vrengte ut innholdet i bagen, og der lå det selvfølgelig et par ubrukte sokker i et hjørne.

Forventet en unskyldning, men fikk bare beskjed om at det hadde skjedd sååå mange ganger før, og at han ikke ville finne seg i sånn ansvarsfraskrivelse flere ganger.

Da sa jeg "Rævhål" å gikk.

Han har ikke noe særlig samvær lenger, så nå styrer jeg på som jeg vil, har både sine fordeler og bakdeler det også, men klærne har jeg iallefall oversikt over til en viss grad!

Forstår kjempegodt din frustasjon angående de sokkene! At det går an å være så trangsynt. Men jeg vet jo så godt at det går an, for min x er akkurat like dan.

Han betaler også bidrag, og mener derfor bestemt at han ikke skal kjøpe så mye som en hårstrikk til barna.

Høres befriende ut med minimalt samvær. Når det er på den måten er det lett å tenke en smule egoistisk. Jeg vet jo så klart at alle (de fleste) barn har godt av god kontakt med sin far. Men han driver med en forferdelig forskjellsbehandling av dem også, og det er vondt for alle. Så ja, jeg synes det høres befriende ut med mindre samvær.

Skrevet

Jeg skjønner at du er frustrert.

Min eks og jeg har også vært igjennom dette..(nesten krig)

Jeg var utrolig lei av å kjøpe nye klær og sende med og ikke få de tilbake.Jeg har ikke råd til å holde to klesskap!!!!

Dessuten så fikk jeg også se noen av klærna på datteren til den nye samboeren!!!

Da sa det stopp hos meg!!

Jeg spurte en advokat om vi er pliktet til å sende med barna klær. Fikk til svar at det står ikke noen steder om dette :-)

Så nå har jeg sluttet å sende med klær. Det tøyet hun har på seg, må de da evt vaske på kvelden så det er rent og tørt til dagen etter!

Dette har gjort til at han faktisk har begynt å handle litt klær som hun kan ha hos han.

Noen vil sikker si stakkars barn... men jeg har snakket masse om dette med datteren min og fått henne til å forstå det. (hun er 10 år)

Men det har vært et helvete!!! Og forstår deg så UTROLIG godt.

Lykke til ;o)

En god ide du kommer med her, men jeg vet ikke om jeg klarer å være så tøff. Jeg vet med meg selv at det ville blitt krise for barna; de hadde måttet troppet opp i skitne klær på skolen osv. Faren hadde vært sur og sint, og garantert latt sitt elendige humør gått utover dem. Da tar jeg heller en ekstra bør fra ham.

Ja, det er klart barna forstår. Jeg snakker også mye med mine om diverse, og de er veldig trygge på ting som ellers kunne ha gjort dem utrygge. Jeg er sikker på at din datter forstod at det var til deres alles' beste, og nå er hun sikkert kjempeglad for at du gjennomførte det! Godt å høre du lyktes! :-)

Godt også å vite at man ikke er _pliktig_ til å sende med klær. Dette kan jo brukes som et godt motargument på neste utskjelling. :-) Som jeg vet kommer!

Takker så mye for god forståelse, og lykkeønskninger! :-)

Skrevet

Nå har jeg aldri hatt helgepappa og ikke har barna mine det heller. Men det jeg hører er jo at de fleste har klær hos begge foreldrene.

Skrevet

Nå har jeg aldri hatt helgepappa og ikke har barna mine det heller. Men det jeg hører er jo at de fleste har klær hos begge foreldrene.

Jeg har faktisk aldri diskutert dette med andre "alenemødre", men jeg har likevel den samme oppfatningen som deg, at det er mest vanlig å ha klær hos begge foreldrene.

Litt lang setning her.. :-)

Skrevet

Høres unektelig mye enklere ut!

Men han sier det samme som "Kanskje best uten nick nå" sin x; at han betaler jo bidrag, så klærne/alt utstyr er det jeg som må kjøpe/pakke/vaske osv.

Men han betaler bare bidrag for den tiden du har han -han skal faktisk selv koste den tiden han selv har barna.

Skrevet

Men han betaler bare bidrag for den tiden du har han -han skal faktisk selv koste den tiden han selv har barna.

Sant nok.

Kloke ord det der, i grunnen - som jeg skal huske på :-)

Skrevet

Faren til minstemann må holde klærne selv. For det første er alltid minstemann der når han har bursdag og da beholder han alle presangene og sender jeg med noe klær får jeg det aldri tilbake.

nei og nei,meiner dere at fedrene skal betale på tusenvis i bidrag og i tillegg skal kjøpe klær fordi moren ikkje gidder å pakke.dette høres fælt ut,kanskje på tide å vurdere om faren skal få omsorgen?

Skrevet

nei og nei,meiner dere at fedrene skal betale på tusenvis i bidrag og i tillegg skal kjøpe klær fordi moren ikkje gidder å pakke.dette høres fælt ut,kanskje på tide å vurdere om faren skal få omsorgen?

En halv tusenvis holder ikke til så mye da. Holder nøyaktig til halvparten av skolepengene til minstemann. Og så er det mat og klær og utstyr og ikke minst å bo.

Er det bare mammaer som skal betale alt?

Skrevet

En halv tusenvis holder ikke til så mye da. Holder nøyaktig til halvparten av skolepengene til minstemann. Og så er det mat og klær og utstyr og ikke minst å bo.

Er det bare mammaer som skal betale alt?

Takk for godt svar til RUFFENvilla.

Satt og grublet på hva jeg skulle si til dette tåpelige innlegget.

Skrevet

De betaler ikke tusenvis av kroner lenger.

Skrevet

Takk for godt svar til RUFFENvilla.

Satt og grublet på hva jeg skulle si til dette tåpelige innlegget.

Jeg regner nesten med at dette innlegget ikke var seriøst men sånn i tilfelle.

Kanskje det er tristann som har gått tom for pepetobakk og er sur :o)

Skrevet

Jeg regner nesten med at dette innlegget ikke var seriøst men sånn i tilfelle.

Kanskje det er tristann som har gått tom for pepetobakk og er sur :o)

Mulig det, ja :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...