Gå til innhold

Eget firma, permisjon, graviditet, arbeidsledighetstrygd? Hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Alt for mange spørsmål
Skrevet

Trenger litt hjelp her jeg folkens! Noen som veit mye?

Jeg er snart 24 år. Har samboer, og eier en leilighet sammen med ham. Han eier eget firma, der vi begge jobber. Ingen andre faste.

For noen år siden begynte jeg som lærling, men måtte av medisinske grunner avbryte. Jeg tok seinere allmennfaglig påbygging, og søkte samtidig om yrkesrettet attføring. Jeg fikk innvilget for de to årene med skole som jeg hadde "tapt". Innvilgingen kom midt i skoleåret, og jeg brukte dermed bare et halvt år av den. Da jeg ikke tok ny skole neste år, fikk jeg beskjed om at jeg måtte søke på nytt hvis jeg ville begynne igjen seinere, men at jeg 99% sikkert ville få de siste 1,5 årene.

Nå er saken sånn at vi vil ha barn. Vil vel begynne å prøve om et års tid...

Min arbeidsplass er opprettet kun for meg, og vil avsluttes når jeg slutter.

Da har vi spørsmålene!

1. Kan jeg søke om "resten" av attføringen for å gå et NKI-kurs nå mens jeg er i full jobb, slik at jeg får meg en "utdannelse"?

2. Bør samboeren min si meg opp så jeg får arbeidsledighetstrygd mens jeg er gravid, i stedet for at firmaet hans må gjennom både sykemelding og svangerskapspermisjon?

3. Vil jeg få arbeidsledighetstrygd i det hele tatt siden han har eget firma, og vi eier leilighet sammen?

4. Kan han kvitte seg med arbeidsplassen min mens jeg har permisjon? Jeg kan uansett fortsatt jobbe skift med ham i hans stilling, sånn på papiret. Selv om jeg i virkeligheten er i permisjon. Han vil derfor bare "forandre" stillingen min...

5. Vil jeg kunne få yrkesrettet attføring til et NKI-kurs mens jeg er gravid hvis jeg får arbeidsledighetstrygd?

Ville satt utrolig stor pris på svar om noen forstod casen her i det hele tatt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...